• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149038
+
-

والری پکرس، علیه مکرون

نامزد راست‌های سنتی فرانسه از حزب جمهوریخواه، رقیب اصلی امانوئل مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود

اروپا
والری پکرس، علیه مکرون

کمتر از 2مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، آرایش احزاب مشخص شده و براساس نظرسنجی‌ها، احتمالا تنها نامزدی که می‌تواند امانوئل مکرون را به چالش بکشد و با او به دور دوم برود، خانم «والری پکرس» است.
والری پکرس 54ساله، نخستین نامزد زن در تاریخ حزب راست سنتی جمهوریخواه در فرانسه است و روزبه‌روز درنظرسنجی‌ها اوج می‌گیرد و حالا به تهدیدی بزرگ برای مکرون تبدیل شده است. به گزارش فرانس24، بسیاری از افراد در فرانسه از چند ‌ماه قبل، تصور می‌کردند که دوئل اصلی میان مکرون و مارین لوپن، نامزد راست‌های افراطی انجام شود اما حالا پکرس، همه پیش‌بینی‌ها را به نفع خود تغییر داده است.
تغییر بازی، فقط به این معنا نیست که پکرس جای مارین لوپن را گرفته، بلکه به این معناست که حتی جایگاه مکرون را هم به خطر انداخته است. ژروم ژافره، تحلیلگر سیاسی فرانسوی گفته است: همانطور که اریک زومر، دیگر نامزد راست افراطی، با دیدگاه‌های بسیار تند خود، جایگاه مارین لوپن را متزلزل کرده، پکرس هم با هدف قراردادن پایگاه رأی غنی راست میانه، موقعیت مکرون را به لرزه درآورده است.
خانم پکرس، خیلی قبل از آنکه نامزد نهایی حزب جمهوریخواه شود، خط آتش علیه مکرون را در انتهای تابستان به راه انداخت؛ او گفته است که مکرون کارش را در راست میانه شروع کرد اما در ادامه رفته رفته به سمت راست کشیده شد و حالا کاریکاتوری از یک رهبر راست میانه مقتدر است. او مکرون را متهم کرده که وعده‌هایش برای تحول فرانسه را عملی نکرده و تنها کاری که کرده رسیدگی به بحران‌ها بوده است.
حالا پکرس، به تهدید بزرگی برای مکرون در دور دوم تبدیل شده و حتی براساس برخی نظرسنجی‌ها، در دور دوم هم موفق خواهد شد که مکرون را شکست دهد. او در حالی درنظرسنجی‌ها اوج گرفته است که کارزار انتخاباتی‌اش در تلاش بوده تا این تصویر را ارائه کند که او تنها گزینه مناسب برای نشستن بر جای مکرون است. درنظرسنجی پولتیکو، مکرون 24درصد و پکرس 17درصد آرا را به ‌خود اختصاص داده‌اند و چهره‌های راست افراطی یعنی لوپن و زمور هرکدام با 16 و 13درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. از نظر تاریخی، نتایج نهایی انتخابات معمولا با نظرسنجی‌های مراحل اولیه تفاوت زیادی دارند و به همین‌خاطر است که هواداران پکرس امیدوارند، شرایط حتی بهتر از این هم باشد.
یک منبع نزدیک به مکرون به یک رسانه فرانسوی گفته که نتیجه برخی نظرسنجی‌ها برای مکرون، مثل شوک الکتریکی بوده است. مکرون هفته گذشته در کاخ الیزه مقابل دوربین‌های تلویزیونی نشست و در یک مصاحبه بلند، از سیاست‌های اقتصادی‌اش دفاع کرد. این اقدام ماه‌ها بعد از آن رخ می‌دهد که پکرس او را به داشتن «سکون» متهم کرده بود. مکرون گفت که نمی‌تواند تنها در یک دوره تمام تغییرات را پیاده کند و لازم است برای یک دور دیگر رئیس‌جمهور شود.
کارشناسان در فرانسه می‌گویند که مکرون، پکرس را بزرگ‌ترین تهدید علیه انتخاب دوباره خودش می‌داند. جیم شیلدز، استاد سیاست فرانسه در دانشگاه وارویک گفته است: «تنها تهدید علیه مکرون، از سوی پکرس است؛ نه از سوی چپ‌های به‌شدت متفرق و راست افراطی انتخاب‌نشدنی. قبل از اینکه پکرس وارد رقابت شود، مکرون بدون اینکه کسی باشد تا او را به چالش بکشد، برای انتخاب مجدد آماده می‌شد اما او حالا از سوی یک رقیب متعلق به جریان اصلی محافظه‌کاران که بخشی از پایگاه رأی راست میانه‌اش را تهدید می‌کند مواجه است.»
مکرون در انتخابات قبلی، نامزد جوان کم‌شانسی بود اما توانست آرای فرانسوا فیون، نامزد همین حزب جمهوریخواه را از آن خود کند و برنده میدان باشد. اندرو اسمیپ، استاد سیاست فرانسه در دانشگاه چیچستر گفته است: «یک نگرانی بزرگ برای مکرون این است که پکرس آرای هواداران فیون را که دور پیش به مکرون رأی داده بودند، از آن خود کند.» مکرون البته در اوج‌گیری خیره‌کننده‌اش در انتخابات 5سال پیش، به پایگاه رأیی فراتر از هواداران فیون چنگ زد؛ او وعده‌هایش را طوری تنظیم کرد که هم راست میانه را مخاطب خود قرار دهد و هم چپ میانه را. حالا به‌نظر می‌رسد پکرس هم مانور مشابهی را در طیف وسیع محافظه‌کاران در فرانسه انجام می‌دهد و مخاطبان زیادی را هدف گرفته است. او تلاش می‌کند اعتباری که به‌عنوان یک تکنوکرات میانه‌رو در6سال اخیر در مقام فرمانداری منطقه پاریس و حومه آن به ‌دست آورده را دست‌مایه کارزار خود کند. پکرس وعده داده است که بدهی دولتی فرانسه را که تا پایان سال به 116درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد محدود و کم کند. او همچنین وعده داده است قوانین فرانسه در امور مهاجرتی و امنیتی را سختگیرانه‌تر کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید