• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149872
+
-

آورتین

آورتین

آورتین نام روستایی است در حوالی کرمان؛ روستایی که در سال70 درگیر فقر و مسئله اشرار بود. مستند «آورتین» به ۳۰‌سال قبل می‌رود؛ به روزگاری که قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بود. این فیلم که توسط حسن وزیرزاده کارگردانی شده بخشی از جذابیتش را وامدار تصاویری است که حسن زلفی، فیلمبردار لشکر ۴۱ ثارالله در زمان درگیری قاسم سلیمانی با اشرار گرفته است. تصاویر اسنادی آورتین حکم برگ برنده را در این مستند ستایش‌شده دارند. بهترین لحظات فیلم هم از همین شکار لحظه‌ها می‌آید و ثبت‌کننده تصاویر هم سال‌ها بعد در مقام راوی حاضر است.
فیلم اطلاعات تکان‌دهنده‌ای از فقر اهالی روستای آورتین در سال‌۷۰ می‌دهد و همین‌طور تصویری از فراست و مهربانی توأمان قاسم سلیمانی که هم در مقابله با اشرار هوشمندانه و مقتدرانه رفتار می‌کند و هم اینکه حواسش به «علت» که همان فقر شدید است، معطوف می‌شود.
سردار دل‌ها لقبی است که بیشتر بعد از شهادت سردار سلیمانی باب شد. اگر مستند آورتین را ببینید، متوجه می‌شوید که سلیمانی ۳‌دهه پیش هم سردار دل‌ها بوده است. فیلم در میانه عملیات‌های لشکر ۴۱ ثارالله علیه اشرار منطقه و قاطعیت سردار سلیمانی، نشان می‌دهد که چگونه فرمانده وقت لشکر با خضوع و مهر کنار روستاییان فقیر قرار می‌گیرد و همه تلاشش را برای محرومیت‌زدایی از منطقه و ساکنانش به کار می‌گیرد. فیلم در شیوه به‌کارگیری و ترکیب تصاویر آرشیوی و مصاحبه‌ها واجد خلاقیت چندانی نیست ولی درخشش لحظه‌هایش آنقدر هست که مخاطب را تا انتها با خود همراه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :