• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149425
+
-

آینه‌خانه مفخم

میراث
آینه‌خانه مفخم

آینه‌خانه مفخم یا دارالحکومه سردار مفخم از بناهای دوره قاجار در شمال شهر بجنورد است که به شماره ۱۱۶۷ثبت شده‌. این بنا در شهر بجنورد در استان خراسان‌شمالی قرار دارد.
در دوره قاجاریه، شمال و غرب شهر بجنورد را باغ‌های بزرگ با عماراتی باشکوه فرا گرفته بود که هم‌اکنون از میان آنها بیش از 2بنا باقی نمانده است. آینه‌خانه یکی از این دو بناست که مقر سردار مفخم حکمران بجنورد، اسفراین، جاجرم، استرآباد بود و به‌ همراه عمارت مفخم، بنای کلاه‌فرنگی، حوضخانه و باغ فواره دارالحکومه بجنورد را تشکیل می‌داده است که عمارت کلاه‌فرنگی بر اثر زلزله شدیدی که در بجنورد رخ داد، تخریب شد.
هم‌اکنون بنای آینه‌خانه، موزه مردم‌شناسی استان است که در شمال شهر بجنورد و در انتهای خیابان شریعتی شمالی قرار دارد.
این بنا در دهه ۱۲۵۰خورشیدی همزمان با دوره حکومت ناصرالدین‌شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم ساخته شده و به‌عنوان فضای اداری و دیوانی برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی درباره مسائل سیاسی و اجتماعی سران ایل مناطق تحت حکومت مورد استفاده قرار می‌گرفت.
طراحی نقشه این بنا به‌دست میرزامهدی خانشقاقی معروف به ممتحن‌الدوله از نخستین معماران ایرانی که از دانشکده معماری پاریس فارغ‌التحصیل شده بود، انجام شده‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید