• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149030
+
-

به سوی آینده / تلویزیونی که مزه را منتقل می‌کند


یک پروفسور ژاپنی به نام «هومی میاشیتا»، نمونه اولیه‌ای از یک دستگاه شبیه به تلویزیون را ساخته که می‌توان از طریق صفحه آن، مزه خوراکی‌ها را تست کرد! به گزارش خبرگزاری رویترز، صفحه این دستگاه تلویزیون مانند، قابل لیسیدن است و یک کاربر می‌تواند طعم غذا را از طریق آن متوجه شود. این اختراع، گام مهم دیگری برای ایجاد تجربه تماشای چندحسی به‌حساب می‌آید. انتقال حس‌های گوناگون از طریق صفحه‌های تلویزیون و مانیتور یکی از بحث‌های مورد نظر دانشمندان درخصوص ساخت فضای مجازی واقعی‌تر بوده است. درحالی‌که برخی شرکت‌ها مانند متا (فیسبوک) به‌دنبال ساخت دستکش‌هایی هستند که بتوان حس لامسه را در فضای مجازی به‌کار انداخت، اختراع چنین دستگاهی به‌طور حتم شروع یک راه طولانی برای انتقال حس چشایی به کاربران در فضای مجازی خواهد بود. به‌همین ترتیب شاید بتوان حس بویایی را نیز منتقل کرد. این دستگاه که
(Taste the TV( TTTV به معنی تلویزیون را بچش، نام دارد، از یک چرخ‌فلک شامل 10قوطی طعم‌دهنده استفاده می‌کند که به‌صورت ترکیبی محتویات خود را اسپری می‌کنند تا طعم یک غذای خاص درست شود؛ سپس نمونه طعم روی یک فیلم روی یک صفحه تلویزیون تخت می‌چرخد تا بیننده بتواند آن را امتحان کرده و مزه کند. «هومی میاشیتا» که استاد دانشگاه میجی است درباره اختراعش می‌گوید: «در دوران همه‌گیری بیماری کووید-19، این نوع فناوری می‌تواند نحوه ارتباط و تعامل مردم با دنیای خارج را بهبود بخشد. هدف این است که این امکان را برای مردم فراهم آوریم تا تجربه چیزی مانند غذا خوردن در یک رستوران در آن سوی دنیا را داشته باشند، درحالی‌که در خانه نشسته‌اند.» میاشیتا با تیمی متشکل از 30دانشجو در این خصوص کار می‌کند و انواع دستگاه‌های مرتبط با طعم، ازجمله چنگالی را که طعم غذا را غنی‌تر می‌کند تولید کرده است. او در این خصوص می‌گوید، در سال گذشته نمونه اولیه TTTV را خودش ساخته است و هزینه ساخت نسخه تجاری آن حدود 875دلار خواهد بود. او همچنین گفت که کاربردهای بالقوه این تلویزیون، شامل آموزش از راه دور برای آشپزها و چشیدن بازی‌ها و آزمون‌های گوناگون است. میاشیتا همچنین در مورد استفاده از فناوری اسپری خود برای کاربردهایی مانند دستگاهی که می‌تواند طعم پیتزا یا شکلات را روی یک تکه‌نان برشته اعمال کند، با شرکت‌های مختلف مذاکراتی را انجام داده است.
 

ممنوع شدن بازی در زمان رانندگی با تسلا

شرکت خودروسازی تسلا تحت فشار ناظران ایمنی خودرو در ایالات‌متحده، موافقت کرده است که اجازه پخش بازی‌های ویدئویی روی صفحه ‌نمایش لمسی مرکزی را حین حرکت وسایل‌نقلیه‌اش صادر نکند. به گزارش وب‌سایت روزنامه گاردین، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) می‌گوید که این شرکت یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را از طریق اینترنت ارسال می‌کند تا عملکردی به نام «پخش مسافر» (Passenger Play) قفل شود و وقتی وسایل‌نقلیه در حرکت هستند، کار نکند. این اقدام یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که آژانس اعلام کرد که تحقیقات رسمی خود را درباره نگرانی‌هایی درخصوص حواس‌پرتی رانندگان در بازی‌های ویدئویی تسلا که برخی از آنها ممکن است حین رانندگی با ماشین‌ها اجرا شوند، آغاز خواهد کرد. سخنگوی آژانس در بیانیه‌ای گفت که این تغییر پس از آن صورت گرفت که ناظران ایمنی در مورد نگرانی‌های مربوط به سیستم با تسلا بحث‌هایی را مطرح کرده‌اند. طبق گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، ویژگی اجرای بازی هنگام توقف خودرو، سال گذشته به‌ خودروهای مختلف تسلا اضافه شده و هم‌اکنون در 580هزار دستگاه از وسایل‌نقلیه این شرکت شامل تسلاهای مدل 3، Y، X و S از سال2017 در دسترس است. تمام مدل‌های فعلی در این تحقیق گنجانده شده‌اند که مشخص می‌کند آیا بازی ویدئویی حین رانندگی باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود یا خیر؟ البته شاید این سؤال کمی مسخره و دور از ذهن به‌نظر برسد؛ چراکه طبیعتا چنین موضوعی روی راننده تأثیر خواهد داشت، اما در هر صورت توجه به این نکته بسیار مهم است که در گزارش NHTSA چیزی در مورد رانندگانی که بازی می‌کنند، گفته نشده است. از آنجایی که این سیستم Passenger Play نام دارد، احتمالا مسافر در حال لذت بردن از همه‌‌چیز است، اما آیا این به‌تنهایی می‌تواند باعث حواس‌پرتی راننده شود؟ البته این نیمی از ماجراست؛ چراکه همواره راه‌های فرار از قانون نیز وجود دارد. راه‌اندازی Passenger Play به‌معنای واقعی کلمه، تنها شامل فشار دادن یک دکمه دیجیتال روی صفحه لمسی خودروهای تسلاست که تأیید می‌کند، شما مسافر هستید؛ بنابراین به‌طور حتم این کاری است که راننده وسیله‌نقلیه نیز می‌تواند به‌راحتی آن را انجام دهد! پس اینطور نیست که ما ویدئوهایی از قانون‌شکنی رانندگان در این مورد نه‌تنها در خودروهای تسلا، بلکه در سایر خودروها ندیده باشیم. حتما در این خصوص چیزی وجود دارد که اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه را به تحقیق درخصوص‌اش واداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید