• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1491
+
-

درخواست ۳۰نماینده برای شفاف‌سازی‌ بودجه مجلس

مجلس
درخواست ۳۰نماینده برای شفاف‌سازی‌ بودجه مجلس

فرزانه آیینی/ خبرنگار:

لایحه بودجه که به بهارستان رسید همه بحث‌ها رنگ و بوی عدد و رقم به‌خود گرفت. حالا سایه بودجه‌بندی سال۹۷ بر همه امور دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی سنگینی می‌کند. مجلس به‌عنوان یکی از قوای سه‌گانه کشور هم از این امر مستثنا نیست و با داشتن ۵ ردیف بودجه و اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه به آن به یکی از نهادهای جذاب برای شفاف‌سازی تبدیل شده است. آنچه بر جذابیت این ورودی و خروجی مالی می‌افزاید این است که کمتر نماینده‌ای است که در جریان چگونگی دخل و خرج مجلس است. به تعبیر مناسب‌تر بودجه بهارستان محرمانه و در جلسه ۷نفره‌ای بسته می‌شود و به‌جز جمع کوچکی از هیأت‌رئیسه قریب به اتفاق نمایندگان از اوضاع مالی بهارستان بی‌خبرند. به‌دنبال این بی‌خبری بود که در جلسه علنی دیروز بهارستان ۳۰نماینده دست به‌کار شده و در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار شفاف شدن هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای بهارستان در جلسه‌ای غیرعلنی شدند. محمد قمی، نماینده پاکدشت با اعلام این خبر به همشهری گفت: علی مطهری، رئیس جلسه نامه را تحویل گرفته و وعده پیگیری داده است. به گفته قمی، این نامه از سوی همه نمایندگان جناح سیاسی حاضر در مجلس امضا شده است و در بین امضا‌کنندگان آن اسامی چون حسن کامران، احمدمازنی، محمود صادقی، طیبه سیاووشی، فاطمه ذوالقدر و دیگر اعضای فراکسیون زنان دیده می‌شود. 

چه کسانی بودجه مجلس را می‌بندند؟ ۳نماینده از سوی هیأت‌رئیسه (بهروز نعمتی عضو هیأت‌رئیسه و علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس، حسن زمانی مشاور رئیس مجلس) در جلسه‌ای مشترک با ۴نفر از اعضای کمیسیون بودجه (محمدرضا تابش، محمدحسینی، عبدالرضا مصری و محمدمهدی مفتح) درباره بودجه مجلس رایزنی می‌کنند و برای فهرست بلندبالای دخل و خرج مجلس بودجه می‌نویسند؛ البته تصمیم‌گیرندگان نهایی آن ۳نماینده رئیس مجلس هستند و نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیشتر نقش مشورتی دارند. آنطور که محمدرضا تابش، نماینده اردکان به همشهری می‌گوید قبلا کمیسیون برنامه و بودجه، نمایندگان و رئیس مجلس با هم بودجه مجلس را تصویب می‌کردند اما متأسفانه با اصلاح آیین‌نامه کمیسیون بودجه نقش مشورتی گرفته و این موضوعی است که باید اصلاح شود و اعضای کمیسیون نماینده قاطبه مجلس باشند. 

نمایندگان: ما بی‌خبریم، ما را نا‌محرم می‌دانند اعتبار مجلس که در ردیف‌های لایحه بودجه سال۹۷ مشخص شد سراغ نمایندگان رفتم و از آن‌ها درباره محل خرج و هزینه‌کرد بودجه مجلس پرسیدم. اکثر نمایندگان شانه بالا انداختند و با بیان اینکه ما بی‌خبریم، هیأت‌رئیسه ما را نا‌محرم می‌داند، هیچ‌وقت پیگیر نشدیم، در اختیار هیأت‌رئیسه است و ما به هیأت‌رئیسه اعتماد داریم، به این سؤال پاسخ دادند. علیرضا رحیمی، کریم حسین‌زاده، ‌بهرام پارسایی، یحیی کمالی‌پور، محمدمهدی زاهدی، نصرالله پ‍ژمان‌فر و محمد‌جواد ابطحی از جمله نمایندگانی هستند که وقتی از آن‌ها درباره بودجه مجلس می‌پرسیم، می‌گویند که بودجه در اختیار هیأت‌رئیسه مجلس است. از این جمع یکی، دو نفر بر حسن اعتماد به هیأت‌رئیسه تأکید می‌کنند و دیگران از نامحرم تلقی شدن از سوی هیأت رئیسه گلایه دارند. 

ابهامات نمایندگان چیست؟ بی‌خبری نمایندگان و نامحرم تلقی شدن آن‌ها در تدوین بودجه مجلس سبب شکل‌گیری گلایه‌هایی در میان آن‌ها شده است، آن‌ها می‌گویند برای ما روشن نیست که هیأت رئیسه چگونه ردیف بودجه‌ها را هزینه می‌کند؛ این درحالی است که ابهامات زیادی هم برای ما نمایندگان وجود دارد که هیأت رئیسه تا‌کنون پاسخ درستی به آن نداده است؛ مثلا اینکه مدیران ارشد مالی- اداری مجلس و خود هیأت رئیسه چقدر حقوق می‌گیرند و چرا به‌رغم گذشت بیش از ۵سال از پروژه‌های عمرانی مجلس مثل پروژه دفا‌تر نمایندگان، مسکن نمایندگان یا کتابخانه عمومی مجلس این پروژه‌ها نیمه‌کاره‌‌ رها شده‌اند؟ یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت در این‌باره می‌گوید: نمایندگان آنقدر سرشان با کار‌های روزمره‌ و مراجعات مردمیشان گرم است که واقعا فرصت رسیدگی به امور خود مجلس را ندارند؛ مثلا همین‌ماه جاری من متوجه شدم مجلس ۲ماه است حق دفا‌تر نمایندگان را با تأخیر دوماهه واریز می‌کند. به‌دنبال این تعویق برایم سؤال شد که چرا هیأت‌رئیسه با کسری بودجه مواجه شده است که حقوق نمایندگان را با تأخیر واریز می‌کند؟ علیرضا رحیمی، نماینده تهران نیز با تأکید بر اینکه مسکوت ماندن برخی پروژه‌های عمرانی مجلس مثل دفا‌تر نمایندگان و کتابخانه عمومی مجلس پس از قریب به ۱۰سال مبهم است، می‌گوید: بنای اکثریت مجلس اعتماد به هیأت رئیسه در هزینه‌کرد بودجه است اما وقتی ما نمایندگان با ابهاماتی مانند بی‌ثمر بودن پروژه‌های عمرانی و نا‌شناس بودن پیمانکاران این پروژه‌ها روبه‌رو می‌شویم توقع داریم که پاسخی مناسب دریافت کنیم. 

شفافیت مجلس سؤال بی‌جواب پیش از نامه دیروز ۳۰نماینده به هیأت‌رئیسه برای شفاف‌سازی‌ بودجه بهارستان، جمعی از نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از مجلس شدند و در طرحی با امضای ۱۵نماینده و در مهرماه گذشته به هیأت رئیسه ارائه کردند. اشکالات در سازمان اداری مجلس، نحوه هزینه‌کرد بودجه مجلس، شفاف‌سازی‌ برخی مسائل در ادارات مختلف ازجمله هزینه‌های مالی، استخدام نیرو‌ها براساس سلایق شخصی و بدون توجه به شایستگی‌ها و برخی از اقدامات خلاف قانون در مجلس ازجمله محورهای این طرح مسکوت مانده است. کمالی‌پور با اشاره به ناکام ماندن طرح تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان از خود مجلس می‌گوید: مخالفت هیأت رئیسه با اعلام وصول این طرح سبب تعارض عملکردی نمایندگان شده است. محمدجواد ابطحی، عضو جبهه پایداری از پیگیری‌کنندگان این جریان با گلایه از عدم‌ همکاری هیأت رئیسه به همشهری گفت: واقعا برای ما جای سؤال است که پیمانکاران پروژه‌های مجلس از پروژه‌های عمرانی گرفته تا برگزاری اجلاس‌هایی که در ساختمان بهارستان برگزار می‌شود چه کسانی هستند و چرا در برنامه‌ای مانند مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری باید آنقدر ریخت و پاش شود که میوه‌های مازاد را دور بریزند؟ حال باید منتظر ماند و دید تصمیم هیأت‌رئیسه در قبال درخواست ۳۰نماینده برای شفاف‌سازی‌ دخل و خرج مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی چه خواهد بود و چه پاسخی خواهد داشت؟

این خبر را به اشتراک بگذارید