• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149361
+
-

170میلیارد دلار، هزینه 10فاجعه طبیعی پرخسارت 2021

جهان‌نما
170میلیارد دلار، هزینه 10فاجعه طبیعی پرخسارت 2021

بیش از 20فاجعه و رویداد طبیعی در سال 2021 جهان را درنوردیده است. زلزله، توفان، سیل، گردباد، آتش‌سوزی و البته ادامه همه‌گیری کرونا؛ اگر بتوان آن را در دسته بلایای طبیعی قرار داد. اساسا سنجش شدت چنین رویداد‌هایی  ابتدا مبتنی بر خسارات جانی و سپس مالی است و بررسی‌های جدید نشان می‌دهد میزان آسیب‌های مالی بلایای طبیعی بزرگی که در سال رو به پایان میلادی رخ داده‌اند، نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است.
گاردین در گزارشی به نتیجه بررسی‌های سازمان امدادی «کریستین اید» اشاره کرده که خسارت‌های مالی به جا مانده از 10بلای طبیعی عظیم سال 2021را ارزیابی کرده است. نتایج ارزیابی‌های این سازمان انگلیسی نشان می‌دهد 10فاجعه طبیعی پرخسارت سال 2021بالغ بر 170میلیارد دلار خسارت مالی از خود به جا گذاشته‌اند. رقمی که 20میلیارد دلار بیش از خسارت‌های به جا مانده از بلایای طبیعی در سال 2020است.
به‌گفته کریستین ‌اید، روند صعودی نرخ خسارات به جا مانده از این رویداد‌های طبیعی نشان‌دهنده تأثیراتی است که تغییرات اقلیمی دست‌ساز بشر بر جهان دارد. به‌گفته این سازمان، 10فاجعه طبیعی مورد بررسی دست‌کم 1075کشته و یک میلیون و 300هزار نفر آواره از خود به جا گذاشته است.
این سازمان هرساله هزینه‌های به بار آمده در اثر رویدادهای اقلیمی مانند سیل، آتش‌سوزی یا گرمای شدید را براساس مطالبات بیمه‌ای محاسبه می‌کند. 10بلای طبیعی پرهزینه در سال 2020خسارت مالی برابر 150میلیارد دلار، یعنی 13درصد کمتر از خسارات به بار آمده در سال‌جاری به جهان وارد آورده بود.
براساس گزارش این سازمان امدادی، بزرگ‌ترین و پرخرج‌ترین فاجعه طبیعی سال 2021توفان آیدا بوده است که با درهم کوبیدن سواحل شرقی آمریکا خسارتی 65میلیارد دلاری از خود به جا گذاشت. آیدا پس از درنوردیدن ایالت لوئیزیانای آمریکا در اواسط پاییز سال‌جاری، به سمت شمال حرکت کرد و سیلاب‌های شدیدی را در شهر نیویورک و شهرهای اطراف آن ایجاد کرد.
سیل مرگبار در آلمان و بلژیک دومین رویداد پرخسارت سال 2021بوده که 43میلیارد دلار خسارت به بار آورده است. توفان زمستانی یوری و موج سرمایی که ایالت تگزاس آمریکا اوایل سال‌جاری تجربه کرد در رتبه بعدی پرخسارت‌ترین رویدادهای اقلیمی جهان قرار گرفته است. براساس گزارش کریستین ‌اید، این رویداد 23میلیارد دلار خسارت به اقتصاد آمریکا وارد کرد. سیل استان هنان در چین در نیمه دوم سال 2021چهارمین فاجعه طبیعی با خسارت چند میلیارد دلاری است. میزان خسارت این سیل 17.6میلیارد دلار برآورد شده است. دیگر فجایع پرخرج جهان در سال‌جاری شامل جاری شدن سیل در چند استان کانادا، یخبندان بی‌موقع فرانسه که به باغ‌های انگور این کشور آسیب شدید وارد کرد و گردباد هندوستان و بنگلادش در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بوده‌اند.
کریستین ‌اید می‌گوید که ارزیابی این سازمان، بیشتر خسارات بلایای طبیعی کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند را پوشش داده است. این سازمان معتقد است میزان خسارات فجایع طبیعی در کشورهای فقیرتر معمولا قابل محاسبه نیستند اما در کشورهای توسعه‌یافته به لطف وجود زیرساخت‌های قدرتمند‌تر و امکان استفاده از اطلاعات بیمه‌ای، امکان محاسبه دقیق خسارت‌های وارد شده وجود دارد؛ برای مثال سیل سودان جنوبی زندگی بیش از 800هزار نفر را تحت‌تأثیر قرار داد، اما اطلاعات دقیقی از خسارت مالی این سیل وجود ندارد. براساس گزارش این سازمان، تعدادی از مخرب‌ترین بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات اقلیمی در سال 2021فقیرترین کشورهای جهان را تحت‌تأثیر خود قرار داده‌اند؛ کشورهایی که نقش چندانی در ایجاد تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی ندارند.
رقم تخمین‌های سازمان کریستین ‌اید بسیار پایین‌تر از رقمی است که شرکت «سوئیس ری» بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی جهان چند هفته پیش تخمین زده بود. براساس تخمین این شرکت، فجایع طبیعی و رویداد‌های اقلیمی ویرانگر در سال 2021درحدود 250میلیارد دلار خسارت از خود به جا گذاشته‌اند. رقمی که به نسبت پیش‌بینی سال گذشته این شرکت افزایشی 24درصدی را نشان می‌دهد. سهم خسارات وارد شده به شرکت‌های بیمه از این مبلغ بالغ بر 105میلیارد دلار بوده است. رقمی که به‌گفته سوئیس ری بزرگ‌ترین مبلغ خسارت به شرکت‌های بیمه‌ای از دهه 1970تا به امروز بوده است.
طبق اعلام این شرکت، روند صعودی خسارات بیمه‌ای بلایای طبیعی طی 10سال گذشته نشان از جدی‌تر شدن تهدید تغییرات اقلیمی بر جهان دارد. میزان خسارات بیمه‌ای بلایای طبیعی سال 2021از متوسط 10سال گذشته فراتر رفته است و همزمان روند افزایشی 5تا 6درصدی دهه‌های اخیر را ادامه داده است. براساس گزارش سوئیس ری، علاوه بر بلایای طبیعی، بلایای انسانی و دست‌ساز بشر 9میلیارد دلار خسارت اقتصادی و 7میلیارد دلار خسارت بیمه‌ای به جهان وارد کرده‌اند. ارقامی که به نسبت سال گذشته و شاید به لطف محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، کاهشی 38درصدی و 27درصدی را تجربه کرده اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید