• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149715
+
-

مستند «قاسم» بر پرده سینماهای کشور

سینمای ایران در دومین سالگرد شهادت قاسم سلیمانی به سردار دل‌ها ادای احترام می‌کند

مستند «قاسم» بر پرده سینماهای کشور

مستند «قاسم» روز دوشنبه در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود. به‌گزارش خبرنگار همشهری، این مستند سینمایی روز دوشنبه در سینماهای سراسر ایران به‌صورت رایگان به نمایش درمی‌آید. در دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، سازمان سینمایی با همکاری حوزه هنری، مستند قاسم را به‌صورت سراسری به نمایش درخواهد آورد. این مستند که محصول مرکز مستند حقیقت است نگاهی متفاوت به زندگی این قهرمان ملی و الگوی مقاومت دارد. مستند «قاسم» به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی، کارگردانی مهدی فارسی و نویسندگی محمدرضا ابوالحسنی است. مستند «قاسم» قرار است روز دوشنبه، ۱۳دی‌ماه در سینماهای سراسر ایران به‌صورت رایگان نمایش داده می‌شود. علاقه‌مندان برای تماشای این مستند و تهیه بلیت رایگان باید به سامانه سمفا samfaa.ir مراجعه کنند.

از تولد تا شهادت

در این 2سال مستندهای زیادی درباره حاج قاسم ساخته شده است. مستندهایی که بیشتر در رسانه ملی پخش شده‌اند و تعدادی‌شان در جشنواره‌های مختلف روی پرده رفته‌اند. در 2دوره اخیر جشنواره سینما حقیقت شاهد نمایش چندین مستند با محوریت سردار سلیمانی بوده‌ایم و جالب اینکه تنها سینماگران ایرانی درباره حاج قاسم مستند نساخته‌اند و تعداد قابل توجهی مستند خارجی هم درباره ژنرال ایرانی که نبوغ نظامی‌اش چشم جهانیان را خیره کرده بود، جلوی دوربین رفته است. در این میان مستند سینمایی «قاسم» چه ویژگی‌هایی دارد و با چه زاویه دیدی سراغ ماجرا رفته است؟ اینطور که مرتضی شعبانی تهیه‌کننده مستند قاسم می‌گوید، فیلمی که قرار است روز دوشنبه به‌صورت گسترده اکران شود روایت دقیق و موجزی است از تولد تا شهادت سردار دل‌ها. مرتضی شعبانی، تهیه‌کننده مستند «قاسم» درباره این اثر و ویژگی‌های آن بیان کرد: این مستند به زندگی شهید قاسم سلیمانی از بدو تولد تا شرکت در نبردهای مختلف با تروریست‌ها در ایران، افغانستان، سوریه، فلسطین و عراق و سرانجام شهادت ایشان در فرودگاه بغداد اختصاص دارد. در این مستند تلاش شده تا زندگینامه سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی از تولد تا شهادت به تصویر کشیده شود. البته محور اتفاقات فیلم، فرماندهی در منطقه و فعالیت آن شهید در میدان است. شعبانی که با مهر گفت‌وگو می‌کرد درباره تصاویر مستند نیز توضیح داد: در این مستند تصاویری از کودکی، نوجوانی، حضور ایشان در 8سال دفاع‌مقدس و... به نمایش درآمده است اما تمرکز اصلی این مستند بر فرماندهی وی در محور مقاومت است که در چند سال اخیر با مبارزه با داعش در عراق، حضور در لبنان و جنگ ۳۳روزه و... به اوج خود رسید. این مستند تلاش دارد که زحمات چند ساله این شهید را به تصویر بکشد. یکی از ویژگی‌های مستند قاسم استفاده از تصاویر آرشیوی کمتر دیده شده یا دیده نشده‌ای است که در ادوار مختلف ثبت شده است: «بخش زیادی از تصاویر این مستند ضبط شده توسط کارگردانان و تصویربرداران مرکز مستند حقیقت است که در زمان حیات شهید سلیمانی در پروژه‌های مختلف همراه او بودند. علاوه بر این تصاویر آرشیوی نیز از لشکر۴۱ ثارالله، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و آرشیوهای شخصی جمع‌آوری شده است.»

مرد میدان
آنچه در مستند قاسم عینیت می‌یابد، ارائه تصویری اسنادی از سردار سلیمانی به‌عنوان مرد میدان است. فیلم با رویکردی کلاسیک در روایت در نیمه اولش بر دوران کودکی و جوانی و زیست حاج قاسم متمرکز می‌شود. در نیمه دوم بیشتر به روایت سال‌هایی می‌پردازد که شهید سلیمانی در قامت فرمانده سپاه قدس در میدان حضور داشت. در کنارش سازنده مستند کوشیده تا پیوندی میان حضور در عرصه نبرد و سلوک شخصی حاج قاسم برقرار کند. مستند قاسم می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که سردار دل‌ها چگونه از رزمنده‌ای ساده به بالاترین جایگاه نظامی رسید و آوازه‌ای جهانی یافت. در کنار تصاویر آرشیوی و مصاحبه‌ها، گفتار متن هم نقش مؤثری در شکل بخشیدن به روایت زندگی و زمانه حاج قاسم ایفا می‌کند. دامنه گسترده‌ای که سازندگان مستند قاسم درنظر گرفته‌اند آنها را ناگزیر از انتخاب کرده است؛ انتخاب‌هایی از مهم‌ترین فرازهای زندگی سرداری که همیشه خود را سرباز وطن می‌دانست.

اکران «۷۲ساعت» در سینماهای تهران و شهرستان

«۷۲ساعت» مستند دیگری به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه کنندگی مهدی مطهر است که با محوریت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به‌نمایش درخواهد آمد. ۷۲ساعت در 2نسخه مینی‌سریال و مستند سینمایی تدوین شده است. نسخه‌ای که قرار است در سینماها به نمایش درآید نسخه سینمایی اثر است. تولید این مستند ۲سال به‌طول انجامیده که در آن برای نخستین بار در گفت‌وگو با نزدیک‌ترین افراد ایرانی و عراقی به شهید سلیمانی روایتی از 3روز پایانی زندگی حاج قاسم را روایت می‌کند. ۷۲ساعت در یک نسخه سینمایی ۷۵دقیقه‌ای تولید شده و به‌زودی در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، قم، ساری، اصفهان، دزفول بابلسر، یزد و همدان طی مراسم‌ ویژه‌ای رونمایی می‌شود و به نمایش در خواهد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید