• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 149989
+
-

سفرگران‌تر شد

مالیات 9درصدی ارزش افزوده بر بلیت پروازها، سفرهای داخلی و خارجی را 20 تا 30درصد گران می‌کند

گردشگری
سفرگران‌تر شد

 برخلاف سایر وسایل حمل‌ونقل بین‌شهری و مسافری نظیر قطار، اتوبوس، قایق و کشتی، بلیت پرواز در بخش حمل‌ونقل هواپیمایی از صبح دیروز براساس قانون دائمی‌شدن مالیات‌ها اجرایی شد و از همین روز مسافران فرودگاه‌ها برای پرواز به هر نقطه کشور حتی در پروازهای خارجی باید 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را علاوه بر هزینه خرید بلیت پرواز پرداخت کنند.
تا 2روز قبل مسافران و گردشگران که با خطوط هوایی به سفر می‌رفتند، 5درصد عوارض شهرداری‌ها را روی بلیت پروازها پرداخت می‌کردند تا این عوارض هزینه زیرساخت‌های شهری شود. اما از دیروز مسافران پروازها با ایرلاین‌های داخلی و خارجی در بخش خروجی و داخلی ناگزیر از پرداخت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده روی بلیت هواپیما شدند تا 1درصد از این مبلغ صرف توسعه بخش بهداشت و درمان کشور ‌شود و 4درصد آن سهم شهرداری‌ها و 4درصد مابقی به خزانه دولت واریز ‌شود.
 اما این اتفاق چه بر سر سفرهای داخلی و خارجی ایرانی‌ها می‌آورد و اساسا هر ایرانی برای سفر باید چند درصد هزینه بیشتر علاوه بر پرداخت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده در خرید بلیت پرواز در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری متحمل شود؟
طی ماه‌های گذشته جامعه تورگردانان ایران توانست با رایزنی‌های متعدد در دولت و مجلس، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در بخش تورهای ورودی را معاف و بدین‌ترتیب فعالان گردشگری ورودی مشمول معافیت مالیاتی بر تورهای ورودی شدند. جامعه هتلداران ایران نیز توانست با پیگیری‌های صورت‌گرفته ماجرای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را برای هتل‌ها و مراکز اقامتی تا سه‌ستاره به نفع فعالان این بخش ختم به خیر کند و پرداخت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده برای مراکز اقامتی تا سه‌ستاره را مشمول معافیت کند.
اما در بخش دفاتر خدمات مسافرتی، متولی اصلی بخش خصوصی در این بخش یعنی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران کم‌کاری کرد و نتوانست در بخش معافیت مالیات بر ارزش افزوده دفاتر خدمات مسافرتی کشور کاری از پیش ببرد. همین کم‌کاری حالا نه‌تنها دامان فعالان گردشگری در بخش تورهای داخلی و خارجی را گرفته است که گردشگران و مسافران داخلی و خروجی را هم با افزایش هزینه سفر مواجه کرده است.
گفت‌وگوی همشهری با فعالان گردشگری مشخص کرده است که با اجرایی‌شدن قانون دریافت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت پروازها، سفرهای داخلی را تا 20درصد و سفرهای خارجی را تا 30درصد گران‌تر می‌کند.
علی منوری، کارشناس امور مالیاتی در بخش گردشگری درباره اجرایی‌شدن قانون پرداخت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده از سوی مسافران گردشگران به همشهری می‌گوید: تابستان‌1400 قانون دائمی‌شدن مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس بعد از تغییرات به تصویب رسید و در رفت و برگشت به شورای نگهبان و مجلس، اشکالات آن برطرف و توسط رئیس‌جمهوری برای اجرا در تاریخ 13دی‌ماه سال‌جاری ابلاغ شد. قانونگذار اما 6ماه مهلت داد تا سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری ذی‌نفعان و فعالان اقتصادی در صنوف مختلف آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با دائمی‌شدن مالیات بر ارزش افزوده را در صنوف مختلف تدوین و اجرایی کند. به‌گفته این کارشناس امور مالیاتی در بخش گردشگری کشور، پیش‌تر حمل‌ونقل هوایی، زمینی، دریایی و ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند و حالا در قانون جدید تنها بخش حمل‌ونقل هوایی از این قاعده مستثنی شده است و حمل‌ونقل هوایی در بخش مسافری و باری مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شد. اما نکته قابل تامل این است که بار مالی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در این بخش روی دوش مصرف‌کننده است.
علی منوری می‌گوید: آژانس‌های هواپیمایی حق‌العمل‌کار و نماینده فروش ایرلاین‌ها هستند و بابت بازاریابی و فروش بلیت حق‌الزحمه می‌گیرند که قانون جدید آنها را نیز مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌کند و در نهایت بار مالی این ماجرا به مصرف‌‌کننده و خریدار تور و پرواز منتقل می‌شود.
به‌گفته او، با اجرایی‌شدن قانون پرداخت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده در بخش حمل‌ونقل هوایی، مسافران و گردشگران علاوه بر پرداخت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده باید 9درصد مالیات هم در بخش هتل و اقامت پرداخت کنند و 9درصد دیگر نیز برای خرید تور و... که در نهایت مسافران و گردشگران باید 27درصد مالیات بر ارزش افزوده در سفرهای خود پرداخت کنند.
به‌گفته این فعال گردشگری و کارشناس امور مالیاتی در بخش گرشگری کشور، اگر نرخ مصوب بلیت پرواز به مقصد کیش یک میلیون تومان باشد، با محاسبه 9درصد مالیات بر ارزش افزوده 90هزار تومان بر نرخ بلیت‌ها افزوده می‌شود و در این شرایط اگر یک خانواده 3نفری قصد سفر به کیش با پرواز داشته باشد، 270هزار تومان باید بابت مالیات بر ارزش افزوده تنها روی بلیت پرواز خود بپردازد، در بخش اقامت نیز باید پرداخت همین میزان مالیات بر ارزش افزوده را متقبل شود. آژانسی هم که تور را به آنها فروخته است، مجبور می‌شود 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را از مسافر بگیرد.
او گفت: در یک پکیج 6میلیون تومانی سفر 500هزار تومان سود آژانس فروشنده است که 9درصد آن شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و بدین‌ترتیب حدود 700هزار تومان به هزینه سفر افزوده می‌شود و به همین دلیل گرانی بلیت پرواز یکی از عوامل تأثیرگذار در گران‌تر‌شدن سفر است که در نهایت سفرهای داخلی ایرانی‌ها را 10 تا 20درصد گران‌تر می‌کند.
علی منوری، کارشناس امور مالیاتی بخش گردشگری، درباره سفرهای خارجی نیز به افزایش قیمت در تورهای خروجی اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر یک مسافر یا گردشگر نیز قصد سفر به ترکیه داشته باشد که هزینه سفر او تا پیش از اجرایی‌شدن قانون جدید 10میلیون تومان تخمین زده می‌‌شد، حالا با افزایش قیمت بلیت پرواز‌ حدود 550هزار تومان بر هزینه سفر او افزوده می‌شود و با احتساب عوارض خروج حدود 400تا 800هزار تومانی تور 10میلیون تومانی ترکیه برای هر نفر بیش از 12میلیون تومان افزایش نرخ پیدا می‌کند.
به‌گفته منوری، با اجرایی‌شدن قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در حمل‌ونقل هوایی، تورهای داخلی بسته به مبالغ و مسیرها تا 20درصد گران می‌شوند و در تورهای خروجی هم احتمال می‌رود تا 30درصد افزایش قیمت پیدا کنند. او تأکید کرد: گردشگری می‌توانست جایگزین نفت در ایران شود.  کشورهای موفق نیز با استفاده از صنعت گردشگری به اقتصاد خوب رسیدند و همه دنیا به این صنعت سوبسید می‌دهند. اما متأسفانه خودمان را از این نعمت محروم کرده‌ایم.  این فعال بخش گردشگری تأکید کرد: مازاد بر همه این مشکلات، فرصت‌سوزی‌ها، کم‌کاری و بی‌تفاوتی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران موجب شده است وضعیت فعالان صنعت گردشگری کشور به این نقطه برسد. چون انجمن تورگردان‌ها و هتلدارها توانستند با پیگیری خوب از دولت معافیت مالیاتی بر تورهای ورودی و هتل‌های تا سه‌ستاره بگیرند و از افزایش هزینه‌های سفر و متضرر‌شدن صنعت وابسته به‌خود جلوگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :