• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148979
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2k06j
+
-

پیشروی قهرمان

تیتان و مموریا بزرگ‌ترین غایبان نود‌وچهارمین دوره جوایز آکادمی اسکار هستند

پیشروی قهرمان

آرش نهاوندی - خبرنگار

اسامی نامزدهای اولیه نود‌وچهارمین دوره جوایز اسکار در 10رشته ازجمله در رشته‌های فیلم بین‌المللی، چهره‌پردازی، موسیقی، ترانه، صدا، جلوه‌های تصویری، فیلم کوتاه انیمشن، فیلم بلند مستند و فیلم کوتاه مستند اعلام شد. رأی‌گیری برای انتخاب نامزد‌های نهایی 27ژانویه (8بهمن) آغاز خواهد شد و یک هفته بعد به پایان می‌رسد و اسامی نامزدهای 7فوریه (19بهمن) اعلام می‌شود. مراسم اهدای جوایز اسکار نیز 27مارس (7فروردین 1401)برگزار می‌شود.
 به گزارش ورایتی، فیلم قهرمان برای حضور در فهرست 15نامزد اولیه رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2022انتخاب شده است. عدم‌انتخاب فیلم «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو در فهرست اولیه نامزدهای رشته بهترین فیلم‌های بین‌المللی بزرگ‌ترین شگفتی این دوره از جوایز اسکار را رقم زده است. ژولیا دوکورنو، دومین کارگردان زن تاریخ سینما بود که جایزه نخل طلای کن در سال 2021را به‌خاطر ساخت فیلم «تیتان» از آن خود کرده بود. عدم‌ اعلام نام فیلم‌های «مموریا» با بازی تیلدا سوئینتن و به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول، محصول مشترک کشورهای تایلند، کلمبیا، انگلیس، فرانسه و آلمان و «باز کردن مشت» به کارگردانی کایرا کوالنکو از روسیه برای حضور در فهرست اولیه نامزدهای بهترین فیلم بین‌المللی جایزه اسکار 2022نیز از بزرگ‌ترین شگفتی‌های این دوره بوده است.

جدی‌ترین رقبای قهرمان در غیاب تیتان
 در غیاب فیلم «تیتان»، «مموریا» و «مشت باز»، فیلم‌های «ماشین من را بران» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی، «کوپه شماره 6» به کارگردانی یوهو کاسمانن از فنلاند، «دست خدا »به کارگردانی پائولو سورنتینو از ایتالیا، «بدترین آدم دنیا» ساخته جواکیم تریر از نروژ و فیلم «فرار» به کارگردانی یوناس پوهر راسموسن از دانمارک (این فیلم در رشته بهترین فیلم مستند بلند هم کاندیدای دریافت جایزه است) به‌احتمال زیاد از رقبای اصلی فیلم قهرمان برای کسب جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم بین‌المللی خواهند بود. در این فهرست همچنین 4فیلم «زمین بازی»، «کندو»، «من مرد تو هستم» و «دعا برای دزدیده شده»، توسط کارگردانان زن ساخته شده‌اند. 3کشور بوتان، پاناما و کوزوو نیز برای نخستین‌بار توانسته‌اند در فهرست اولیه نامزدهای رشته بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار حضور یابند. بزرگ‌ترین شگفتی‌ساز این دوره کشور پاناما عنوان شده که با فیلم «میدان کلیسا» برای نخستین‌بار در فهرست اولیه نامزدهای بهترین فیلم بین‌المللی حضور یافته است.
فیلم قهرمان، آخرین ساخته اصغر فرهادی باید با 14فیلم دیگر راه‌یافته به فهرست اولیه رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2022برای حضور در فهرست نهایی این رشته، رقابت کند. علاوه بر فیلم «قهرمان»، فیلم‌های «آزادی بزرگ» از اتریش، «زمین بازی» از بلژیک، «لونانا: یک گاو نر در کلاس درس» از بوتان، «فرار» از دانمارک، «کوپه شماره ۶» از فنلاند، «من مرد تو هستم» از آلمان، «بره» از ایسلند، «دست خدا» از ایتالیا، «ماشین من را بران» از ژاپن، «کندو» از کوزوو، «دعا برای دزدیده شده» از مکزیک، «بدترین آدم دنیا» از نروژ، «میدان کلیسا» از پاناما و «رئیس خوب» از اسپانیا در فهرست اولیه فیلم‌های بین‌المللی نودوچهارمین دور جوایز اسکار حضور دارند.

مستندهای بلند
اعضای آکادمی اسکار همچنین 15فیلم را به‌عنوان نامزدهای اولیه رشته بهترین فیلم مستند برگزیده‌اند. فیلم‌های «صعود»(عروج) به کارگردانی جسیکا کینگدون، «سرزمین آتیکا» (زمانی برای نمایش) ساخته استنلی نلسون، «بیلی ایلیش: دنیا یک مقدار کدر است» (اپل اورجینال فیلمز) ساخته آرجی کاتلر، «فابا دایی» (یانسوس فیلمز) کارگردان جسیکا بشیر، «موج اول» (نشنال جئوگرافیک) ساخته مایتو هینمن، «فرار» (نئون) ساخته یوناس پوهر راسموسن، «در همان نفس» (اچ بی‌او داکومنتاری فیلمز) به کارگردانی نانفو وانگ، «جولی»(سونی پیکچرز کلاسیک) کارگردانان جولی کوهن و بتسی وست، «رئیس جمهور»(گرینویچ اینترتینمنت) ساخته کامیلا نیلسون، «مراسم»(نتفلیکس) کارگردان رابرت گرین، « عملیات نجات» (نشنال جئوگرافیک) ساخته جیمی چین و الیزابت چای وراسارهلی، «ساده‌تر از آب» (اچ بی‌او داکومنتاری فیلمز) کارگردان: مگان میلان، «تابستان روح» (یا زمانی که نمی‌توان انقلاب را از طریق تلویزیون پخش کرد)(هولو/ سرچ لایت پیکچرز) کارگردان: کاست لاو، «زیر زمین مخملی» (اپل اوریجینال فیلمز) ساخته تاد هاینز و«نگارش با آتش» (موزیک باکس فیلمز) کارگردان: رینتو توماس از سوی آکادمی اسکار به‌عنوان نامزدهای اولیه رشته بلند‌ترین فیلم مستند انتخاب شده‌اند.

   دیگر رشته‌ها
در این دوره اعضای آکادمی اسکار برای برخی از رشته‌ها 10فیلم و برای برخی دیگر 15فیلم انتخاب کرده‌اند. در رشته چهره‌پردازی نیز اعضای آکادمی اسکار 10فیلم ازجمله فیلم‌های «تل‌ماسه»، «خاندان گوچی»، «کوچه کابوس»، «وقتی برای مردن نیست» و «داستان وست ساید» را برگزیده‌اند. این فیلم‌ها همچنین از بخت‌های اصلی دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیز هستند. در رشته بهترین موسیقی متن 15فیلم، در بخش صدا 10فیلم و برای کسب عنوان بهترین ترانه اورجینال نیز 15فیلم برای حضور در فهرست اولیه برگزیده شده‌اند. برای هریک از رشته‌های انیمیشن کوتاه و فیلم کوتاه لایواکشن نیز 15فیلم انتخاب شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید