• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149052
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qx3wk
+
-

انفجار و آتش‌سوزی در بازار گل شهید محلاتی 2قربانی گرفت

مقصران انفجار بازار گل تحت تعقیب قضایی

مقصران انفجار بازار گل تحت تعقیب قضایی

تحقیقات درباره انفجار مرگبار در بازار گل شهید محلاتی که به جان‌باختن 2نفر و مصدومیت شمار دیگری از شهروندان انجامید با دستور ویژه دادستان تهران آغاز شده و روز گذشته هیأت کارشناسی 9نفره‌ای از محل حادثه بازدید کردند.
به‌گزارش همشهری، حدود ساعت16:50 روز پنجشنبه به آتش‌نشانی تهران خبر رسید که انفجار مهیبی در بازار گل شهید محلاتی واقع در شرق تهران اتفاق افتاده و موجب آتش‌سوزی در چند مغازه شده است. وقتی آتش‌نشانان از 4ایستگاه خود را به بازار گل رساندند با 3مغازه که بر اثر انفجار منهدم شده و کاملا شعله ور بودند مواجه شدند. آنها همزمان با خاموش کردن شعله‌های آتش مشغول جست‌وجو در آنجا شدند و دقایقی بعد پیکرهای 2نفر را از زیر آوار بیرون کشیدند که یکی از آنها در دم فوت شده بود و دیگری پس از انتقال به مرکز درمانی جانش را از دست داد. در این حادثه همچنین 5نفر دیگر نیز مصدوم شده بودند که توسط امدادگران اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند.

علت حادثه چه بود؟
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران که در محل حادثه حاضر شده بود درباره علت این انفجار به همشهری می‌گوید: شواهد اولیه نشان می‌دهد که حادثه به‌علت انفجار کپسول‌هایی که با آنها بادکنک باد می‌کنند رخ‌داده است با این حال بررسی‌های کارشناسی و فنی در این خصوص همچنان ادامه دارد.
در همین حال، به‌دنبال وقوع این انفجار مرگبار، قاضی مصطفی واحدی، بازپرس جنایی تهران دستور انجام تحقیق در این‌باره را صادر کرد. بررسی‌های اولیه حکایت از این داشت هر دو قربانی حدودا 30ساله بودند که یکی از آنها در دم فوت شده و دیگری از زیر آوار بیرون کشیده و معلوم شد به‌شدت آسیب دیده و هر دو پاهایش به‌دلیل گیر افتادن زیر آوار قطع شده بود که برای درمان به بیمارستان انتقال یافت اما ساعتی بعد جانش را از دست داد .این حادثه علاوه بر مرگ دو نفر، موجب مصدومیت 5نفر دیگر شده بود که آنها در بیمارستان‌های مختلف بستری شده و تحت درمان قرار گرفتند. یکی از این مجروحان خانم و بقیه مرد هستند که دست یکی از مجروحان مرد در این انفجار مرگبار قطع شده است.

تشکیل تیم کارشناسی
آنطور که در بررسی‌های اولیه تیم جنایی مشخص شد حادثه در یکی از مغازه‌ها به‌دلیل انفجار سیلندرهای گاز که برای پر کردن بادکنک به‌کار می‌رود رخ داده بود. با وجود این بازپرس جنایی تهران دستور تشکیل تیم 9نفره کارشناسی را صادر کرده تا با انجام بررسی‌های همه جانبه، نخست علت اصلی و نهایی این حادثه مرگبار را مشخص و بعد مقصران این حادثه مرگبار را معرفی کند.
در همین راستا تیم 9نفره صبح جمعه برای بازدید محل انفجار راهی بازار گل شده و تحقیقات خود را در این‌باره آغاز کرد. از سوی دیگر دقایقی پس از اعلام گزارش این حادثه به بازپرس جنایی او دستور پلمب قسمت جنوبی بازار گل را که حادثه در آنجا رخ داده است صادر کرد تا کسی به آن قسمت تردد نداشته باشد.
دستور بعدی بازپرس جنایی در این پرونده، احضار هیأت مدیره بازار گل به دادسرای جنایی تهران بود تا تحقیقات گسترده در این‌باره که چطور سیلندرها پر می‌شد و چه افرادی مسئول انتقال سیلندرها به بازار گل بودند و از چه شرکتی این سیلندرها تهیه می‌شد صورت بگیرد.
به‌دنبال این حادثه، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز ساعتی پس از انفجار در بازار گل محلاتی در آنجا حاضر شد و دستورات ویژه‌ای در این خصوص صادر کرد. وی همچنین خواستار رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده شد و دستورات لازم را برای تعیین بازپرس ویژه و تحقیقات فوری پیرامون این موضوع  صادر کرد.

تذکراتی که نادیده گرفته شد
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: آتش‌نشانی پیش از این تذکرات زیادی درباره ناایمن بودن بازار گل محلاتی داده بود اما این تذکرات نادیده گرفته شده بود و اگر به این تذکرات توجه می‌شد شاید حالا شاهد چنین حادثه تلخی نبودیم. او درباره نواقص ایمنی این بازار می‌گوید: بسیاری از این مغازه‌ها با پارچه و سقف‌های حصیری ساخته شده است. یا اینکه دیوارهای آنجا گچی است که با کوچک‌ترین حادثه از بین می‌رود. در همین انفجار آنچنان دیوارهای گچی پودر شده بود که معلوم نبود آنجا چند مغازه بوده است. او ادامه می‌دهد: سقف تعداد زیادی از این مغازه‌ها هم شیروانی است و از ستون‌های پروفیل ساده استفاده شده است و روی همان سقف‌ها هم انباری ایجاد شده است. یا اینکه در بعضی از مغازه‌ها از شیشه‌های بزرگ قدی به‌عنوان دیوار استفاده شده که با کوچک‌ترین انفجار همه این شیشه‌ها پودر می‌شود. اینها تنها نکات ناایمن بازار گل شهید محلاتی نیست و آنطور که سخنگوی آتش‌نشانی تهران می‌گوید وضعیت طوری است که حتی امکان ورود خودروی آتش‌نشانی به آنجا وجود ندارد. او می‌گوید: این بازار به شکل دالان‌های تودرتو ایجاد شده که قطعا خودروی آتش‌نشانی امکان ورود به آنجا را ندارد. از طرفی هیچ پیش‌بینی خاصی برای حوادث در آنجا نشده و خبری از لوله‌کشی برای شیلنگ آتش‌نشانی نیست. در این حادثه خودروهای حامل آب امکان ورود را نداشتند و از بیرون لوله‌کشی انجام شد و همکارانم توانستند آتش‌سوزی را مهار کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید