• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149360
+
-

دست‌اندازی تازه تل‌آویو به سرزمین‌های اشغالی

رژیم صهیونیستی به‌طور همزمان طرح‌های جدیدی را برای توسعه شهرک‌های غیرقانونی در ارتفاعات اشغالی جولان و کرانه‌غربی آغاز کرده است

سیاوش فلاح‌پور - روزنامه‌نگار

 تاریخ رژیم صهیونیستی طی 70سال گذشته نشان می‌دهد ناامن‌سازی‌ و ممانعت از ایجاد ثبات و استقرار در مرزهای مجاور، یکی از اصلی‌ترین راهبردهای این رژیم علیه کشورها و ملت‌های منطقه بوده است؛ راهبردی که به شیوه‌های گوناگون نظیر جنگ، عملیات‌های ضد‌امنیتی و یا حتی شهرک‌سازی‌‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغال شده اجرا می‌شود. حالا و در شرایطی که با کاهش تنش‌های نظامی میان اسرائیل- غزه و همچنین توقف جنگ در سوریه انتظار می‌رفت ثبات و آرامش دست‌کم برای مدتی در حوزه شرقی مدیترانه حکمفرما شود، رژیم صهیونیستی از برنامه جدید خود برای افزایش شهرک‌سازی‌ در ارتفاعات اشغالی جولان تا «2برابر» رونمایی کرده است.
 نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که روز یکشنبه به مناطق اشغالی جولان در مرز سوریه سفر کرده بود، گفت: «امروز لحظه ما و لحظه جولان است؛ برای سال‌ها شاهد رکود در این منطقه بوده‌ایم و حالا می‌خواهیم با جهشی بزرگ در تاسیس شهرک‌سازی‌‌های جدید، عقب‌ماندگی سال‌های گذشته را جبران کنیم.» ساعاتی پس از این سخنرانی، هیأت دولت رژیم صهیونیستی که همراه با بنت به جولان سفر کرده بود طرحی را به تصویب رساند که براساس آن، حدود 4هزار واحد مسکونی جدید در مناطق اشغالی جولان ساخته خواهد شد. رژیم صهیونیستی برای ساخت شهرک‌های جدید 183میلیون دلار و برای تامین زیرساخت‌های لازم به‌منظور زندگی در این مناطق، 50میلیون دلار بودجه درنظر گرفته است. هدف از این طرح، افزایش تعداد شهرک‌نشینان ساکن جولان تا مرز 23هزار نفر عنوان شده است.

پیشروی‌ شهرک‌سازی‌‌ها در کرانه غربی
موج جدید شهرک‌سازی‌‌های اسرائیلی‌ها محدود به جولان نیست. سوی دیگر منطقه، یعنی کرانه غربی نیز این روزها شاهد تنش‌های شدیدی میان شهروندان فلسطینی و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی است؛ نیروهایی که تلاش دارند مناطق جدیدی در روستای برقه در شمال نابلس را توقیف کرده و با تجمیع زمین‌های اشغال شده، فاز تازه‌ای از شهرک‌سازی‌‌ها را آغاز کنند. روز شنبه مجموعه‌ای 50نفره از شهرک‌نشینان در پوشش حمایت همه‌جانبه نیروهای امنیتی اسرائیل برای برگزاری تظاهراتی نمایشی و مطالبه ساخت شهرک‌های جدید در برقه تجمع کردند. اگرچه این تجمع محدود مورد حمایت نیروهای امنیتی بود اما شهرک‌نشینان سرانجام مجبور شدند منطقه را به‌دلیل واکنش شدید شهروندان فلسطینی ترک کنند. در پی این رخداد از ساعات پایانی روز شنبه، تعداد قابل توجهی از نیروهای امنیتی و ارتش رژیم صهیونیستی برای سرکوب شهروندان معترض فلسطینی عازم نابلس و روستای برقه شدند. به گزارش خبرگزاری قدس، در جریان این درگیری‌ها که تا شب گذشته ادامه داشته، دست‌کم یک تن شهید و ده‌ها تن مجروح شدند.
همچنین گزارش‌های میدانی حاکی از تخریب اموال شهروندان فلسطینی ساکن منطقه توسط نیروهای امنیتی اسرائیل است. تمام اینها در حالی است که تنها 6‌ماه از بحران بزرگ منطقه شیخ جراح در شهر قدس می‌گذرد؛ منطقه‌ای که نیروهای امنیتی اسرائیلی تلاش داشتند با تخلیه اجباری ساکنان عرب، پروژه یهودی‌سازی‌ را در آن آغاز کنند. البته این تلاش‌ها با مقاومت شدید مردمی و در نهایت، پشتیبانی گروه‌های نظامی غزه از شهروندان فلسطینی با شلیک صدها موشک به‌سوی سرزمین‌های اشغالی روبه‌رو شد. در پی این بحران، دولت بنیامین نتانیاهو سقوط کرده و طرح توسعه شهرک‌های اسرائیلی در منطقه عرب‌نشین شیخ جراح نیز متوقف شد. شبکه المیادین پیش‌بینی کرده درصورت اصرار سران رژیم صهیونیستی بر تداوم فشارهای امنیتی در روستای برقه، سناریویی مشابه حوادث شیخ جراح تکرار شود. این شبکه گزارش می‌دهد: جنگ اخیر غزه نشان داد شهروندان فلسطینی در کرانه غربی و قدس تنها نیستند و با پوشش حمایت‌های موشکی غزه می‌توانند مقابل یکه‌تازی نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به مقاومت خود ادامه دهند.


ادامه کارشکنی‌ها در بازسازی غزه
همزمان با تشدید فشارها بر ساکنان مناطق اشغالی، رژیم صهیونیستی راه را بر بازگشت زندگی به شرایط عادی در نوار غزه بسته است. در جریان آخرین دور از درگیری‌های نظامی میان اسرائیل با گروه‌های مقاومت در غزه، بسیاری از زیرساخت‌های این منطقه ازجمله نیروگاه‌های برق، شبکه آب و فاضلاب، ادارات دولتی، راه‌ها و حتی چندین بانک به کلی تخریب شده‌اند. براساس اعلام تشکیلات خودگردان، نوار غزه برای بازگشت به شرایط پیش از جنگ اخیر به حدود 3میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اگرچه به‌نظر می‌رسد منابع این سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به حمایت کشورهایی مانند قطر یا کویت از غزه آماده است، اما تمامی راه‌ها برای آغاز فرایند بازسازی در این منطقه بسته است. درحالی‌که پیش از این دولت مصر اعلام کرده بود در توافق با رژیم صهیونیستی مجوزهای لازم برای شروع بازسازی در غزه را کسب کرده اما گزارش‌های منتشر شده طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی حتی در روند صادرات سیمان مصر به غزه نیز اختلال ایجاد می‌کند. این در شرایطی است که زنگ خطر بحران‌های انسانی در غزه در پی کمبود منابع غذایی و یا دارویی و همچنین شرایط وخیم بیمارستان‌ها به‌دلیل قطعی مکرر برق به صدا در آمده است. 

   جولان؛ تاریخ اشغال شده
ارتفاعات جولان بخشی از سوریه به شمار می‌رود که پس از جنگ 6روزه کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در سال 1967، دو سوم از مساحت آن به اشغال اسرائیل درآمد. در آن زمان سازمان ملل و جامعه جهانی این اشغال را به رسمیت نشناختند و تا‌کنون بارها خواستار تخلیه جولان از ارتش رژیم صهیونیستی شده‌اند. اما این درخواست‌ها و بیانیه‌ها در مقابل سیاست‌های تل‌آویو تأثیری ندارد. رژیم صهیونیستی طی تمام این سال‌ها با توسعه شهرک‌سازی‌ و انتقال یهودیان به جولان، سعی در تثبیت سیطره خود بر این منطقه داشته است. در جریان آخرین تحولات بین‌المللی مرتبط با این منطقه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در نامه‌ای که حکم هدیه انتخاباتی برای نتانیاهو را داشت، ارتفاعات جولان را به‌عنوان منطقه‌ای اسرائیلی به رسمیت شناخت. این تصمیم یکجانبه و غیرقانونی از سوی سازمان ملل مورد اعتراض قرار گرفته است اما به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی قصد دارد بر مبنای آن، موج تازه‌ای از عملیات شهرک‌سازی‌ را در جولان آغاز کند. هم‌اکنون حدود 30شهرک صهیونیستی در جولان وجود دارد که بیش از 6500یهودی در آن زندگی می‌کنند. قرار است این آمار براساس مصوبه جدید دولت نفتالی بنت تا 23هزار تن افزایش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید