• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149682
+
-

نگرانی جدید از بیماری «فلورونا»

به سوی آینده
نگرانی جدید از بیماری «فلورونا»

کرونا به‌نظر قصد ترک زندگی بشر را به این راحتی ندارد. پس از آنکه با شیوع سویه اومیکرون کشورهای مختلف مجبور به تزریق عمومی دوز سوم یا تقویتی واکسن‌ها شده‌اند حالا گزارش‌ها از کشف بیماری جدیدی خبر می‌دهد. براساس گزارشی که در روزنامه یدیعوت آحارنوت منتشر شده دانشمندان با بیماری ترکیبی آنفلوآنزا و کووید-19 مواجه شده‌اند. این بیماری با ترکیب نام فلو(آنفلوآنزا) و کرونا اکنون فلورونا نام گرفته است. گفته می‌شود آزمایش‌های صورت گرفته روی زنی که به تازگی بچه خود را در بیمارستان به دنیا آورده بود نشان می‌دهد که او به‌صورت همزمان به 2 بیماری آنفلوآنزا و کووید-1۹ مبتلا بوده و تست‌های او درباره این دو بیماری مثبت شده است. این زن در دوران بارداری خود هیچ نوع واکسنی برای مقابله با کووید-19 دریافت نکرده بود. گزارش‌ها اما نشان می‌دهد که علائم این زن در سطح متوسط است و او در روند درمان خود مشکل خاصی ندارد. محققان می‌گویند این ماجرا البته مسئله جدیدی نیست و احتمالا در فصل سرما انسان‌های بسیاری به‌صورت همزمان به این دو بیماری مبتلا شده‌اند و تحت درمان قرار گرفته‌اند. علائم این ماجرا هم شبیه همان علائم آشنای کروناست. تب، آبریزش بینی، سرفه، تنگی‌نفس، سردرد و حالت تهوع می‌تواند مهم‌ترین علائم فلورونا تلقی شود. ویروس کرونا در واقع خانواده‌ای از ویروس‌هاست که از طریق ایجاد عفونت دستگاه تنفسی در پرندگان و پستانداران، ایجاد بیماری می‌کند. ویروس‌های این خانواده می‌توانند عامل ایجاد برخی از انواع سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید-۱۹ باشند.

پیش‌زمینه چینی آنفلوآنزا
دانشمندان از چند‌ماه پیش لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا را با شروع فصل سرما هشدار داده بودند. تزریق واکسن آنفلوآنزا به‌ویژه برای افراد سالمند، دچار بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی به‌شدت توصیه می‌شود.
این احتمال وجود دارد که ابتلا به آنفلوآنزا باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و به راحتی فرد را در معرض ابتلا به کووید-19 قرار دهد. طبق اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌توانید در کنار تزریق دوز اول، دوم یا تقویتی واکسن کووید-19وقتی به مرکزی مراجعه می‌کنید، واکسن آنفلوآنزا را نیز دریافت کنید. در ابتدای توزیع و تزریق واکسن کووید-19، مقامات بهداشتی توصیه می‌کردند که بین تزریق آن و سایر واکسن‌ها حداقل 2هفته فاصله باشد اما از آن زمان این توصیه تغییر کرده است و حالا ما می‌دانیم که همه افراد می‌توانند در کمال ایمنی این واکسن را در کنار واکسن دیگر دریافت کنند.
ترکیبی از واکسن کووید-19و آنفلوآنزا احتمالا تا اواخر زمستان، برای مقابله با بحران همزمانی این دو بیماری به بازار می‌آید تا نگرانی از احتمال ابتلای همزمان به این بیماری‌ها هم در کادر درمان هم مردم کمتر شود. تنها خبر خوب این است که طبق داده‌های پزشکان در آمریکا، سال گذشته میزان ابتلا به آنفلوآنزا به‌دلیل استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه، بسیار پایین‌تر از سال‌های گذشته بود. اما به هر حال ابتلا به آنفلوآنزای فصلی می‌تواند در شرایطی که سیستم درمانی درگیر هجوم بیماران کرونایی است، بیمارستان‌ها را دچار مشکل اساسی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :