• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149010
+
-

80 درصد خانه‌های‌کوهسرخ مقاوم نیستند

زلزله کوهسرخ در خراسان‌رضوی خسارتی نداشت، اما فرسوده بودن منطقه از خطرناک بودن زلزله در این منطقه خبر می‌دهد

پیگیری
80 درصد خانه‌های‌کوهسرخ مقاوم نیستند

شامگاه پنجشنبه 2دی زلزله‎ای به ۴ریشتر ریوش در شهرستان کوهسرخ خراسان‌رضوی را لرزاند؛ زلزله‎ای که در شهرهای اطراف هم اندکی احساس شد، اما خسارت جانی و مالی برجای نگذاشت. بنابر اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری، این زمین‎لرزه 5پس‌لرزه هم داشت که 2مورد آن ۳ و 3.6ریشتر بود. به گزارش همشهری، این سومین‌باری است که کوهسرخ به فاصله چند روز دچار زمین‎لرزه می‌شود و هفته گذشته هم ۲زمین‌لرزه 3و 2.7ریشتری این شهرستان را لرزانده بود.

ترس و نگرانی مردم
خراسان منطقه‌ای با گسل‎های متعدد است که همین موضوع می‌تواند خطرات زیادی را برای مناطق مسکونی و به‌ویژه روستاهای آن فراهم کند. به‌گفته فرماندار و رئیس ستاد بحران شهرستان کوهسرخ، ٨٠درصد منازل این شهرستان غیرمقاوم هستند و همین از خطرناک بودن بروز زلزله در این منطقه خبر می‌دهد. رضا رمضانی طرقی درباره زلزله این شهرستان می‎گوید: وقوع زمین‌لرزه موجب ترس مردم و خروج آنان از منازلشان شد و به همین دلیل درهای تمام سالن‌های ورزشی، مساجد و تکایای شهرستان کوهسرخ به روی مردم باز شد تا مردم درصورت تمایل در این اماکن مستقر شوند. وی با بیان اینکه تمام اعضای ستاد بحران شهرستان تا آخر وقت جمعه 3دی در آماده‌باش کامل بودند، اظهار می‌کند: به‌دلیل کمبود ادوات لازم در زمان بحران و برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی، تلاش کردیم با فراخوان بخش خصوصی از توان آنها در مواقع بحران استفاده کنیم.  فرماندار کوهسرخ با بیان اینکه شهرستان روی گسل زلزله قرار دارد، می‎گوید: کوهسرخ بیشترین خانه‌های غیرمقاوم در مناطق روستایی ترشیز را دارد. بارها از شهروندان خواسته شده است با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن خانه‌های مقاومی بسازند، اما هم‌اکنون به‌دلیل بافت قدیمی منطقه ۸۰درصد منازل مسکونی غیرمقاوم است.
رمضانی با اشاره به اینکه تمام نواقص و کمبودهای منطقه را به مسئولان استانی منعکس کرده‌ایم، می‎افزاید: امیدواریم هر چه زودتر کلنگ ساخت سالن بحران در این شهرستان به زمین زده شود و مراحل ساخت و تجهیز آن در کمترین زمان انجام شود.

مقاوم‎سازی منازل در استان
اعلام آمار مقاوم نبودن 85‌درصد از منازل مسکونی منطقه زلزله‎خیزی مانند کوهسرخ می‌تواند نگران‌کننده باشد. مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی با بیان اینکه پس از ارزیابی گروه‌های متخصص مشخص شد که زلزله هیچ خسارت جانی و مالی به‌دنبال نداشته است به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون مردم به خانه‌های خود برگشته‌اند، اما نیروهای امدادی این آمادگی را دارند که در مواقع اضطراری وارد عمل شوند. محسن نجات درباره مقاوم نبودن خانه‌های منطقه توضیح می‌دهد: به‌دلیل وجود گسل درونه در منطقه ترشیز بزرگ شرایط مناطق مسکونی بسیار حساس و ضریب حادثه در آن بالاست. بنیاد مسکن تاکنون اقداماتی درباره مقاوم‎سازی روستاها انجام داده است، اما نیاز به اجرای طرح‌های مقاوم‎سازی بیشتری وجود دارد. وی با بیان اینکه حدود 33درصد منازل روستایی استان مقاوم‌سازی شده است، اظهار می‌کند: حدود 65درصد از پهنه‌های کل استان در خطر زمین‌لرزه قرار دارد. در منطقه کوهسرخ این مقاوم‌سازی‌ در 25‌درصد منازل انجام شده و برنامه استان برای انجام آن در باقی مناطق شهرستان هم جدی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید