• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149422
+
-

افزایش نسبی صید در شمال

آمارها نشان می‌دهد صیادان مازندرانی و گیلانی تاکنون نسبت به‌مدت زمان مشابه سال گذشته صید بیشتر و صیادان گلستانی صید کمتری داشته‌اند

افزایش نسبی صید در شمال

در استان مازندران ۵۴شرکت تعاونی پره با ۴۳۰۰ماهیگیر، در گیلان ۴۹‌تعاونی پره با بیش از ۴هزار ماهیگیر و در گلستان ۲۸تعاونی با ۱۷۰۰ماهیگیر فعالیت می‌کنند. به گزارش همشهری، امسال با شروع فصل صید از نیمه مهرماه، سازمان شیلات کشور آمار صیادان در ۳استان شمالی را بیش از ۱۰هزارنفر اعلام و پیش‌بینی کرد میزان صید امسال به حدود 12هزار تن برسد و حالا ارقام منتشرشده از میزان صید تا‌کنون نشان می‌دهد میزان صید نسبت به سال گذشته رشد اندکی داشته است.

رشد 5درصدی در مازندران
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به افزایش 5درصدی صید ماهیان استخوانی در استان گفت: ارزش تولیدات به ۶۳میلیارد تومان رسیده است.
حسن اسحاقی با بیان اینکه از ابتدای شروع فصل صید تاکنون حدود ۷۵۰تن ماهیان استخوانی در استان صید شده است، افزود: این میزان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد 5درصدی داشته است.
وی ارزش اقتصادی صید ماهیان استخوانی را ۶۳میلیارد تومان ذکر و اظهار کرد: از نظر ارزش نیز با رشد ۴۹درصدی روبه‌رو هستیم.
اسحاقی سرانه صید هر تعاونی صیادی را ۱۵تن اعلام کرد و گفت: ۳۲درصد ماهی صید شده سفید، ۴۰درصد ماهی سفید و بقیه کپور بوده است.
مدیرکل شیلات مازندران در زمینه صادرات فراورده‌های شیلاتی هم با بیان اینکه امسال ۳۰۰تن فراورده به کشورهای مختلف صادر شده است، گفت: بازارهای جدیدی نظیر تاجیکستان و آذربایجان برای محصولات شیلاتی باز شده است.
مدیرکل شیلات مازندران اظهار امیدواری کرد بازارهای جدیدی را در کشورهای همسایه پیدا تا محصولات شیلاتی را به این مناطق ارسال کنیم.
براساس آمار، ۳۰درصد از کل شرکت‌های تعاونی هزینه و درآمد سربه سر یعنی سود صفردرصد دارند و این در شرایطی است که عمده صیادان، خود، سهامدار این شرکت‌های بدون سود هستند.

رشد 37درصدی در گیلان
مدیرکل شیلات گیلان نیز از صید ۶۰۰ تن ماهی استخوانی توسط صیادان گیلانی خبر داد و گفت: از میزان 600تن ماهی استخوانی صید شده امسال حدود 52درصد آن کفال، 45درصد ماهی سفید و 3درصد هم سایر گونه‌ها بوده است. عظیم مدبری با بیان اینکه این مقدار صید توسط 4هزار نفر از صیادان استان و در قالب 47شرکت تعاونی پره صید شده است، عنوان کرد: میزان صید انواع ماهیان استخوانی از خوان گسترده دریای خزر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود 37درصد رشد داشته است.
مدبری ارزش اقتصادی ماهیان استخوانی صید شده از دریای خزر را 600میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: امیدواریم با توجه به شرایط مساعد و مناسب اقلیمی و تلاش صیادان و شرکت‌های پره صیادی بتوانیم به برنامه‌های از پیش تعیین شده در بحث صید ماهیان استخوانی دست پیدا کنیم.
مدیرکل شیلات گیلان بازسازی ذخایر گونه‌های ارزشمند ماهیان خاویاری را از اهداف در دستور کار شیلات دانست و با بیان اینکه این دستگاه برای بازسازی و حفاظت از ذخایر دریای خزر همواره در حال اجرای برنامه‌های پشتیبانی و حفاظتی است گفت: همه ساله انواع بچه ماهیان استخوانی توسط مراکز بازسازی ذخایر ژنتیک تولید و در رودخانه‌های منتهی به خزر رهاسازی می‌شوند. مدبری با تأکید بر اینکه شیلات گیلان هر ساله با هدف رونق صید و صیادی برنامه بازسازی ذخایر دریای خزر را اجرایی می‌کند، خاطرنشان کرد: با رهاسازی انواع گونه‌های بچه ماهیان استخوانی و خاویاری و البته درصورت برگشت 7درصد این‌گونه‌ها، ذخایر ماهیان در سال آینده برای صید و صیادی تامین می‌شود.

کاهش صید در گلستان
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات گلستان با اشاره به کاهش برداشت ماهیان استخوانی از دریای خزر اظهار کرد: از ابتدای فصل صید تاکنون ۳.۸تن ماهی سفید، ۹۸تن کفال، ۸.۹تن ماهی کپور و یک تن سایر ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های پره از دریای خزر صید شد. محسن یحیایی بدون اشاره به درصد کاهش برداشت ماهی گفت: شرایط آب و هوایی و کاهش روزهای پره‌کشی توسط صیادان ازجمله دلایل کاهش صید ماهی در فصل صید امسال است. بخشی از جمعیت حدود ۲۵۰هزار نفری ساکن شهرهای ساحلی بندرگز، گمیشان و بندرترکمن به شغل صیادی مشغول هستند.

    ***
بنابر اعلام سازمان شیلات، سال گذشته حدود ۲۳۰۰تن ماهی استخوانی از خزر صید شد که نسبت به سال پیش از آن کاهش ۲۶درصدی را نشان می‌دهد؛ کاهشی که پیش‌بینی می‌شود امسال هم نسبت به سال 98در صید خزر قابل رویت باشد، هرچند آمارها افزایش نسبی نسبت به فصل صید سال گذشته (1399) دارد. سال گذشته مجموع صید در شمال کشور ۱۱هزار تن بود و امسال هم پیش‌بینی می‌شود این رقم بین ۱۱تا ۱۲هزار تن باشد. صید پره صیدی است که با تورهای معمولا هزار‌متری توسط قایق بزرگ انجام می‌شود و بشتر در شمال کشور رواج دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید