• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149884
+
-

مستند سینمایی «قاسم» ساخته مهدی فارسی مروری است بر زندگی و زمانه شهید سلیمانی

پرتره‌ای به رنگ حماسه

پرتره‌ای به رنگ حماسه

میان مستندهای پرتعدادی که درباره سردار سلیمانی ساخته شده، مستند «قاسم» این موقعیت را یافته که در بیش از ۱۰۰ سالن سینما در کشور روی پرده برود؛ امکانی که یکی از دلایلش قاعدتا باید قابلیت‌های سینمایی این مستند باشد.
مستند قاسم یک اثر بیوگرافیک است؛ مستندی پرتره که در آن کوشیده شده زندگی پر‌بار و پرحادثه سردار سلیمانی به تصویر کشیده شود. طبیعی است که فیلمساز با توجه به محدودیت‌های زمانی، ناچار به انتخاب فرازهایی از زندگی حاج قاسم بوده و در این مسیر از دوران کودکی و جوانی شهید سلیمانی، تقریبا با سرعت عبور می‌کند تا به همان فصلی از زندگی شهید برسد که مردم هم بیشتر نسبت به آن شناخت دارند؛ به این ترتیب فرماندهی سپاه قدس توسط سردار سلیمانی، بیشتر مورد توجه کارگردان قرار می‌گیرد.
آنچه از آن به عنوان نبوغ نظامی سردار سلیمانی یاد می‌شود، در مستند قاسم به‌خوبی به تصویر کشیده شده است. فیلم به عنوان مستند سینمایی پرتره، آنقدر جذابیت بصری دارد که متناسب با نمایش روی پرده بزرگ سینما باشد. فیلم لحن حماسی متناسب و جذابی دارد و کارگردان در قاب‌بندی تصاویر و میزانسن ماهرانه عمل کرده است. آنچه مستند قاسم کم دارد وجوه شخصی زندگی شهید سلیمانی است. فیلم کمتر به زندگی شخصی حاج‌قاسم نزدیک می‌شود و شاید بتوان گفت فاصله نگه می‌دارد تا به لحن و ضرباهنگی همگون و متوازن دست یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید