• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148927
+
-

شهرداری اعتبار ندارد؛ آب‌گرفتگی در خرم‌آباد ادامه دارد

پس از وقوع سیل سال 98بسیاری از زیرساخت‌های شهرهای لرستان از بین رفت

شهری
شهرداری اعتبار ندارد؛ آب‌گرفتگی در خرم‌آباد ادامه دارد

وقوع سیلاب‌های سال98 خسارت‌های میلیاردی به دیواره‌ ساحلی، معابر پارک‌ها و معابر اصلی خرم‌آباد وارد کرد و بخش‌هایی از محورهای مواصلاتی و مناطق مسکونی و کشاورزی این شهر را از بین برد؛ خسارت‌هایی که هنوز جبران نشده‌ و مشکلاتی را برای اهالی خرم‌آباد و شهرهای دیگر رقم‌ زده‌اند. به گزارش همشهری، اگرچه مدیریت بحران لرستان تأکید می‌کند بارندگی‌های اخیر موجب بالا‌آمدن آب رودخانه و جاری شدن آن در شهر نشده است، اما آب‌گرفتگی معابر شهری با هر بارندگی مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود می‌آورد. مسئولان معتقدند ریشه حل این مشکلات با تامین اعتبار برای اجرای طرح دفع آب‌های سطحی گره خورده است.

مطالعات انجام شده است
موقعیت جغرافیایی خرم‌آباد، قرار گرفتن در دره‌، بارش‌های نقطه‌ای و از همه مهم‌تر مشکل زیرساختی در شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی موجب شده است با بارش‌ پاییزه و بهاره آب در خیابان‌ها و معابر شهر جمع شود. مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان در گفت‌وگو با همشهری زیرساخت‌های جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی را مربوط به گذشته و بر مبنای پیش‌بینی‌های 25سال گذشته می‌داند و می‌گوید: با وقوع سیل در سال98خیلی از زیرساخت‌های استان و شهرها از بین رفت. بارش‌ها در این استان به‌صورت نقطه‌ای است و تا اصلاح زیرساخت‌ها، آب بارندگی‌ها در خیابان‌ها و معابر جمع می‌شود. شهرداری خرم‌آباد مطالعاتی را برای دفع آب‌های سطحی انجام داده، اما اجرای این طرح منوط به تامین اعتبار است.

   اعتبار کافی نیست  
براساس آیین‌نامه اجرایی جزء۳ تبصره۱۳ ماده واحده قانون بودجه سال۱۴۰۰ کل کشور دولت شهرداری‌ها را مکلف کرده است مطالعات مربوط به جمع‌آوری آب‌های سطحی را انجام دهند. درصورتی که 50درصد اعتبار اجرای پروژه را شهرداری‌ها تامین کنند، 50درصد مابقی اعتبار از محل منابع شهرداری‌ها پرداخته می‌شود.
بر مبنای این آیین‌نامه برای اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی خرم‌آباد 200میلیارد تومان اعتبار لازم است و شهرداری خرم‌آباد باید 100میلیارد تومان را تقبل کند. مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این‌باره توضیح می‌دهد: مکاتبه‌های لازم انجام شده است و در انتظار هستیم 50درصد سهم سازمان شهرداری‌ها تامین شود.
پازوکی البته تأکید می‌کند که اعتبار مالی شهرداری خرم‌آباد در حدی نیست که بتواند 100میلیارد تومان سهم خود را بپردازد و بنابراین نمی‌توان گفت اجرای طرح در مدت کوتاهی عملی می‌شود.
او می‌افزاید: تا زمانی که این پروژه اجرا نشود، همچنان مشکل آب‌گرفتگی معابر و روان شدن آب در شهر خرم‌آباد را خواهیم داشت. اگر بتوانیم با اولویت‌بندی نقاط آبگیر، مشکل را حل کنیم در زمان بارندگی‌ها آب‌گرفتگی معابر را نخواهیم داشت.

   نبود برنامه و بنیه مالی 
چند روز پیش سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد در جلسه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر با معاون عمرانی استانداری لرستان، نبود برنامه و بنیه مالی را مشکل اصلی خرم‌آباد دانست و اعلام کرد که یکی از معضلات شهرداری بدهی بیش از ۳۳۰میلیارد تومانی است درحالی‌که بودجه شهرداری خرم‌آباد حدود ۳۰۰میلیارد تومان است و این عدد حتی برای هزینه‌های حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری کافی‌ نیست. شهردار خرم‌آباد در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه دفع آب‌های سطحی در میدان تیر 80درصد پیشرفت داشته اما ادامه کار نیاز به تامین اعتبار دارد، اعلام می‌کند: در سه‌راهی گلدشت و بلوار 60متری نیز در حدود 150میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما اعتبار مورد نیاز را نداریم و به همین دلیل مشکل شهر خرم‌آباد همچنان پابرجاست. سعید فتوحی توضیح می‌دهد که در گذشته زمین‌های کشاورزی بیشتر بود، اما اکنون شهر گسترش یافته و متأسفانه زیرساخت‌ها متناسب با توسعه شهر پیش‌بینی نشده است و به همین دلیل کانال‌های آب گنجایش این حجم بارندگی را ندارند و در مدت کوتاهی، آب زیادی در خیابان‌ها روان می‌شود.

   بارندگی‌ها ادامه دارد 
بارش باران از روز دوشنبه در خرم‌آباد شروع و در برخی ساعت‌ها با بالا آمدن سطح آب رودخانه «کشکان» موجب مسدود شدن راه ارتباطی روستاهای «برگلان سوخته» و «سرمر» با جمعیت 380نفر بخش معمولان شد. همچنین پل موقت روستای «برگلان سوخته» که با ارتفاع پایین روی رودخانه «کشکان» ساخته شده با افزایش حجم آب رودخانه زیر آب رفت. همچنین به روال هر بار بارندگی آب‌گرفتگی معابر در خرم‌آباد نیز مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود آورد. مدیرکل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه 51روستای خرم‌آباد در معرض خطر قرار دارند و درصورت تامین اعتبار نقاط خطر آنها اصلاح می‌شود، می‌گوید: بارندگی‌ها ادامه دارد و طبق هشدارهای هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور، خرم‌آباد و پلدختر در بارندگی‌های اخیر در پهنه اول خطرپذیری قرار داشتند. با توجه به از بین رفتن زیرساخت‌ها در سیل98، لرستان جزو نقاط حادثه‌خیز کشور است و این موضوع لزوم تامین اعتبار برای ساماندهی آب‌های سطحی را بیشتر می‌کند. مهرداد ویس‌کرمی، نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که مدیریت آب‌های سطحی خرم‌آباد ۴۰۰میلیارد هزینه نیاز دارد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید