• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14990
+
-

ظرفیت استان برای تبدیل شدن به هاب تجاری

رئیس سازمان صنعت و معدن گیلان: صادرات غیر نفتی استان در سال گذشته نسبت به سال 95 با کاهش وزنی و دلاری همراه بود

صادرات
ظرفیت استان برای تبدیل شدن به هاب تجاری




مهسا طالبی |‌ رشت- خبرنگار:

توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی، همچنین حفظ شرایط و ماندگاری در آن حاصل نمی‌شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که به صورت قانونی غیرقابل تغییر در آمده باشد.

 برای رسیدن به این توسعه هر یک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه صادرات و همچنین اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی و سازمان‌های خدمات‌رسان تجاری از قبیل بانک‌ها، بیمه و حمل‌و‌نقل باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

در گیلان هم با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که در حوزه محصولات کشاورزی و صنعتی وجود دارد و نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی مطلوبی که از نظر همسایگی با کشورهای حاشیه خزر و راه‌های حمل و نقل گمرکی وجود دارد، می‌توان در بخش صادرات غیرنفتی توفیقات بسیاری به دست آورد که حاصل آن رونق اقتصادی منطقه و کشور است.


مشکل بخش خصوصی در صادرات

در همین زمینه استاندار گفته است: پایین بودن کیفیت کالا و نبود آموزش نیروی انسانی مناسب مشکل بخش خصوصی در حوزه صادرات است. هم دولت باید در بخش آموزش برنامه‌ریزی کند و هم بخش خصوصی باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. بخش‌خصوصی باید به دنبال تولید صادرات‌گرا باشد، چراکه تولید صادرات‌گرا ضمن اینکه می‌تواند ایجاد اشتغال کند، رونق اقتصادی را هم فراهم می‌کند. «مصطفی سالاری» با بیان اینکه برای ماندگاری در بازار باید به دنبال بازارهای جدید در خارج از کشور باشیم، بیان کرد: گیلان در بخش‌های مختلف دارای ظرفیت‌های بالایی در صادرات است و با بهره‌گیری از تولیدات استان می‌توان رونق اقتصادی آن را رقم زد. 


کاهش 3 درصدی صادرات غیرنفتی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به کاهش صادرات غیرنفتی استان در سال 96 نسبت به سال 95 گفت: این آمار 19 درصد از نظر وزنی و 3 درصد از نظر دلاری کاهش داشته است. «فرهاد دلق پوش» در مورد محصولاتی که صادر می‌شوند، بیان کرد: محصولات نباتی، معدنی، صنایع‌غذایی، نساجی و پلاستیکی عمدتا به کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان و عراق صادر می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان روسیه، قزاقستان، چین، ژاپن، آلمان و کره‌جنوبی را مبدا اصلی واردات گیلان عنوان کرد.
دلق‌پوش گیلان را مهم‌ترین مزیت شمال کشور در حوزه صادرات چمدانی دانست و تصریح کرد: قرارداد گیلان و جمهوری آذربایجان پیرامون انجام صادرات چمدانی از سوی آن کشور لغو شده است که شروع مجدد آن نیاز به گفت‌‌و‌گوهای دیپلماتیک دارد.
دلق‌پوش با تاکید بر لزوم هماهنگی اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و فعالان حوزه صادرات اظهار کرد: بسته سیاستی برای حمایت از صادرات غیرنفتی باید ایجاد شود. 


آماده کردن زیرساخت‌ها برای صادرات

 رئیس اتاق بازرگانی گیلان هم با تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی گیلان گفت: مهم‌ترین مشکلات ما برای توسعه روابط تجاری با دیگر کشورها شرایط بازاریابی، شرایط بازار و نیز  بسته‌بندی محصولات کشاورزی و صنعتی در گیلان است.
«هادی تیزهوش تابان» خواستار آماده‌سازی امکانات و تسهیلات زیربنایی گیلان شد و بیان کرد: تجاری‌سازی فرودگاه بین‌المللی رشت در توسعه صادرات غیرنفتی استان تاثیرگذار است و تبدیل گیلان به «هاب» تجاری، لجستیکی و ترانزیتی ایران در توسعه استان موثر است. وی توسعه محور رشت ـ انزلی به عنوان هاب تجاری را مهم خواند و تصریح کرد: بندر انزلی می‌تواند به عنوان «هاب لجستیکی» و محور مواصلاتی سراوان تا آستارا نیز می‌تواند به عنوان هاب ترانزیتی تعریف و تصویب شود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را یکی از بهترین قوانین تصویب شده برای رشت و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در سال‌های اخیر دانست و اظهار کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با پیگیری‌های مستمر اتاق بازرگانی در گیلان تشکیل شده است.
تیزهوش تابان اضافه کرد: قطعا برای دستیابی به اهدافمان در زمینه توسعه صادرات به همکاری مسئولین نیازمندیم و اگر همکاری آنان نبود تا اینجا هم نمی‌توانستیم پیشرفت داشته باشیم. تاکنون کمک آنان خیلی موثر بوده و امیدواریم که با همکاری و همدلی متقابل بتوانیم به رشد صادرات محصولات بومی خود کمک کنیم.


ارتباط با کشورهای همسایه

«هادی تیزهوش تابان» رئیس اتاق بازرگانی گیلان در خصوص ارتباط با کشورهای حاشیه خزر گفت: در این زمینه ارتباط خوبی برقرار شده است و بین اتاق‌های بازرگانی گیلان و اتاق‌های بازرگانی تعدادی از کشورهای حاشیه خزر همکاری متقابل وجود دارد. در این زمینه عملکرد استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان بسیار مطلوب بوده است و ما سعی داریم با حل برخی از مشکلات گمرکی، بسته بندی کالا و... بتوانیم شرایط را برای توسعه صادرات مهیا کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید