• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149039
+
-

قوانین والیبال به نفع اشخاص تغییر می‌کند

رحمان محمدی‌راد، سرمربی تیم سپاهان که تیمش در نیم‌فصل صدرنشین شد، به کیفیت لیگ و پایبند نبودن فدراسیون به قوانین خودش معترض است

قوانین والیبال به نفع اشخاص تغییر می‌کند

لیلی خرسند

لیگ والیبال به نیمه فصل رسید و سپاهان با یک شکست صدرنشین است، اما حتی همین تیم صدرنشین هم از شرایط مسابقات راضی نیست. رحمان محمدی‌راد که حالا خیلی‌ها او را بهترین مربی لیگ می‌دانند و جایش را در تیم ملی خالی می‌بینند، بیش از هر چیزی شاکی است که چرا فدراسیون به قوانینی که خودش نوشته و تصویب کرده، پایبند نیست.

   تیم‌های دیگر که از شرایط برگزاری مسابقات ایراد می‌‌گیرند، گفته می‌شود چون ضعیف هستند و نتیجه نمی‌‌گیرند، معترضند‌ ولی شما به‌عنوان مربی تیم صدرنشین هم از شرایط برگزاری راضی نیستید.
هر‌ساله در شروع لیگ جلسه‌ای برگزار می‌شود و شیوه برگزاری را مشخص می‌کنند. اصلا چرا باید این جلسه برگزار شود؟ ما 3تورنمنت مهم برای تیم ملی داریم که تاریخشان مشخص است اما چرا نمی‌توانیم در تقویم زمان مشخصی را برای برگزاری لیگ داشته باشیم؟ ما تنها کشوری هستیم که اصرار داریم لیگ 25اسفند به پایان برسد. 17خرداد نخستین مسابقه ملی است.

   شاید تیم‌های تهرانی خیلی مشکلی نداشته باشند اما با این رفت‌وآمدهای پشت‌سر هم، خیلی از تیم‌های شهرستانی صدمه می‌بینند.
شرایط در دور برگشت دشوارتر می‌شود و روی کیفیت لیگ‌ تأثیر می‌گذارد. در سفرهای زیاد، مصدومیت‌ها بیشتر می‌شود. وقتی بازیکنانی که باشگاه برایشان هزینه کرده است مصدوم شوند، سرمایه‌گذاری به هدف و نتیجه دلخواه نمی‌رسد. طبق آیین‌نامه، لیگ باید با 12تیم و رفت‌وبرگشت برگزار شود. مرحله پلی‌آف هم باید 2بازی از 3بازی باشد. در شروع لیگ حرف از لیگ 16تیمی بود. اگر قزوین و اردکان انصراف نمی‌‌دادند، لیگ 16تیمی بود؛ براساس چه قانونی؟ با این حال فدراسیون تصمیم گرفت لیگ را با 14تیم برگزار کند. با توجه به زمانی که برای برگزاری درنظر گرفته بودند، می‌دانستیم که نمی‌‌توانیم لیگ را با کیفیت برگزار کنیم. نامه زدیم و معترض شدیم ولی توجهی نکردند. تعطیلی 3هفته‌‌ای به‌خاطر حضور فولاد سیرجان در جام باشگاه‌های جهان هم زمان برگزاری را کمتر کرد. از 12دی تا 25اسفند بدون یک استراحت باید بازی‌ها را ادامه بدهیم.

   فینال هم که تک‌بازی است.
مرحله یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی را 2 از 3 برگزار می‌‌کنند ولی فینالی که گل بازی‌هاست‌ تک‌بازی برگزار می‌شود! تماشاگران و هواداران علاقه دارند فینال 3 از 5 باشد، عین ایتالیا و دیگر لیگ‌های معتبر. چرا این کار را می‌کنند، چون می‌خواهند مسئول دعوت کنند و جایزه بدهند. ما برای قهرمانی خودمان یک درصد شانس قائلیم و می‌خواهیم از این یک درصد استفاده کنیم. اگر ما در صدر هم نبودیم، من همین نظر را داشتم. قشنگی لیگ به پلی‌آف و فینال است.

  برای گرفتن این تصمیمات نظر باشگاه‌ها را می‌پرسند؟
نه. مسئولان بین خودشان جلسه‌ای برگزار می‌کنند، تصمیمی می‌گیرند و اعلام می‌کنند. این نقطه‌ضعف باشگاه‌هاست که اتحادیه ندارند. باشگاه‌ها که سرمایه‌گذاری می‌کنند، ملی‌پوش تربیت می‌کنند، فدراسیون و والیبال را تامین می‌کنند، نظرشان اهمیت ندارد. ما 200میلیون تومان ورودیه می‌دهیم، علاوه بر مالیات همه اعضای تیم 10درصد از مبلغ قراردادشان را به فدراسیون می‌دهند. چرا نباید نظرات ما مهم باشد.

  گفته می‌شود فدراسیون می‌خواهد دور برگشت را متمرکز برگزار کند. شما به این موضوع اعتراض نکرده‌اید؟
ماهیت لیگ برتر رفت‌وبرگشت است. یک سال به‌خاطر کرونا متمرکز برگزار کردیم، مثل لیگ ملت‌ها. امسال هم نظرها برای برگزاری متفاوت بود. اگر می‌خواهند لیگ متمرکز باشد، اسمش را بگذاریم مسابقات قهرمانی کشور. مثل این است که لیگ فوتبال را متمرکز در تهران برگزار کنیم. سال گذشته لیگ برای ما شهرستانی‌ها فقط هزینه و خستگی داشت. پارسال تیم‌‌های تهران و آنهایی که نزدیک به تهران بودند، نامه زدند و فدراسیون همه‌‌چیز را به نفع آنها تغییر داد. الان هم می‌خواهند فینال را در تهران برگزار کنیم. ما به فدراسیون پیشنهاد داده‌ایم که دور برگشت تا اسفند طول بکشد، پلی‌آف و فینال فروردین برگزار شود و فینال هم تک‌بازی
 نباشد.

  نظر بعضی‌ها این است که لیگ حتی ظرفیت 12تیمی‌بودن را هم ندارد.
سال گذشته 2تیم در حد لیگ برتر نبود اما امسال 14تیم در سطح لیگ برتر هستند. ما به‌عنوان صدرنشین به تیم قعرنشین باختیم. لیگ از این نظر که جوانان زیادی را به والیبال معرفی کرد، خوب بود.

  درباره تیم شما می‌گویند میانگین سنی بالاست و این نکته منفی در دور برگشت تأثیرش را روی تیم می‌گذارد.
من از روند تیم راضی هستم. در دور رفت عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتیم و مطمئنم دور برگشت به هر شکلی برگزار شود، این موضوع برای ما مشکلی ایجاد نمی‌کند.

  امسال مربیان زیادی به‌خاطر نتیجه‌نگرفتن تیم‌ها برکنار شدند. این مربیان ابزار کافی برای کار داشتند و نتیجه نگرفتند یا مدیران باشگاه بیش از حد نتیجه‌گرا هستند؟‌
باید ببینیم اهداف ما چقدر به واقعیت نزدیک است. اگر به 3ماه قبل برگردیم، عین 14تیم هدفشان قهرمانی و حضور در پلی‌آف بود، فارغ از اینکه چقدر پتانسیل دارند و چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اگر واقع‌بینانه به این هدف‌گذاری نگاه کنند، نتایجی که کسب می‌کنند شاید خیلی آزاردهنده نباشد. در مقایسه تیم‌ها اگر طبقه‌بندی براساس هزینه و سرمایه باشد و جایگاهت را درست ببینی، صبر و تحملت بیشتر می‌شود.

  در مسئله باشگاه فولاد سیرجان و سر اینکه بازیکنان فصل پیش تیم باید در جام باشگاه‌های آسیا و جهان برای این تیم بازی می‌کردند، باشگاه‌ها معترض بودند درحالی‌که خودشان این بند آیین‌نامه را تأیید کرده بودند. چرا باشگاه‌ها این آیین‌نامه را تأیید می‌کنند و خودشان معترض می‌شوند؟
نه‌تنها این بند که خیلی از بندهای آیین‌نامه مشکل دارد. من نمی‌دانم کار سیرجان قانونی بود یا نه ولی چرا روی اجرای یک بند اصرار داریم ولی روی یک بند دیگر نه؟ همین‌ آیین‌نامه گفته لیگ 12تیمی است اما 14تیمی برگزار می‌شود. در لیگ جوانان و نوجوانان بر چه مبنایی تبصره می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم تیم‌ها از بازیکنانی که خارج از رده سنی هستند استفاده کنند؟ این قانون‌مداری است؟‌

  این تبصره‌ها برای حفظ منافع بعضی از تیم‌هاست؟‌
حتی برای حفظ منافع بعضی از اشخاص. برای اینکه یک بازیکن بتواند بازی کند، یک تبصره اضافه می‌کنیم و قانون را زیر سؤال می‌بریم. آیین‌نامه تصویب می‌کنیم ولی هر جور که دلمان می‌خواهد تغییر می‌دهیم. نمایندگان باشگاه‌ها در جلسات نظرات‌شان را اعلام می‌کنند ولی بحث اینجاست که هیأت‌رئیسه و کادر فنی که آیین‌نامه را تصویب می‌کنند، نظرات آنها را ملاک قرار می‌دهند؟‌

این خبر را به اشتراک بگذارید