کاتالیست یکی از اجزای اصلی خودرو برای کنترل آلایندههاست. وجود این قطعه که از عناصر ارزشمند تشکیل شده، برای تثبیت آلایندهها و قبولی در معاینه فنی لازم است اما اجاره کاتالیست در برخی مراکز غیرمجاز گزارش شده است. معاون محیطزیست انسانی اداره کل محیطزیست استان تهران اما برای یک پیشنهاد چهره روز صفحه زیستبوم شده است. زهره عبادتی در گفتوگو با ایسنا پیشنهاد کرده است بهمنظور جلوگیری از اجاره کاتالیست، راهحل اول این است که در زمان تولید خودرو، برای کاتالیست هر خودرو یک کد منحصر به فرد درج و این کد با شماره شناسایی خودرو (VIN) متصل شود. در زمان شمارهگذاری نیز پلیس کد کاتالیست هر خودرو را با توجه به شماره شناسایی آن ثبت کند بهگونهای که در سامانه «سیمفا» قابل استعلام باشد. در این شرایط با مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی با خوانش کد کاتالیست خودرو و مطابقت آن با شماره شناسایی خودرو میتوان فهمید که آیا کاتالیست خودرو دستکاری شده است یا خیر؟ البته مشابه این طرح در آییننامه فنی قانون هوای پاک هم وجود دارد اما تاکنون توسط پلیس اجرا نشده است. به اعتقاد او البته شناسایی و اثبات کاتالیستهای اجارهای، کار سختی است. راهکار این موضوع درنظر گرفتن مجازاتی سخت برای اینگونه تخلفات است تا بازدارندگی کافی را داشته باشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد نیز باید این موضوع را پیگیری کنند. اجرای این سازوکار زمانبر اما شدنی است.
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب :
149991
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved