• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149766
+
-

قدم بلند جیمز وب با بازکردن سپر نقره‌ای

به سوی آینده
قدم بلند جیمز وب با بازکردن سپر نقره‌ای

در یک اتفاق مهم و حساس تلسکوپ فضایی جیمز وب که لقب قدرتمندترین تلسکوپ فضایی تاریخ بشر را به همراه دارد توانست ۵‌لایه سپر خورشیدی خود را در عملیاتی پیچیده باز کند.
 حساب توییتر تلسکوپ جیمز وب به‌تازگی اعلام کرد که سپر خورشیدی باز شده و مطابق انتظار در حالت لوزی شکل قرار گرفته است. مهندسان ناسا این سپر ۲۱.۲ در ۱۴.۲ متری را در حالت فشرده روی موشک «آریان ۵» قرار داده بودند و باز شدن آن شامل مراحل پیچیده‌ای بود که می‌توانست حتی کل پروژه را به شکست بکشاند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب اکنون شکل الماس مانند نهایی خود را گرفته است. همچنان که تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا پیش می‌رود، روند استقرار آن هم با هدایت تیم زمینی گام‌به‌گام انجام می‌شود. طی روزهای گذشته مراحل بسیاری ازجمله باز شدن پالت‌های جلو و عقب، ارتفاع گرفتن برج قابل تنظیم و پوشش محافظ برای رسیدن به نقطه عطف کنونی پشت سر گذاشته شده است. اما جدیدترین مراحل فضاپیما را به شکل نهایی خود رساندند.
کریستال پوگا، مهندس سیستم‌های فضایی تلسکوپ جیمز وب می‌گوید: «سپر خورشیدی این تلسکوپ شامل ۱۴۰ مکانیسم رهاسازی، تقریبا ۷۰ لولا، ۸ موتور پیاده‌سازی، فنر، چرخ‌دنده، حدود ۴۰۰ قرقره و ۹۰ کابل به طول ۴۰۰ متر است.» فرایند گشایش سپر خورشیدی چند روز پیش با باز شدن قاب‌های جلو و عقب آغاز شد که لایه‌های پنج‌گانه سپر را نگه می‌دارند.
بامداد روز گذشته ابتدا نخستین بازو از 2 بازوی سپر خورشیدی یعنی تیرک سمت چپ باز شد. این گام مهم برای انجام در اوایل روز، برنامه‌ریزی شده بود، اما تیم مأموریت، عملیات را متوقف کرد تا تأیید کند که پوشش آفتابگیر، به‌عنوان آخرین مرحله آماده‌سازی پیش از استقرار پایه‌ها، کاملا باز شده است.
سوئیچ‌هایی که باید نشان می‌دادند که این روکش به‌درستی جمع شده است، فعال نشده بودند. با وجود این روش‌های جایگزین دوم و سوم، باز شدن کامل پوشش محافظ را تأیید کردند.
تکمیل باز شدن پوشش آفتابگیر و پایه‌های میانی در 2 روز گذشته نقطه‌ عطف مهمی برای وب محسوب می‌شود زیرا اکنون همه ۱۰۷ دستگاه آزادکننده‌ پوسته‌ آفتابگیر که هر یک از آنها باید برای استقرار درست کار می‌کردند، اکنون با موفقیت باز شده‌اند. جیمز وب در مجموع دارای ۱۷۸ مورد از این عملگرهای موتوری است که ۱۰۷ مورد از آنها برای ایمن و جمع شدن نگه داشتن آفتابگیر پیش از استقرار استفاده شدند. گشایش سپر خورشیدی دستاورد مهمی برای تیم تلسکوپ محسوب می‌شود، اما کار هنوز تمام نشده است. سیستم‌های تلسکوپ حالا باید کشش مناسب را برای لایه‌های کپتونی سپر خورشیدی تنظیم کنند. این کار در طول 2 روز آینده انجام خواهد شد. سپس نوبت به گشایش آینه‌های ثانویه و اولیه تلسکوپ می‌رسد. این فرایند نیز احتمالا در زودترین حالت در تاریخ ۱۷ دی انجام می‌شود، اما احتمال تأخیر در آن وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید