• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148885
+
-

معرفی تعدادی از هموطنان ارمنی که نامشان بیش از دیگران بر سر زبان‌هاست

این ارمنیان محبوب

ارتباط خوب هموطنان ارمنی با مسلمانان در ایران همیشه زبانزد بوده است و بسیاری از آنها در عرصه‌های مختلف فعال و افتخارآفرین بودند. میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نوی میلادی بهانه‌ای به‌دست ما داده تا یادی از ۸ نفر از ارامنه محبوب و مشهور در کشورمان کنیم. ناگفته نماند تعداد این افتخارآفرینان، بسیار بیشتر از چیزی است که به آن اشاره می‌کنیم.

لوریک میناسیان

هنوز هم لهجه زیبا و چهره معصوم این بانوی هنرمند در ذهن بینندگان به یادگار مانده است. لوریک میناسیان، بازیگر سینما و تلویزیون و فرزند آرمان هوسپیان از بازیگران سینمای پیش از انقلاب بود. او سال ۱۳۲۲ در شهر تبریز متولد شد و در طول فعالیتش در ۲۰ فیلم سینمایی بلند و ۳ فیلم کوتاه بازی کرد. از این میان می‌توان به «پرده آخر»، «بوی پیراهن یوسف»، «دختری با کفش‌های کتانی»، «بودن یا نبودن» و «بوی کافور، عطر یاس» اشاره کرد. او همچنین در  سریال‌های «دلبر آهنی» و «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» هنرنمایی کرده است. این بانوی هنرمند در سال ۱۳۸۳ درگذشت.

واروژ کریم مسیحی

اغلب نام این کارگردان، نویسنده و تدوینگر مطرح سینما را در کنار بهرام بیضایی شنیده‌ایم. چرا که او کار حرفه‌اش را با بیضایی آغاز کرده است. واروژ کریم مسیحی متولد ۱۳۳۱ در شهر اراک بوده و مدتی در دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران تحصیل کرد اما درس را نیمه‌کاره رها کرد و همکاری‌اش با بیضایی را آغاز کرد. از آثار این هنرمند می‌توان به «پرده آخر» که برنده 8 سیمرغ بلورین در جشنواره یازدهم و فیلم «تردید» نامزد 11 سیمرغ بلورین از جشنواره بیست و هفتم است اشاره کرد؛ فیلمی که در نهایت برگزیده بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین کارگردانی بخش نگاه اول بوده‌است.

ساموئل خاچیکیان

در میان کارگردان‌های مطرح سینما که از هموطنان ارمنی هستند، نام ساموئل خاچیکیان همیشه می‌درخشد. چرا که خاچیکیان به‌عنوان پایه‌گذار سینمای وحشت و جنایی در ایران شناخته و حتی به او لقب «هیچکاک» سینمای ایران نیز داده شده است. این کارگردان فقید سینمای ایران متولد ۱۳۰۳ در شهر تبریز است. خاچیکیان از پیشگامان سینمای ایران است که تحصیل‌کرده علوم اجتماعی، تاریخ و باستان‌شناسی بود. شناخته‌شده‌ترین فیلمی که خاچیکیان پس از انقلاب کارگردانی کرد فیلم «عقاب‌ها» در سال ۱۳۶۳ بود که یکی از برترین کارهای سینمای دفاع‌مقدس لقب گرفت. این هنرمند مسیحی در نهایت در سال ۱۳۸۰ درگذشت.

ماهایا پطرسیان

ماهایا پطرسیان از بازیگران محبوب سینمای ایران است که تا سال‌ها به‌عنوان ستاره سینمای ایران از او یاد می‌شد. او که متولد ۱۳۴۸ در شهر تهران است با فیلم «عشق و مرگ» به سینمای ایران معرفی شد. در ادامه با نقش‌آفرینی در فیلم‌های «دیگه چه خبر؟»، «پرده آخر»، «نابخشوده» و «کمکم کن» به شهرت رسید و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازیگران دهه 70 شد. بازی او که فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست، در نقش‌های طنز به دل بسیاری از مخاطبان نشست. این هنرمند برای فیلم پرده آخر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن شد.

مارکار آقاجانیان

حیف است از هموطنان ارمنی پرافتخار در فوتبال یاد کنیم و به مارکار آقاجانیان اشاره‌ای نداشته باشیم. این مربی تیم ملی فوتبال ایران متولد ۱۳۴۴ در تهران است. او البته سال‌ها در پست مدافع در تیم‌های آرارات، بانک تجارت، بهمن کرج، پاس تهران و شهاب زنجان بازی کرده‌است. این ورزشکار ارمنی‌تبار به‌عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران حضور داشته‌است. در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ که سرمربیگری تیم برعهده امیر قلعه‌نویی بود او آنالیزور تیم بود و در سال ۲۰۱۴ در جام جهانی برزیل و ۲۰۱۸ در جام‌جهانی روسیه دستیار کی‌روش بود.

ادموند بزیک

در فوتبال ایران نام یک ارمنی‌تبار دیگر همیشه خوش درخشیده و آن نام ادموند بزیک است. این بازیکن محبوب با ۵ سال حضورش در تیم پرسپولیس خاطرات خوشی را برای قرمزپوشان به همراه داشته‌است. بزیک متولد ۱۳۵۴ درتهران است و با ۸۴ گل چهارمین گلزن برتر تاریخ لیگ فوتبال ایران است که ۴۰ گل را با پیراهن تیم پرسپولیس به ثمر رسانده‌است. او هم‌اکنون سرمربی تیم فوتبال زیر ۲۳ سال باشگاه پرسپولیس است. همچنین یکی از مربیان و داوران برنامه استعدادیابی فوتبال «ستاره‌ساز» در سال ۱۳۹۸ بود.

زویا پیرزاد

بسیاری او را با رمان معروف و ارزشمندش به نام «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» می‌شناسند. زویا پیرزاد، نویسنده محبوب ایرانی ارمنی‌تبار متولد ۱۳۳۱ در آبادان است. پیرزاد با نخستین رمان بلند خود که قصه یک خانواده ارمنی در آبادان را روایت می‌کرد جوایز زیادی را کسب کرد و به شهرت و محبوبیت فراوانی رسید. «عادت می‌کنیم» اثر دیگری از این نویسنده است که طرفداران خودش را دارد. خانم پیرزاد از معدود نویسندگانی است که تمام آثارش به فرانسوی ترجمه شده‌است. ناگفته نماند زویا پیرزاد مترجم «آلیس در سرزمین عجایب» از لوییس کارول و «آوای جهیدن غوک» مجموعه‌ای از هایکوهای ژاپنی نیز هست.

آندرانیک تیموریان

فوتبالدوستان اغلب او را به نام آندو می‌شناسند و می‌توان ادعا کرد که یکی از بهترین فوتبالیست‌های ارمنی در تاریخ فوتبال ایران است که در دوره‌ای حتی بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران را به‌دست آورد.آندرانیک تیموریان متولد ۱۳۶۱ در تهران است. این بازیکن نامدار تیم ملی فوتبال بعد از حضور درخشانش در تیم فوتبال ابومسلم خراسان به تیم ملی دعوت شد و با بازی‌های خوبش راهی جام جهانی شد تا جام جهانی ۲۰۰۶ اگرچه تیم ملی حضور خوبی نداشت اما تیموریان به چشم مسئولان باشگاه بولتون آمد و مستقیم از مشهد راهی انگلیس شد و بعد از مدتی به کشور بازگشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید