• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149357
+
-

یا هندو باش، یا بمیر!

هندو‌های افراطی در هند، بعد از وعده قتل‌عام مسلمانان، سراغ مسیحیان رفته و به مراسم کریسمس حمله کرده‌اند

یا هندو باش، یا بمیر!

جواد نصرتی - روزنامه‌نگار

هندوهای افراطی، امسال به مراسم مذهبی مسیحیان به مناسبت تولد حضرت مسیح حمله کرده و با تخریب تمثال‌های حضرت عیسی و آزار مردمی که کریسمس را جشن گرفته بودند، این اقلیت را هم در کنار مسلمانان هدف حملات خود قرار دادند.
خشونت و حمله به اقلیت‌های دینی در هند، از زمان برآمدن دولت راست‌گرای هندوی ناراندرا مودی و حزب او با ناما بهاراتیا جاناتا، به‌شدت افزایش یافته و به‌خصوص زندگی را بر مسلمانان تنگ کرده است. در کنار مسلمانان، مسیحیان هم قربانی خشونت‌های مذهبی هندوها می‌شوند.
حملات به مراسم مسیحیان تنها چند روز بعد از آن روی داد که رهبران مذهبی هندوها، سوگند یاد کرده‌اند که اگر لازم باشد، مسلمانان را قتل عام خواهند کرد تا هند فقط متعلق به هندوها باشد. به گزارش گاردین، هندوهای افراطی همچنین گفته‌اند که مسیحیان، با برگزاری مراسم کریسمس، تلاش می‌کنند تا هندوها را وسوسه کنند تا به دین مسیحیت درآیند. این نخستین‌بار نیست که این مراسم مورد حمله هندوها قرار می‌گیرد. با این حال شدت حملات به مسیحیان در کریسمس امسال، بسیار چشمگیر بوده است. در آگرا در ایالت اوتارپرادش، اعضای یک گروه راست افراطی هندو مجسمه‌های بابانوئل در یک مدرسه میسیونری را آتش زده‌اند و مسیحیان را به ترویج دین خود متهم کرده‌اند. آجو چوهان دبیر کل محلی باجرانگ دال، یکی از گروه‌های راست افراطی هند گفته است: «هروقت که دسامبر می‌آید، میسیونرهای مسیحی به بهانه کریسمس، بابانوئل و سال نو (میلادی)، فعال می‌شوند. آنها با هدایایی که مثلا بابانوئل به کودکان می‌دهد آنها را به‌خود و مسیحیت جذب می‌کنند.»
در دیگر ایالات هم هندوها با حمله به مراسم مسیحیان در کلیساها و مدارس مخصوص آنها، خواستار محدود شدن این مراسم شده‌اند و به زور کودکان هندو را از مراسم بیرون کرده‌اند. در ایالات هاریان، مجسمه عیسی مسیح تخریب وتوسط هندوها ویران شده و تعدادی از آنها، به یک کلیسا هم حمله و آن را تخریب کرده‌اند.
آناند، روحانی کلیسایی در اوتارپرادش در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفته است که این حملات، در ادامه حملات گسترده‌ای است که در ماه‌های اخیر شدت گرفته و هدف آنها آزادی مذهبی است. او گفته است که هندوها تغییر دین را بهانه کرده‌اند و حالا عقاید ضدمسیح را در سراسر این کشور ترویج می‌دهند.
او گفته است: «این اتفاق‌ها می‌افتد چون این افراد (مهاجمان) مصونیت دارند و همین باعث تنش می‌شود. یکشنبه‌ها به روز وحشت و بحران برای مسیحیان تبدیل شده است، به‌خصوص آنهایی که در کلیساهای کوچک تجمع می‌کنند.»
حمله به اقلیت‌های مذهبی، از زمانی که حزب ملی‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا به راه افتاده، رواج شدیدی در هند داشته و بزرگ‌ترین قربانیان آن، ‌مسلمانان هستند. این در حالی است که هند، دهه‌ها نماد مدارای دینی در دنیا بوده است. همزیستی مسالمت‌‌آمیز پیروان ادیان مختلف در این کشور اما جایش را به تفکرات ملی‌گرایانه مودی و همفکرانش در حزب حاکم داده، جایی که هندوها مشخصا از پیروان دیگر ادیان برتر شناخته می‌شوند. این نگاه، به استراتژی «هندوها مقدم بر دیگران» مسلط بر حزب بر می‌گردد.
این نگاه همدلانه با هندوهای افراطی، به آنها جسارت داده است که حملات خود علیه مسلمانان را بیشتر کنند و در سال‌های اخیر، تصاویر بسیار زیاد و وحشتناکی از حمله اوباش هندو به مسلمانان منتشر شده است.
نگاه خصمانه هندوها علیه مسلمانان تا آنجا پیش رفته که رهبران هندوی افراطی در یک کنفرانس، عملا از قتل‌عام مسلمانان صحبت کرده‌اند. به گزارش نیویورک تایمز، پوجا شاکون پاندی، رهبر یکی از گروه‌های هندو که مروج فعالیت‌ نظامی است در این کنفرانس 3روزه که هفته پیش برگزار شد گفته است: «اگر 100نفر از ما آماده باشند که دو میلیون نفر از آنها را بکشند، پیروز خواهیم شد و هند را کشوری هندو خواهیم کرد...آماده باشید که بکشید و به زندان بروید.»
مباحث مطرح شده در این کنفرانس در هریداور در 250کیلومتری شمال دهلی‌نو که هفته پیش برگزار شد، چنان تکان‌دهنده بوده که مقامات رسمی هند از تحقیق درباره آن خبر داده‌اند. برخی از این رهبران هندوها در این کنفرانس که مخصوص مقامات مذهبی هندوها بوده، از نزدیکان مودی و حتی برخی، عضو حزب او هستند. با وجود دست به‌دست‌شدن گسترده ویدئوهای این مراسم در شبکه‌های اجتماعی، مودی واکنشی به آن نشان نداده بود. برخی این رفتار مودی را تداوم حمایت‌های او از راست‌های افراطی هندو می‌دانند.
حزب مودی به‌شدت درگیر انتخابات ایالتی است و خود او هم در کارزار انتخاباتی نزدیکانش در برخی ایالات شرکت می‌کند. ناظران سیاسی در هند می‌گویند که او به خاطر جلب حمایت هندوها در انتخابات علیه این صحبت‌های افراطی موضع نگرفته است.
غزاله وهاب، نویسنده کتاب «مسلمان‌زاده شدم؛ برخی حقایق درباره اسلام در هند» در گفت‌وگو با دویچه وله درباره گسترش خشونت علیه مسلمانان گفته است: «این مسئله مثل یک همه‌گیری شده است. این خشونت‌ها، مثل بخشی از زندگی روزمره شهروندان شده اما بار آن تنها بر دوش مسلمانان است. من افرادی را می‌شناسم که مسلمان نیستند اما به‌شدت نگران هستند. این میزان ترس فراگیر در هند بی‌سابقه است.»
 او گفته است که گروه‌های راست افراطی هند، از نوعی مصونیت بهره می‌برند و پلیس در هند، نمی‌خواهد با برخی از گروه‌ها که اتفاقا کوچک‌تر اما تندروتر هستند درگیر شود. او گفته است: «درجه‌ای از مصونیت وجود دارد چون آنها تحت عنوان دین فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها بیشتر و بیشتر جسور می‌شوند.» 
تنویر ایجاز، استاد علوم سیاسی دانشگاه دهلی نو درباره اهمال پلیس در برخورد با این گروه‌های  افراطی گفته است: «نهادهای عمومی در ایالات در حال ضعیف شدن هستند، به‌خصوص پلیس...ما شاهد تضعیف نهادهایی هستیم که کارشان برقراری نظم و قانون است. آنها باید بتوانند وظیفه‌شان را به درستی انجام دهند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید