• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14888
+
-

843 کارگر؛ قربانی حوادث کار سال 96

گزارش سازمان‌ بین‌المللی کار نشان می‌دهد در بین میلیاردها کارگری که هر روز در سراسر جهان به محل کار می‌روند، ۶۳۰۰ نفر از آنان هیچگاه به خانه برنمی‌گردند و قربانی حوادث ناشی از محیط کار می‌شوند. سالانه حدود ۲ میلیون نفر از کارگران جهان قربانی حوادث ناشی از محیط کار می‌شوند.

براساس گزارشی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده است، در ایران تعداد موارد منجر به فوت از ۸۱۴ نفر در سال ۱۳۹۵، به ۸۴۳ نفر در سال ۱۳۹۶ رسیده است. با این حال، علاوه بر 843 کارگر ایرانی که در سال ۹۶ با مرگ دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند، تعداد زیاد دیگری از افراد نیز دچار شکستگی، قطع عضو، سوختگی، جراحت و … شده‌اند.

براساس گزارش مذکور، از جمله عواملی که بیشترین نقش را در سال ۹۶ در بروز حوادث محیط کار داشته‌اند می‌توان به‌ترتیب به «سقوط‌ و لغزیدن»، «گیرکردن داخل یا بین اشیا و ماشین»، «برخورد با اشیا و تجهیزات» و «سقوط اشیا» اشاره کرد.

این آمار نشان می‌دهد که عامل «سقوط و لغزیدن» با اختصاص۳۳٫۹ درصد از حوادث کار به‌خود بیشترین نقش را در این حوادث داشته است. نکته‌ای که باید در اینجا درنظر گرفت این است که کارگران بخش ساختمان و مسکن بیشتر از سایر کارگران در معرض «سقوط و لغزیدن» و به‌طور کل حوادث ناشی از کار هستند.

براساس این گزارش، بخش ساختمان در سال ۱۳۹۶ با اختصاص ۴۰۵۸ حادثه ناشی از کار به‌خود در صدر ایستاده است. سایر بخش‌های صنعت، کشاورزی و بخش تأمین آب، برق و گاز هر‌کدام به‌ترتیب با اختصاص ۳۶۵۹، ۳۸۲ و ۲۲۶ حادثه به‌خود در رتبه‌های دیگر هستند.

آنگونه که گزارش وزارت کار تأیید کرده، در سال ۱۳۹۶، استان‌های تهران، اصفهان، خراسان‌رضوی، آذربایجان شرقی و گلستان هر کدام به‌ترتیب با فوت ۲۰۴، ۶۳، ۵۲، ۴۹ و ۴۸ نفر به لحاظ مرگ‌و‌میر ناشی از کار در صدر هستند.

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12‌ماه منتهی به فروردین‌ماه 1397نسبت به 12‌ماه منتهی به فروردین‌ماه 1396به‌میزان 10.8درصد افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید