• شنبه 19 آبان 1403
  • السَّبْت 7 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 09
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148985
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/82Jw2
+
-

یادداشت/ نگهداشت شهر خط مقدم شناسایی مشکلات

  مهدی بابایی -عضو شورای شهر تهران

طرح نگهداشت شهر، توسعه و تحقق شهر پایدار به‌عنوان مهم‌ترین هدف مدیریت شهری همیشه دغدغه مسئولان و برنامه‌ریزان شهری بوده است. در تعریف پایداری شهری باید گفت، در چنین شهری برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که جامعه شهری ساکن در آن می‌توانند بدون تهدید نیاز نسل‌های آتی، نیازهای کنونی را برطرف کنند.  در همین راستا طرح بهبود و نگهداشت شهر که طرحی خدماتی و فوریتی است، مطرح می‌شود تا مدیریت شهری علاوه بر شناسایی مشکلات، با مطالعه و بررسی میدانی معضلات شهری، برای اصلاح امور در هریک از مناطق گام بردارد و شهر را به استانداردهای تعریف شده در چارچوب شهر پایدار و شهر انسان‌محور نزدیک کند. بهبود نگهداشت شهر هم مقوله دیگری است که در حوزه مدیریت شهری مطرح می‌شود و بیانگر آن است که شهر در حد استانداردهای تعیین‌شده نیست و باید وضعیت بهبود یابد تا به استانداردها نزدیک شود.
به‌عبارت‌دیگر نگهداشت شهر و بهبود نگهداشت شهر 2مقوله‌ای است که نشان می‌دهد بعد از انجام اقدامات و رسیدن شهر به حد مطلوب باید تلاش شود تا به سرنوشتی پایین‌تر از آنچه در قالب یک حرکت فوریتی و اورژانسی به انجام رسیده، دچار نشود. امروز اگر شهرها از استانداردهای معمول و متعارف فاصله دارند، به این دلیل نیست که نیرو و امکانات لازم نداشته‌اند، بلکه به این معناست که از امکانات و سرمایه‌های موجود به‌درستی بهره نگرفته‌اند یا در زمانی که شهر نیازمند خدمات معمول بوده چنین خدمتی ارائه نشده است و شهروندان هم در انعکاس مطالبات خود کوتاهی کرده‌اند. طرح بهبود نگهداشت شهر اگرچه یک طرح خدماتی و فوریتی است و اطلاعات در سامانه‌های 137و 1888که یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های مشارکت شهروندی در برنامه‌ریزی شهری است، ثبت می‌شود و مهم‌ترین اهداف اجرای آن آراستگی سیما و منظر شهر، افزایش رضایتمندی شهروندان، ارتقای سطح خدمات به شهروندان با استفاده بهینه از امکانات است، اما خط مقدم ورود مدیریت شهری برای شناسایی مشکلات و اصلاح امور محسوب می‌شود.
طرح تحول نگهداشت شهر شامل ارائه خدمات و رفع کمبودها و نابسامانی‌های شهری، اعم از لایروبی نهرها، تأمین روشنایی فضای بی‌دفاع شهری، نظافت شهر، لکه‌گیری، ساماندهی متکدیان و... است که در این طرح مناطق و محلات محروم و کم‌برخوردار، اولویت دارند و اقدامات مدیریت شهری هم تا زمانی ادامه خواهد داشت که بتواند شهر را با خدمات بیشتر از حالت فعلی خارج کرده و به‌سوی شرایط عادی و متعارف سوق دهد و حداقل سرانه‌های خدماتی را در محلات تأمین کند که در این راه قطعا نیاز به مشارکت شهروندان است.

نیاز مترو به حمایت دولت و مجلس

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به حادثه برخورد ۲ قطار مترو در ایستگاه چیتگرگفت: «کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا این موضوع را با دقت و جدیت بررسی و پیگیری خواهد کرد.» به گزارش همشهری، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: «بیش از نیمی از قطارهای مترو نیازمند اورهال و تعمیرات برنامه‌ای هستند. در همین مدت زمانی که شورای ششم آغاز به کار کرده است، به اتفاق آرای اعضا بر ضرورت اقدام عاجل برای نوسازی ناوگان عمومی و اورهال کردن قطارهای مترو تأکید کرده‌ایم.» او اضافه کرد: «اتفاق تأسف‌بار مترو، زنگ خطر فرسودگی ناوگان ریلی و نیاز به توجه عاجل به این بخش را به صدا در آورد و امروز در ایام رسیدگی به لایحه بودجه سال ١٤٠١ که کاهش شدید اعتبارات شهرداری‌ها و به حداقل رساندن ردیف‌های اعتباری حمل و نقل عمومی کلانشهرها از جمله ویژگی‌های آن است، اهتمام و توجه ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را برای احیاء و ارتقای اعتبارات مورد نیاز حمل و نقل عمومی به عنوان اولویت نخست شهر و شهروندان می‌طلبد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید