• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 1 دی 1400
کد مطلب : 148870
+
-

اجرای قانون بدون تأسف


معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: این سازمان مجری قانون و متعهد به حقوق سینماگران است. به گزارش همشهری، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، در ارتباط با برخی از مسائل مطرح شده و نامه یکی از تهیه‌کنندگان در چند روز گذشته گفت: سخت‌ترین و تلخ‌ترین موقعیت برای من و همکارانم به‌وجود آمدن مشکل حتی در پایین‌ترین سطح ممکن برای پروژه‌ها و عوامل سینماست. اما طبیعی است که این تأسف مانع از اجرای قانون و ضوابط نمی‌شود و براساس تأکید صریح رئیس سازمان این امر استثنابردار و گزینشی نیز نخواهد بود.
حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ضمن گلایه از لحن ناشکیبا و عجولانه بیانیه اخیر اتحادیه تهیه‌کنندگان در رابطه با مشکل اکران یکی از فیلم‌ها افزود: جدای از آن تعجب من از بی‌توجهی عزیزان با تجربه سالیان متمادی به‌عنوان بزرگ و نماینده تشکل‌های تهیه‌کنندگی به آیین‌نامه و دستورالعمل‌هایی است که سالیان سال با آنها زیست کرده‌اند و‌آشنا هستند.
وی ادامه داد: براساس ماده ۴ آیین‌نامه و ماده ۶دستورالعمل پروانه نمایش، سازمان سینمایی می‌تواند در موارد خاص با وجود دارابودن پروانه نمایش از اکران یک فیلم تا رفع حساسیت‌ها یا رفع اشکالات مورد نظرش جلوگیری کند و این مطلب اگرچه بعضاً به‌طور موردی و نه فراگیر رخ می‌دهد، اما در طول 2،3دهه گذشته رخ داده و برای فیلم‌هایی اعمال شده است که علاقه‌مندان حرفه‌ای سینما و به‌خصوص عزیزان تهیه‌کننده بدان کاملاً آشنا هستند.
ایل‌بیگی از اینکه در مورد فیلم «چپ، راست» با وجود اعلام آن به تهیه‌کننده محترم و جلسه حضوری با وی، تحت‌تأثیر برخی ملاحظات شخصی و تعصبات خاص با صدور بیانیه‌ای غیرحساب شده بر مشکلات و سوءتفاهم‌ها می‌افزایند و باعث نگرانی اهالی سینما و دست‌اندرکاران و مهم‌تر از همه دوستداران سینما می‌شوند، ابراز تأسف کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی و معاونت ارزشیابی و نظارت قطعا خود را مجری رویه‌های قانونی و متعهد به حقوق حقه سینماگران، مخاطبان و آحاد مردمی می‌داند که صیانت از حقوق و آرامش ذهنی و روحی‌شان در استفاده از فیلم‌های سینمایی، امری با اولویت و واجب است.
معاون نظارت و ارزشیابی همچنین درخصوص انتشار خبری مبنی بر اختصاص یک شورای 3نفره خاص در رابطه با بازبینی فیلم‌ها گفت: با اهتمام مقام محترم وزارت و تأکید ریاست سازمان مبنی بر رسیدگی و حل مشکل یا تعیین‌تکلیف آثاری که در شورای پروانه نمایش قبلی دچار اصلاحات متعدد شده بودند یا نمایش عمومی آنها به دلایل نظارتی معطل مانده بود، شورایی 3نفره به‌صورت فشرده تشکیل و به بازبینی این دسته از فیلم‌ها اهتمام ورزید که اکران فیلم‌های «گشت ارشاد ۳» و «بندر بند» در‌ ماه گذشته بخشی از خروجی این شورا بود که عزیزان تهیه‌کننده کاملا در جریان هستند و از این رویه استقبال کردند.
ایل‌بیگی در پایان ابراز داشت: بدیهی است روند صدور پروانه نمایش برای سایر آثار متقاضی و در صف اکران بر عهده شورای ۹ نفره صدور پروانه نمایش است که از ‌ماه گذشته براساس انتصاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به‌کار شدند و بحمدلله جلسات آن به‌طور منظم نیز در سازمان تشکیل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید