• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148959
+
-

رشد6 میلیارد دلاری بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک رشد پرقدرت بیش از 3درصد رشد کرد

به‌دنبال موافقت دولت برای تزریق 12هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت و تصویب بسته 10بندی حمایت از بازار سرمایه شاخص کل بورس تهران روند صعودی به‌خود گرفت و دیروز با یک رشد پر قدرت معادل 6میلیارد دلار افزایش یافت. به‌گزارش همشهری، بعد از مدت‌ها   از روز دوشنبه روند نزولی شاخص کل بورس تهران متوقف شده است و در 2روز گذشته بازار سهام نزدیک به 5درصد رشد کرده است. این رشد بعد از آن اتفاق افتاد که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تزریق 12هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه موافقت کرد. آنطور که خبر‌ها نشان می‌دهد روند تزریق این منابع آغاز شده و قرار است کل این رقم به‌صورت تدریجی تا پایان سال به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود.
همچنین قراراست درصورت موافقت دولت ازسال بعد سالانه 20هزار میلیاردتومان نقدینگی دیگر از سوی این صندوق به بازارسرمایه اختصاص یابد. اما این همه دلایل صعود بورس ظرف چند روز گذشته نیست. به‌نظر می‌رسد تصویب بسته 10بندی دولت برای حمایت از بورس نیز اثر مضاعفی بر رشد بازار سهام داشته است؛ چرا که مفاد بندهای این بسته طوری تنظیم شده است که منجربه تزریق نقدینگی به بورس خواهد شد. طبق این بسته از سال بعد منابع بیشتری از طریق مالیات نقل و انتقال سهام و اوراق بدهی به صندوق تزریق خواهد شد. ضمن اینکه موضوع نرخ گاز تحویلی به صنایع که ظرف چند هفته گذشته اثر منفی بر معاملات بورس برجای گذاشته بود، تعیین تکلیف شد.
براساس تصمیم دولت، سقف قیمت خوراک گاز تولیدکننده‌های پتروشیمی معادل گاز صادراتی و حداکثر 5 هزار تومان درنظر گرفته شد. سقف قیمت سوخت گاز برای تولیدکننده‌های فولاد و پالایشگاه‌ها معادل ۴۰درصد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و حداکثر ۲هزار تومان درنظر گرفته شد. این تصمیم‌ها در شرایطی گرفته شد که ظرف هفته‌های گذشته موضوع قیمت گاز تحویلی به صنایع اثر منفی زیادی بر بازار سرمایه برجای گذاشته بود. یکی دیگر از بندهای مهم این مصوبه ایجاد تعادل در نرخ بهره بین بانکی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر بازار سهام داشته باشد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد بعد از پایان نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه بسته پیشنهادی برای حمایت از بازار سرمایه با همراهی کامل رئیس‌جمهور و اکثریت مطلق آراء در ستاد اقتصادی دولت تصویب شد درباره دهمین بند این بسته که مربوط به نرخ بهره است، گفت: بانک مرکزی موظف است با مداخله فعال در بازار بین بانکی و خرید اوراق بدهی در بازار ثانویه میانگین نرخ سود در بازار بین بانکی را در سقف ۲۰درصد مدیریت کند. همه این موضوعات ظرف 2روز گذشته منجر به رشد شاخص بورس شد و این روند صعودی در مبادلات دیروز اوج گرفت و منجر به رشد پرقدرت شاخص‌ها شد.

محرک‌های رشد 3درصدی
به‌دنبال فعل و انفعال‌های تازه دولت برای جلوگیری از نزول بازار سهام دیروز شاخص کل بورس تهران به این اقدامات واکنش نشان داد و با 3درصد رشد نزدیک به 41هزار واحد افزایش یافت. این بالاترین میزان رشد شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون محسوب می‌شود. با رشد 3درصدی شاخص کل بورس تهران دیروز بیش از 6میلیارد دلار به ارزش کل شرکت‌های بورس اضافه شد و جمع کل ارزش بازرا سهام به 6هزارو466هزار میلیارد تومان معادل 213میلیاردو820میلیون دلار رسید. در مبادلات دیروز همچنین بعد از مدت‌ها روند خروج نقدینگی از بورس متوقف شد و سهامداران خرد بیش از 174میلیارد تومان نقدینگی تازه به بورس تزریق کردند. ضمن اینکه ارزش کل معاملات خرد هم درمجموع 17.6درصد افزایش یافت. ظرف چند‌ماه گذشته ارزش معاملات خرد به پایین‌ترین حد خود رسیده بود، اما دیروز بعد از هفته‌ها ارزش معاملات خرد از مرز 3هزار میلیارد تومان عبور کرد که این میزان 500میلیارد تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. همچنین آنطور که مقامات دولت می‌گویند، قرار است سیاست‌های حمایتی ازبورس همچنان ادامه داشته باشد. دیروز محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر این موضوع گفت: به‌زودی اصلاحات قابل توجهی انجام خواهد شد تا به‌تدریج شاخص بورس به یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار واحد صعود کند. این در حالی است که ظرف چند هفته گذشته بحث‌های زیادی در مورد طرح سؤال نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد درباره دلایل نزول بورس مطرح بود. به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل افزایش تلاش‌های وزارت اقتصاد برای جلوگیری از نزول بورس به همین موضوع بازمی‌گردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید