• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149040
+
-

عفو سرنوشت‌ساز؛ فصل جدید زندگی خانم «پارک»

عفو سرنوشت‌ساز؛ فصل جدید زندگی خانم «پارک»

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در تصمیمی غیرمنتظره، «پارک گئون- های»، رئیس‌جمهور سابق این کشور را که به اتهام فساد مالی به حبسی سنگین محکوم شده بود عفو کرد. این تصمیم درحالی گرفته شده که مون جائه- این پیش تر هرنوع احتمال عفو خانم پارک را منتفی اعلام کرده بود.
خانم پارک در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی از ادامه محکومیت اش عفو شده است. به این ترتیب، با خروج او از زندان پس از 5سال، فصل جدیدی از زندگی پرفراز و نشیب این سیاستمدار 69ساله آغاز خواهد شد. زیرا حضور او در فضای سیاست کره‌جنوبی می‌تواند بر آرای رأی‌دهندگان انتخابات آتی کره تأثیرگذار باشد. درصورتی که خانم پارک به‌عنوان نماینده حزب قدرت مردم، دومین حزب سیاسی بزرگ کره‌جنوبی قصد ورود به انتخابات را داشته باشد، از پشتیبانی گسترده رأی‌دهندگان محافظه‌کار برخوردار خواهد بود.
تصمیم به عفو خانم پارک در پی درخواست مداوم حامیان و سیاستمداران مبنی بر عفو و همچنین وضعیت نگران‌کننده سلامت او اتخاذ شده است. او در سال‌جاری میلادی 3 بار به‌دلیل درد گردن و شانه در بیمارستان بستری شده و یک‌بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
پارک گئون-‌های، از حبسی 22ساله رهایی یافته است. او در سال 2018، یک سال پس از استیضاح و برکناری‌اش از قدرت، به اتهام سوء  استفاده از قدرت و فساد مالی به حبس محکوم شد. پارک نخستین رئیس‌جمهور کره‌جنوبی است که در انتخاباتی تماما دمکراتیک انتخاب شد و بعد به واسطه استیضاح از قدرت برکنار شد. رسوایی که در دولت خانم پارک به بار آمد تا حدود زیادی تحت‌تأثیر رابطه دوستانه او با خانواده‌ای پرحاشیه بوده است. در دادگاه مشخص شد خانم پارک و دوست قدیمی و صمیمی‌اش «چوی سون-سیل» برای دریافت رشوه از شرکت‌های عظیم کره‌ای مانند شرکت سامسونگ و شرکت خرده فروش «لوته» در ازای دریافت حمایت سیاسی تبانی کرده‌ بودند؛ اتهاماتی که با خشم و واکنش شهروندان کره ای مواجه شد. میلیون‌ها کره‌ای خواستار برکناری خانم پارک در سال‌های 2016و 2017به خیابان‎ها آمدند. اعتراضات مردمی و کاهش محبوبیت پارک باعث شد تا مون جائه- این چپ گرا بتواند به قدرت برسد.
دادستانی کره‌جنوبی، خانم پارک را در16 اتهام از 18 فقره اتهام وارد شده، ازجمله دریافت 25میلیون پوند رشوه و وادارکردن شرکت‌های بزرگ کره‌ای برای اهدای کمک‌های مالی به مؤسسه خیریه خانواده خانم چوی مجرم اعلام کرد. خانم پارک همچنین به‌خاطر افشای اطلاعات محرمانه دولتی به دوستش، متهم به سوءاستفاده از روابط سیاسی و قدرت و خدشه‌دارکردن اعتماد عمومی شده است. پارک هرگز این اتهامات را نپذیرفت. او معتقد است؛ قربانیِ نوعی انتقام‌جویی سیاسی شده است.
اسناد افشا شده توسط ویکی‌لیکس در سال 2007 نشان می‌دهند که خانم چوی دوست قدیمی و صمیمی پارک، طی دوران جوانی و در دوران فعالیت‌های سیاسی نفوذ و کنترلی عمیق و کامل بر او داشته است. دلیل عمیق بودن رابطه پارک و چوی به گذشته خشونت‌باری که خانم پارک و خانواده‌اش تجربه کرده‌اند بازمی‌گردد. پارک گئون- های دختر «پارک چونگ- هی» دیکتاتور سابق کره‌جنوبی است. چونگ- هی نظامی قدرتمندی بود که به واسطه کودتا توانست به قدرت برسد اما بعد‌ها رژیم دیکتاتوری خود را به دمکراسی مدرن و صنعتی تغییر داد. از این‌رو او را «پدر کره‌جنوبی مدرن» می‌نامند. خانم پارک در سنین جوانی پدر و مادر خود را به دلایل کاملا سیاسی از دست داد. مادر او در سال 1974به ضرب گلوله یکی از طرفداران کره‌شمالی در مرکز سئول به قتل رسید. پارک گئون- های در آن زمان در فرانسه مشغول تحصیل بود و مرگ مادرش باعث شد تا روند ورود او به جهان سیاست سرعت بگیرد. او تحصیلاتش را رها کرد و به کره‌جنوبی بازگشت تا به‌عنوان بانوی اول کره در کنار پدر قرار گیرد. 5 سال پس از قتل مادر، یعنی در سال 1979، پارک گئون-   های پدرش را هم از دست داد. پارک چونگ- هی توسط رئیس سازمان اطلاعات کره‌جنوبی ترور شد. انگیزه این ترور مشخص نشد، اما براساس یکی از نظریه‌ها، انگیزه اصلی، تأثیرپذیری بالای آقای پارک چونگ- هی از فردی مذهبی به نام «چوی تائه- مین» بوده است. چوی تائه- مین پدر چوی سون- سیل بود. بنابراین، می‌توان گفت که سرنوشت 2 خانواده از سال‌ها قبل به هم گره خورده بود.
خشونت‌های سیاسی که علیه خانواده پارک به‌کار گرفته شد، ادامه‌دار بودند. خانم پارک خود در سال 2006، درست زمانی که محبوبیتش به‌عنوان رهبر حزب ملی کره‌جنوبی به اوج رسیده بود، از سوی مهاجمی با کاتر مورد حمله قرار گرفت. رد زخم این حمله هنوز روی صورت خانم پارک دیده می‌شود؛ این زخم که 10سانتی‌متر طولش بود60 بخیه خورد. تمامی این آسیب‌ها در کنار نداشتن خانواده باعث شد تا خانم پارک بیشتر از همیشه به چوی سون- سیل و خانواده او نزدیک شود. اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهند؛ رسوایی سال 2017 نخستین باری نبوده که خانم پارک در آن مجبور به توضیح دادن روابطش با خانواده چوی سان-سیل شده است. او در دهه 1980هم مجبور شده بود درباره گذشته‌اش، به‌ویژه نوع رابطه‌اش با پدر چوی سون- سیل و تأثیری که او در نخستین دوران فعالیت‌های سیاسی‌اش به‌عنوان بانوی اول کره‌جنوبی بر او داشته، توضیحاتی بدهد. اما تأثیرگذاری بالای این خانواده بر خانم پارک در سال 2017عواقبی جبران‌ناپذیر برای او به‌دنبال داشت. مدارک به‌دست آمده از کامپیوتر شخصی خانم پارک نشان داد که چوی چنان تأثیری بر رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی داشته که او حتی متن سخنرانی‌هایش را  به دلیل گرفتن تأیید برای دوستش ارسال می‌کرده است. افشای اسناد مرتبط با این اقدام، خشم مخالفان و موافقان خانم پارک را برانگیخت. حتی عذرخواهی و توضیحات او درباره نوع مشاوره‌ای که از خانم چوی دریافت می‌کرده، برکاهش این خشم تأثیرگذار نبود و در نهایت برایش محکومیتی طولانی به‌دنبال داشت.
اکنون به درخواست مون جائه- این، خانم پارک از تمامی محکومیت‌ها عفو شده و آخرین روز سال‌جاری میلادی یعنی اواخر هفته جاری از زندان آزاد خواهد شد؛ اقدامی که موجب رضایت معترضان اپوزیسیون محافظه‌کار حامی خانم پارک که باور دارند او قربانی انگیزه‌های سیاسی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید