• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149770
+
-

پاک شدن 77 ترابایت اطلاعات در اشتباه سیستمی

مقام‌های دانشگاه کیوتو می‌گویند به‌خاطر خطای سیستم پشتیبان‌گیری ابررایانه این دانشگاه ۷۷ ترابایت اطلاعات آنها به‌طور کامل از دست رفته است

امنیت
پاک شدن 77 ترابایت اطلاعات در اشتباه سیستمی

دانشگاه کیوتو در ژاپن حدود 77ترابایت از داده‌های خود را به‌علت خطا در سیستم پشتیبان‌گیری ابررایانه هیولت پاکارد خود از دست داده است.
به گزارش وب سایت بلیپینگ کامپیوتر، این حادثه بین 14تا16دسامبر2021 رخ داده و منجر به حذف 34میلیون فایل مرتبط با 14گروه پژوهشی، از سیستم و فایل پشتیبان شده است.
پس از بررسی‌های انجام شده برای تعیین میزان خسارت، دانشگاه به این نتیجه رسید که فایل‌های آسیب‌دیده 4گروه پژوهشی، قابل بازیابی و ترمیم نیست.
همه کاربران آسیب دیده به‌صورت جداگانه از طریق یک ای‌میل از این حادثه مطلع شده‌اند، اما هیچ جزئیاتی در مورد نوع آثار گم‌شده منتشر نشده است.
اکنون فرایند پشتیبان‌گیری متوقف شده است. دانشگاه برای جلوگیری از نابودی داده‌ها، سیستم پشتیبان را متوقف کرده و قصد دارد اصلاحاتی را اعمال کند. هدف از این کار این است که دانشگاه در ژانویه 2022مجدداً آن را عرضه کند.
درحالی‌که جزئیات نوع داده‌هایی که از بین رفته‌اند برای عموم فاش نشده است، تحقیقاتی که به وسیله ابررایانه‌ها انجام می‌شود چند صد دلار در ساعت هزینه دارد. به همین‌خاطر، این حادثه باعث نگرانی گروه‌های آسیب دیده شده است.
دانشگاه کیوتو یکی از مهم‌ترین مؤسسات تحقیقاتی ژاپن است و از کمک‌های مالی دومین پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری مرتبط با تحقیقات علمی منتفع می‌شود.
برتری و اهمیت تحقیقاتی این دانشگاه به‌ویژه در حوزه شیمی(رتبه چهارم جهان) قابل توجه است. در عین حال، این دانشگاه در حوزه‌های علمی زیست‌شناسی، فارماکولوژی، ایمنی‌شناسی، علم مواد و فیزیک هم سرآمد محسوب می‌شود.
اگرچه برخی از رسانه‌ها از دانشگاه کیوتو درخواست کرده‌اند تا جزئیات بیشتری در مورد این حادثه و تأثیر آن بر گروه‌های تحقیقاتی را رسانه‌ای کند، اما هنوز این دانشگاه به این درخواست‌ها پاسخ نداده است.

قدرتمندترین ابررایانه جهان در ژاپن
ژاپن اکنون قدرتمندترین ابررایانه جهان به نام «فوگاکو» را در اختیار دارد که به وسیله مرکز علوم محاسباتی Riken در شهر کوبه مدیریت می‌شود.
فوگاکو یک سیستم اگزامقیاس است که به وسیله شرکت فوجیتسو ساخته شده و قادر به عملکرد محاسباتی 442PFLOPS (مخفف عبارت FLoating point OPerations per Second و مقیاسی برای سنجش کارایی پردازشگر رایانه ها) است. دومین ابررایانه در فهرست جهانی، ابررایانه Summit است که به وسیله شرکت‌ ای‌بی‌ام ساخته شده و عملکرد محاسباتی آن بسیار کمتر و حدود 148PFLOPS است.
ساخت ابررایانه فوگاکو 2/1میلیارد دلار هزینه داشته است و برای تحقیقات در مورد بیماری    کووید-19،  تشخیص، درمان و شبیه‌سازی انتشار ویروس کرونا مورد استفاده قرار گرفته است.
این ابررایانه با ریزپردازنده فوجیتسو A64FX ساخته شده است. این CPU براساس معماری پردازنده ARM نسخه 8.2A است و از افزونه‌های برداری مقیاس پذیر برای ابررایانه‌ها استفاده می‌کند. هدف فوگاکو این بود که حدود 100برابر قدرتمندتر از کامپیوتر K (یعنی عملکرد هدف 1exaFLOPS) باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید