• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149705
+
-

ناگفته‌های برخورد 2قطار و فداکاری کارکنان مترو

ریزعلی متروی تهران چطور منجی مسافران شد

ریزعلی متروی تهران چطور منجی مسافران شد

«2قطار با یکدیگر برخورد کرده بودند و مسیر مسدود بود و قطار سوم تا لحظاتی دیگر به آنجا می‌رسید. در این لحظات بود که مأمور وظیفه‌شناس مترو در نقش ریزعلی خواجوی ظاهر شد و دوان‌دوان خودش را به قطار سوم رساند و با علامت او قطار متوقف شد.» این ناگفته‌ای از حادثه برخورد دو قطار در خط5 متروی تهران است؛ حادثه‌ای که در جریان آن 22مسافر مصدوم شدند اما اقدام مأمور وظیفه‌شناس مترو جان مسافران زیادی را نجات داد و از وقوع یک فاجعه جلوگیری کرد.
به گزارش همشهری، این مأمور فداکار وحید ایزدی نام دارد و از دوسال قبل در بخش انتظامات خط5 متروی تهران کار می‌کند. او حالا با کار بزرگی که انجام داده ماجرای دهقان فداکار را در اذهان زنده کرده و باعث شده با نام ریزعلی متروی تهران معروف شود. خودش می‌گوید کارش جلوگیری از سرقت تجهیزات مترو است و فکرش را هم نمی‌کرد که روزی باعث نجات جان مسافران مترو شود: «کانکسی که در آن مستقر هستیم حوالی ایستگاه چیتگر واقع شده است. دوسال است که در قسمت انتظامات مسیر خط۵ مترو فعالیت می‌کنم و مدام گشت داریم تا مبادا سرقت یا خرابکاری در حریم ریلی خط۵ مترو اتفاق بیفتد.»
او درباره روز حادثه می‌گوید: «آن روز برای آخرین‌بار قبل از تحویل پست، در اطراف حریم ریلی خط۵ گشت‌زنی کردم، حدود ۲۰۰متر تا ایستگاه چیتگر فاصله داشتم که متوجه شدم قطار کندرو در حال خروج از ایستگاه است. خیلی تعجب کردم، چراکه می‌دانستم اولویت حرکت برای قطار تندرویی است که در حال ورود و عبور از ایستگاه بود اما راهبر قطار کندرو بی‌توجه به چراغ علامت که برای حرکت تندرو بود، وارد ریل شد. »
ایزدی صحنه برخورد دو قطار با یکدیگر را اینطور توضیح می‌دهد: «با کمال تعجب دیدم که قطار کندرو وارد ریل شد و همزمان قطار تندرو هم از راه رسید و راهبر آن که غافلگیر شده بود همه تلاشش را کرد تا مانع برخورد دو قطار شود. او برای اینکه از شدت برخورد کم کند ترمز شدیدی گرفت اما در نهایت لکوموتیو از ریل خارج شد.»
ایزدی همینطور که درباره تصادف دو قطار صحبت می‌کند بلافاصله یاد حادثه‌ای بزرگ‌تر می‌افتد که امکان داشت رخ دهد: «درست در همان لحظات قطار دیگری از سمت صادقیه به سمت کرج در حال حرکت بود و هر لحظه به محل تصادف دو قطار نزدیک می‌شد. اگر قطار سوم به دو قطار دیگر برخورد می‌کرد معلوم نبود چه حادثه‌ای اتفاق می‌افتد.»
در این شرایط مأمور وظیفه‌شناس مترو تصمیم شجاعانه‌ای گرفت و شروع به دویدن به سمت قطاری گرفت که تا لحظه‌ای دیگر از راه می‌رسید. او می‌گوید: «به میانه ریل رفتم و با فریاد و تکان‌دادن دست‌هایم به طرف قطار دویدم و راهبر وقتی من را دید ترمز گرفت و قطار متوقف شد.»
آنطور که او می‌گوید اگر قطار سوم به محل حادثه می‌رسید ممکن بود هر سه قطار دچار آتش‌سوزی شوند و افراد زیادی جانشان را از دست بدهند: «خدا به ما رحم کرد، چراکه قطارهای خط۵ صدای کمی دارند و اگر متوجه آمدن قطار سوم نمی‌شدم، این سانحه عمیق‌تر می‌شد. خیلی از همکاران به من گفتند که چرا این کار را کردی و اگر راهبر تو را نمی‌دید چه می‌شد؟ چون سرعت قطارها بالای 80کیلومتر است و یا اگر برق می‌گرفتت چه می‌شد؟ اما من برای این کار با خدا معامله کردم.»
ایزدی درباره دلیل برخورد دو قطار با یکدیگر می‌گوید: «بعدا متوجه شدم راهبر قطار کندرو سیستم ای.تی.پی خود را خاموش کرده بود و مرکز فرمان اطلاعی از تصادف نداشت تا راهبر قطار صادقیه را نیز متوقف کند. سریعا با مسئولان خط تماس گرفتم و به آنها اطلاع دادم که دو قطار با یکدیگر برخورد کرده و مسافران درها را باز کرده‌اند و وارد حریم ریلی شده‌اند. ورود و حضور مسافرها در حریم ریلی به‌دلیل خطرات ناشی از برق‌گرفتگی خیلی خطرناک است؛ اما مسافرها ترسیده بودند. درنهایت با حضور نیروهای بیشتر توانستیم مردم را از ایستگاه خارج کنیم.»

قدردانی از فداکاری کارکنان مترو
این حادثه و فداکاری وحید ایزدی باعث شد که حالا همه او را به نام ریزعلی متروی تهران بشناسند. طوری که هفته گذشته شرکت بهره‌برداری متروی تهران از او تقدیر کرد. در این مراسم مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اهدای حلقه گل از علیرضا مویدی‌کیا و مهدی احمدی دو راهبر خط۵ و وحید ایزدی، مأمور فداکار مترو که با حضور هوشمندانه خود مانع بروز اتفاقات دیگری شده بود، تقدیر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید