زینب زینالزاده - خبرنگار
نبود پارکینگ ویژه موتورسواران و دوچرخهسواران معضلاتی هستند که سبب آشفتگی ترافیکی در پایتخت و ایجاد اختلال در عبور و مرور شدهاند و بهگفته رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، ساخت پارکینگ برای موتور و دوچرخه در کانونهای پرتردد یکی از راهکارهای حل این معضلات است. این روزها در نقاط پرترددی چون خیابانهای خیام، ظهیرالاسلام، ولیعصر، کارگر، انقلاب، وحدت اسلامی و... که در هسته مرکزی شهر قرار دارند، بهعلت ترافیکهای سنگین اکثر تردد مسافران و حتی جابهجایی بارها با موتور انجام میشود و نبود فضای مناسب برای جای پارک موتورها سبب شده راکبان از پیادهروها یا حتی فضای سرپوشیده روی نهرها بهعنوان پارکینگ استفاده کنند. کاری که بهنوعی سد معبر محسوب میشود و بهگفته عباس تدین، حقوقدان و استاد دانشگاه شهید بهشتی تصرف فضای عمومی بدون مجوز سد معبر است و براساس قانون 55شهرداریها، باید با متخلفان در چارچوب قوانین برخورد شود. البته موتورسیکلت وسیله نقلیه محسوب میشود و اعمال قانون باید توسط نیروهای راهور صورت گیرد که در همین مورد جریمه 50هزارتومانی برای پارک موتورسیکلت در پیادهروها تعیین شده اما شواهد امر بیانگر آن است که این جرائم یا اعمال نمیشوند، یا پلیس راهور قدرت لازم برای اعمال قانون را ندارد. مأموران راهور در چارچوب قانون و اختیارات خود با راکبان متخلف برخورد میکنند اما باید پذیرفت قوانین بازدارنده نیست و برای ساماندهی وضعیت موتورسواران نیاز به قانون سختگیرانهتری است.
اصلاحات هندسی برای ایجاد جای پارک
مدتی پیش گزارشی با تیتر عبور موتورسواران از قانون در همشهری منتشر شد که در آن به معضل پارک موتور در پیادهرو و گذرگاههای عابرپیاده هم اشاره شده بود که در این راستا مطالبه عابران، عبور امن از پیادهروها بود و خواسته راکبان هم وجود فضای مناسب برای پارک موتور. مطالبات بحقی که در راستای حقوق شهروندی است و بهگفته رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران احداث پارکینگ ویژه موتور میتواند منجر به احقاق حقوق شهروندی شود. مهدی عباسی به همشهری گفت: «باید پذیرفت امروز تهران با معضل نبود پارکینگ موتور و دوچرخه مواجه است و همین امر سبب شده پیادهروها و حتی پیادهراهها به پارکینگ موتورسیکلتها تبدیل شوند. ساماندهی وضعیت آشفته ایجاد شده مطالبه همه مردم است و شهرداری باید در کانونهای پرتردد (مراکز تجمعی) در راستای ایجاد فضای پارک مناسب اصلاحاتی اعم از هندسی و ترافیکی... انجام دهد.» بهگفته او قطعاً این معضل کامل حل نمیشود اما شهرداری با موقعیتشناسی و جانمایی درست و اصولی برای ایجاد فضای پارک مناسب همچنین اختصاص بخشی از پارکینگهای عمومی به موتورها میتواند بخش زیادی از معضل را حل کند. عباسی تأکید کرد که فضای پیشبینیشده برای موتور باید قابلدسترسی باشد تا در کاهش آشفتگی تأثیر بگذارد در غیراینصورت هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت. این عضو پارلمان شهری با بیان اینکه پیگیری ایجاد پارکینگ برای موتورسیکلتها اولویت کمیسیون معماری و شهرسازی خواهد بود، گفت: «امیدواریم شهرداری در این موضوع عزم جدی داشته باشد تا از یک سو حقوق شهروندی مردم محقق شود و از سوی دیگر پایتخت از آشفتگی ترافیکی رهایی یابد.»
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب :
149829
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/VOBW5
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved