• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 15 آبان 1402
کد مطلب : 208186
+
-

یادداشت‌هایی از خانه مردگان

رمان
یادداشت‌هایی از خانه مردگان

رمان «یادداشت‌هایی از خانه مردگان» نوشته «فئودور داستایفسکی» با ترجمه از روسی به فارسی سعیده رامز، به تازگی از سوی نشر نو به چاپ ششم رسیده است. فئودور داستایفسکی، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن نوزدهم روسیه، در پی اتهامی سیاسی، 4 سال را در یک اردوگاه کار اجباری در سیبری گذراند. تجربه وحشتناکی که بعدها به نوشتن یادداشت‌هایی از خانه مردگان، یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک، انجامید. این رمان آمیزه‌ای است از وقایع، بحث‌های فلسفی و تجربه رنج‌های روانی که با ظرافتی بی‌نظیر از چشم‌انداز یک زندانی محکوم به مرگ روایت می‌شود.
این رمان، نخستین‌بار سال1862 منتشر شد. فئودور داستایفسکی به‌خاطر عضویت در گروهی مخفی از آرمانگرایان، در سال1849 بازداشت و به یکی از اردوگاه‌های کار در سیبری تبعید شد. این تبعید که مشکلات روحی و جسمانی زیادی را برای داستایفسکی به‌وجود آورد، مایه الهام او برای خلق این رمان شد. داستان این رمان توسط مردی روایت می‌شود که به‌خاطر قتل همسرش به 10سال زندان محکوم شده است.
داستایفسکی در این کتاب به شکلی روشن و ملموس، شرایط جهنم‌گونه زندان را به تصویر می‌کشد، بی‌رحمی نگهبانانی که عاشق اذیت و آزار زندانیان هستند، شرارت زندانیانی که از کشتن کودکان لذت می‌برند و رنج کشیدن انسان‌هایی نجیب به‌خاطر تحقیر و بدرفتاری. فئودور میخایلاویچ داستایفسکی، ‌زاده ۱۱نوامبر۱۸۲۱ و درگذشته ۹فوریه۱۸۸۱، نویسنده مشهور و تأثیرگذار روس بود. پدر داستایفسکی پزشک بود و از اوکراین به مسکو مهاجرت کرده بود و مادرش، دختر یکی از بازرگانان مسکو بود. داستایفسکی در 15سالگی مادر خود را از دست داد و در تابستان۱۸۳۹ نیز خبر فوت پدرش به او رسید.
 او در زمستان۱۸۴۵ رمان کوتاه بیچارگان را نوشت و از این طریق وارد محافل نویسندگان رادیکال و ساختارشکن بزرگ سن‌پترزبورگ شد و برای خود شهرتی کسب کرد. یک جاسوس پلیس در این محفل رخنه کرده بود و موضوعات بحث این روشنفکران را به مقامات امنیتی روسیه گزارش می‌داد. ازهمین‌رو، پلیس مخفی ۲۲آوریل۱۸۴۹ او را به جرم براندازی حکومت دستگیر کرد.
همه آثار این نابغه نویسندگی به فارسی ترجمه شده و خوانندگان بسیاری دارد. نشر نو این رمان خواندنی 408صفحه‌ای را به‌بهای 290هزار تومان منتشر کرده است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید