• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149452
+
-

دوئل در شهر مرموز

تقابل همیشه‌حساس سپاهان و پرسپولیس این بار در شهری برگزار می‌شود که نتایج عجیبی در آن رقم خورده است؛ پرسپولیس تابه‌حال 2بار به اراک رفته و هر دو بار باخته، اما سپاهان در تنها حضورش در این شهر 6 بر یک پیروز شده است

دوئل در شهر مرموز

هفته دوازدهم لیگ برتر ایران امروز و امشب برگزار می‌شود. درحالی‌که هنوز خیلی به هفته‌های پایانی مسابقات مانده، مشخص نیست سازمان لیگ به چه انگیزه‌ای هر 8مسابقه را در یک روز برگزار می‌کند. تازه برنامه‌ریزهای این سازمان لطف کردند و بازی استقلال و فولاد را یک ساعت عقب انداختند؛ وگرنه نیمه اول این مسابقه با نیمه دوم بازی سپاهان-پرسپولیس همزمان می‌شد!

اولین ال‌کلاسیکوی اراکی
مهم‌ترین بازی این هفته از ساعت16 امروز در اراک آغاز می‌شود، اما هیچ‌کدام از تیم‌های حاضر در آن اراکی نیستند. جدال زردپوشان اصفهان و سرخپوشان تهران که سال‌هاست به ال‌کلاسیکوی ایران معروف شده، برای نخستین بار قرار است در یک زمین بی‌طرف برگزار شود. بعد از جنگ و دعواها و خونریزی‌هایی که در آخرین بازی‌های باتماشاگر 2تیم رخ داد، حالا دیگر فدراسیون فوتبال حتی بازی‌های بدون تماشاگر این دو تیم را هم در زمین بی‌طرف برگزار می‌کند. در آخرین مسابقه 2تیم که در ورزشگاه نقش‌جهان یک-یک  مساوی تمام شد، بعد از پایان بازی درگیری‌هایی بین بازیکنان  به‌وجود آمد و جریمه‌های زیادی هم برای آنها صادر شد. حکم محرومیت از میزبانی در تقابل این دو تیم، بعد از همان مسابقه صادر شد و سپاهان هم با استفاده از همین حکم، حریفش را به شهری کشانده که تابه‌حال نتیجه‌ای غیراز باخت در این شهر عاید پرسپولیس نشده است. سپاهان و پرسپولیس در جدول رده‌بندی هم‌امتیاز هستند و فاصله 3امتیازی آنها با صدر جدول به این معناست که هر کدام در این بازی شکست بخورند ممکن است دیگر رنگ صدرنشینی را نبینند. هر دو تیم در این فصل 6بار گل اول بازی را زده‌اند و هر 6بار پیروز شده‌اند. در مقابل، سپاهان 4بار گل اول بازی را دریافت کرده و هر 4بار شکست خورده است؛ بنابراین زدن گل اول در بازی امروز اهمیت خیلی زیادی دارد، چون احتمالا خبری از کام‌بک در این مسابقه نخواهد بود. سپاهان در موقعیت‌سازی، امید گل، شوت، شوت داخل چارچوب و حتی تعداد شوت‌های مواجه‌شده بهترین آمار را در متریکا دارد و بهترین تیم این فصل لیگ است. اما با وجود این در گلزنی و بردن بازی‌ها به اندازه آمارهای فنی‌اش موفق نبوده است. نرخ تبدیل شوت به گل در این تیم 8.8 است. (هفتمین تیم در لیگ) اما پرسپولیس در این بخش با نرخ 13.9درصدی بهترین تیم لیگ بوده است. مصاف امروز این دو تیم، جدال 2بازیکن برتر فصل هم هست؛ طبق آمارهای متریکا دانیال اسماعیلی‌فر مدافع راست سپاهان بهترین بازیکن این فصل طی 11هفته گذشته بوده و امید عالیشاه کاپیتان دوم پرسپولیس هم بعد از او رتبه دوم را دارد.

بهترین حمله، دفاع است!
در روز تقابل سپاهان و پرسپولیس، تیم صدرنشین جدول یعنی استقلال میزبان فولاد خوزستان است و فرهاد مجیدی برای امتیاز گرفتن از جواد نکونام کار سختی در پیش خواهد داشت. مجیدی فصل گذشته دقیقا از بازی با همین فولاد به نیمکت استقلال برگشت و آن بازی را با پنالتی ارسلان مطهری یک بر صفر برد. امروز هم یک پیروزی حداقلی استقلالی‌ها را با حفظ فاصله یا حتی افزایش فاصله‌شان با رقبا در صدر جدول راضی خواهد کرد، اما تیم نکونام در دفاع، تیم سرسختی است که به این راحتی‌ها گل نمی‌خورد. نکونام از هفته پنجم این فصل به فولاد برگشت و تیمی که با ویسی طی 4بازی 7گل خورده بود با جواد در 7بازی فقط 2گل خورده است، اما گل زده فولاد هم فقط 8گل در 11بازی است؛ یعنی بدترین آمار در میان 9تیم بالای جدول. تیم مجیدی مقابل این تیم احتمالا نگرانی چندانی در دفاع کردن نخواهد داشت، اما برای گل زدن باید تلاش بیشتری انجام دهد. البته خط حمله استقلال در 2بازی اخیر 6گل زده و کاملا آماده است. خط دفاعی آبی‌ها هم بهترین آمار را در لیگ جاری دارد و کلا این بازی تقابل 2 خط دفاعی قدرتمند است که خیلی سخت تسلیم می‌شوند.

قلعه‌نویی-ربیعی؛  منصوریان-خطیبی
در 6بازی دیگر این هفته، مهم‌ترین بازی را باید جدال 2تیم گل‌گهر و مس رفسنجان دانست که هم داربی استان کرمان است و هم هر دو طرف میدان از تیم‌های خوب این فصل بوده‌اند. تیم قلعه‌نویی با حکم کمیته انضباطی امتیازاتش را از دست داده، اما قدرتش را از دست نداده و شاید دوباره در بالای جدول دیده شود. آلومینیوم اراک هم بعد از تساوی خانگی مقابل گل‌گهر، این هفته میهمان نفت آبادان خواهد بود. جدال منصوریان و رسول خطیبی بیشتر از آنکه در میدان جذاب باشد در حاشیه میدان و کنار نیمکت‌های 2تیم جذابیت خواهد داشت. همچنین در تبریز 2تیم تراکتور و ذوب‌آهن به مصاف هم می‌روند. 2تیمی که در رتبه‌های 11 و 12 جدول همسایه‌اند، اما استحقاق خودشان را خیلی بیشتر از این رتبه‌ها می‌دانند. پیکان بعد از شاهکاری که رقم زد و سپاهان را در اصفهان برد، این هفته میزبان پدیده قعرجدولی است و نساجی هم از دیگر تیم قعرجدولی یعنی نفت مسجدسلیمان میزبانی می‌کند. نساجی با 2برد و 2مساوی - آن هم مقابل آلومینیوم و مس و فولاد - در 4هفته اخیر به خوبی تیم‌های صدرنشین امتیاز گرفته است. هوادار هم بعد از 2برد متوالی، امروز میزبان فجرسپاسی است که در 6هفته اخیر پیروز نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید