• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149949
+
-

خبر/ تعیین‌تکلیف مونوریل قم در سفر رئیس‌جمهوری

معاون وزیر کشور گفت: در سفر استانی رئیس‌جمهوری و در جلسه بررسی طرح‌های قطار شهری قم با حضور وزیران کشور و راه و شهرسازی تدابیری برای تکمیل مونوریل اندیشیده شد تا این طرح مهم که بیش از 2500میلیارد ریال برای شهر هزینه داشته به چرخه حمل‌ونقلی وارد شود. به گزارش روابط‌عمومی شهرداری قم، مهدی جمالی‌نژاد همزمان گفت: در چند سال گذشته طرح‌های شاخص و زیربنایی زیادی در شهر قم اجرا شده است که آینده خوبی برای شهر رقم خواهد زد.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به طرح‌های قطار شهری قم اشاره کرد و افزود: آزمایش گرم مرحله یک قطار شهری قم در آینده نزدیک انجام می‌شود و قرار است برای تکمیل مراحل اول و دوم برنامه‌ریزی جامعی انجام شود و خوشبختانه برای مونوریل نیز بعد از سال‌ها تعیین‌تکلیف شد. اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.
 روزنامه همشهری روز گذشته (12دی) در گزارشی ویژه به طرح‌های مونوریل 3شهر ایران (قم، تهران و کرمانشاه) پرداخته بود. نایب‌رئیس شورای شهر قم در این‌باره به همشهری گفته بود که مهم‌ترین اشتباه در ساخت مونوریل قم انتخاب مسیر آن بود؛ آن زمان احساس شد بستر خشک رودخانه قم که حریم و معارضی نداشت، می‌تواند مسیر درستی برای نصب پایه‌های مونوریل باشد. البته قرار بود در کنار مونوریل، متروی قم هم به‌عنوان یک پروژه جانبی دنبال شود؛ با این حال از نظر حجم سرمایه‎گذاری مونوریل ارزان‎تر به‌نظر می‎رسید و همین باعث شد مسئولان وقت مترو را برای قم مناسب‌تر بدانند. محمود مسگری با تأکید بر اینکه مسیر انتخاب‌شده از جنوب به شمال شهر در کریدور جمعیتی قم قرار نداشت، تأکید کرده بود که موانع موجب شده ساخت مونوریل متوقف و در گذر زمان به طرحی شکست‎خورده تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید