• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 دی 1400
کد مطلب : 148830
+
-

صددرصد آخر فصل از شارلوا می‌روم

قلی‌زاده، لژیونر موفق فوتبال ایران برنامه‌های بزرگی در سر دارد. او امیدوار است با درخشش در جام‌جهانی به آرزوی بزرگش که بازی در لیگ اسپانیاست نزدیک شود

صددرصد آخر فصل از شارلوا می‌روم

محمد زارعی

علی قلی‌زاده روزهای خوبی را در تیم شارلوا سپری می‌کند و هر هفته اخبار گلزنی‌اش از فرم ایده‌آل او در لیگ بلژیک خبر می‌دهد. هافبک تکنیکی فوتبال ایران در تیم ملی هم به مهره‌ای مؤثر تبدیل شده و همراه با سایر شاگردان اسکوچیچ در آستانه صعود به جام‌جهانی2022قرار گرفته است. قلی‌زاده که در جام‌جهانی گذشته آخرین خط خورده تیم‌ملی بود و جام ملت‌ها را هم به‌خاطر آسیب‌دیدگی از دست داد حالا آماده است تا نخستین تورنمنت‌ مهم ملی‌اش را در زمستان آینده تجربه کند. این هافبک گلزن در گفت‌وگو با همشهری درخصوص شرایط این روزها و برنامه‌هایش برای آینده صحبت کرده است.

   از شرایط خودت و شارلوا در این فصل راضی هستی؟
بله امسال شرایط‌مان خیلی خوب است. فعلا تیم چهارم جدول هستیم اما از تیم نهم تا تیم دوم جدول فقط 6-5 امتیاز با هم اختلاف دارند و رسیدن به صدر جدول سخت نیست. تا امروز خوب نتیجه گرفته‌ایم و اگر تا آخر فصل همین روند را ادامه دهیم، می‌توانیم رتبه خیلی خوبی به‌دست بیاوریم. خودم هم در مقایسه با سال گذشته آماده‌ترم. هم برای تیم ملی و هم تیم باشگاهی بازی‌های خوبی انجام داده‌ام. امیدوارم امسال که سال جام‌جهانی است، وضعیت همینطور ادامه پیدا کند و تا جام‌جهانی خوب کار کنم.

   چه کار کردی که امسال آماده‌تری؟
هم تجربه‌خودم بالاتر رفته است و هم مربیانی که دارم، کمک می‌کنند. مربی این فصل شارلوا با اینکه جوان است ولی سابقه خوبی دارد. او خیلی باهوش و بادانش است و به من خیلی کمک می‌کند. در تیم ملی هم آقای اسکوچیچ کمک زیادی به من کرد. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و بتوانم آمادگی‌ام را حفظ کنم.

   گویا قرار است امسال اتفاقات بزرگی در فوتبال برای شما بیفتد؟
بله اگر روند خوبم را ادامه بدهم، قطعا اتفاقات خوبی می‌افتد. صددرصد در پایان فصل از شارلوا جدا می‌شوم. منتظرم که به جام‌جهانی برویم. اگر خدا بخواهد و آنجا بتوانم خوب کار کنم، در مسیری که دارم کمک می‌کند.

   مقصدت چه لیگی و چه تیمی است؟‌
نمی‌دانم، امیدوارم بتوانم به لیگ اسپانیا بروم.

   از تیم‌های اسپانیایی پیشنهاد داشتی؟
چرا دروغ بگویم، از اسپانیا نه ولی از کشورهای دیگر پیشنهاد داشتم اما با مشورت‌هایی که کردم تصمیم گرفتم در بلژیک بمانم.

   اگر اسپانیا نشد کدام لیگ برایت در اولویت است؟
آرزویم این است که در لیگ اسپانیا بازی کنم و هیچ‌وقت از این آرزو دست نمی‌کشم. ترجیح من لیگ اسپانیاست ولی اگر نشد، هر جایی که صلاح باشد و به فوتبالم کمک کند‌ بازی می‌کنم. باید تصمیم مناسبی برای آینده‌ام بگیرم. همه‌‌چیز به‌خودم و اینکه در زمین چه کار می‌کنم، بستگی دارد. باید بتوانم نظر باشگاه‌های دیگر را به‌خودم جلب کنم. باید خوب کار کنم تا بتوانم در تیم‌هایی بازی کنم که در لیگ اروپا هستند.

   هفته پیش گلی زدی که در لیگ بلژیک به‌عنوان گل هفته انتخاب شد. حتی احتمال می‌دهند این گل، گل فصل شود.
بچه‌های باشگاه هم گفتند که شاید گلت، گل فصل شود. تا حالا از این زاویه گل نزده بودم. بیشتر وقت‌ها از دور و با بغل پا گل می‌زنم ولی این بار چون ثانیه آخر بازی بود، شوت زدم. البته جاگیری گلر را هم دیدم. این دروازه‌بان در بازی رفت هم یک گل از من خورده بود. گل بازی رفت هم گل‌ماه بلژیک بود. گل دوم بهتر بود حالا نمی‌دانم گل‌ماه و سال شود یا نه. این هفته گل‌های قشنگ زیاد زدند، باید ببینیم چه می‌شود. البته بلژیک رسانه‌های زیادی ندارد. لیگ فوتبال این کشور حتی حق پخش هم ندارد و دیده شدن برایمان سخت است. یا خودمان باید در صفحه‌های شخصی ویدئو بگذاریم یا هواداران.

   چرا از کاوه رضایی خبری در رسانه‌ها نیست؟
در ایران خیلی‌ها لیگ بلژیک را نمی‌پسندند، به‌نظر من آنها خیلی فوتبال نگاه نمی‌‌کنند. لیگ بلژیک را باید ببینید. سطح بازی‌ها و جنگندگی در این لیگ بالاست. این تیم‌ها با تیم‌های بزرگ دنیا بازی می‌کنند. کلوب بروژ با پی‌اس‌جی مساوی می‌کند، منچستر را شکست می‌دهد و با رئال مساوی می‌کند. بلژیک لیگ واقعا سنگینی دارد. کاوه هم کمی بدشانسی آورد. یک‌بار در اردو دستش شکست و بعد از آن هم دوباره مصدوم شد. کاوه بازیکن فوق‌العاده‌ای است و هر جا باشد، خودش را نشان می‌دهد. مصدومیت‌ها خیلی اذیتش کرده و ان‌شاءالله به‌زودی برمی‌‌گردد.

   می‌گویند تو و  کاوه قرار است  به ایران برگردید؟
هر 6ماه یک‌بار این خبر را می‌زنند! یک روز به پرسپولیس می‌روم، یک روز به استقلال و یک روز به سپاهان. ولی من که تازه به فوتبال اروپا آمده‌ام چرا برگردم؟

   در یادگیری زبان انگلیسی پیشرفت کردی؟
به همه بچه‌های تیم ترکی یاد داده‌ام! لازم نیست ما چیزی یاد بگیریم، آنها همه فارسی و ترکی یاد گرفته‌اند. صبح‌ها که به باشگاه می‌روم، همه می‌گویند سلام داداش. خدا را شکر از نظر زبان وضعیتم بهتر شده است و راحت‌تر حرف می‌زنم. سال‌های اول خیلی سخت بود.

   در فوتبال ایران خیلی‌ها به اسم بلژیک آلرژی دارند؛ یاد ویلموتس و خاطرات تلخش می‌افتند.
خود من هم همینطور هستم. من یک اردو یا 2 اردو با ویلموتس بودم ولی کلا ایرانی‌ها خاطره خوبی از او ندارند.

    امسال لژیونرهای خوبی در اروپا داشتیم؛ مهدی طارمی و سردار آزمون در لیگ قهرمانان اروپا بازی کردند و در تیم ملی هم درخشیدند. ولی نام هیچ‌کدام از آنها در جمع برترین‌های سال2021آسیا نبود.
من هم لیست بازیکنان را دیدم و خیلی تعجب کردم که چرا بچه‌های ما نیستند. آنها خیلی خوب کار کردند. پارسال مهدی طارمی و سردار آزمون در این فهرست بودند و امسال هم این دو نفر می‌توانستند در این فهرست باشند. آنها سال خوبی داشتند، آمار خوب، گلزنی خوب و بازی‌های خوبی داشتند. حق آنها بود که در بین بهترین‌ها باشند. نمی‌دانم چرا نیستند.

   درباره اتفاقی که برای طارمی افتاد، صحبت می‌کنی؟
بعضی مسائل شخصی است و دوست ندارم نظری بدهم. فقط می‌توانم بگویم مهدی بازیکن بزرگ و فوق‌العاده‌ای است و در هر تیمی باشد، به درد می‌خورد. امیدوارم این مسئله حل شود و مهدی به تیم ملی برگردد. ما برای اینکه نتیجه بگیریم همه به هم نیاز داریم.

   در جام‌ ملت‌های آسیا مصدوم شدی و نتوانستی بازی کنی. هنوز حسرت آن مسابقات را می‌خوری؟
آن مسابقات یکی از حسرت‌های بزرگ زندگی‌ام است. از نظر فنی و بدنی خیلی آماده بودم، هم در باشگاهی خوب بازی می‌کردم هم کی‌روش در تیم ملی به من بازی می‌داد. اگر آن سال بازی می‌کردم، خیلی زودتر می‌توانستم به اروپا بروم ولی قسمت نبود. همه‌‌چیز دست خداست. برای یک فوتبالیست همیشه از این اتفاقات می‌افتد.

   بعضی‌ها می‌گویند تیم ملی یک تورنمنت بزرگ به شما بدهکار است. امیدواری در جام جهانی بازی کنی؟‌
من که دوست دارم بازی کنم ولی مهم موفقیت تیم ملی است. 25بازیکن آماده به جام‌جهانی می‌روند و شرایط کمی سخت است.

   در جام‌جهانی قبلی به‌عنوان آخرین بازیکن خط خوردی و وقتی گریه‌ کردی، کی‌روش از آن روز به‌عنوان تلخ‌ترین روز زندگی‌اش یاد کرد.
آن روز انگار قلبم شکست. فکر می‌کنم جوان‌ترین بازیکن تیم بودم و وقتی گفتند در لیست نیستی دست خودم نبود، منفجر شدم. نمی‌توانستم خودم را کنترل کنم. خیلی اذیت شدم ولی همه‌‌چیز دست خداست. شاید به جام جهانی می‌رفتم، اتفاقات بدی برایم می‌افتاد. در یک تورنمنت به این بزرگی بازیکن بیست‌وسوم هم باشی و روی نیمکت هم بنشینی برایت یک افتخار است اما نشد. البته با اینکه در لیست 23‌نفره نبودم با تیم ملی به جام‌جهانی رفتم و کنار تیم بودم. کی‌روش گفت 2 راه داری، می‌توانی به ایران برگردی یا با تیم باشی ولی من از تو می‌خواهم بمانی و من هم گفتم چشم. درحالی‌که تعطیلات بود و می‌توانستم برگردم. فهمیدم کی‌روش دوستم دارد که می‌گوید بمان. می‌توانست بگوید خط خوردی و از اردو برو بیرون.

لیاقت داریم چیزهای بیشتری به‌دست بیاوریم
همه تیم‌ها وقتی به جام‌جهانی می‌روند، دوست دارند از گروهشان صعود کنند. بعضی به صعود از گروه فکر می‌کنند، بعضی‌ها دوست دارند در مرحله حذفی باشند و هدف بعضی از تیم‌ها هم فقط رسیدن به فینال است. اما گاهی پیش آمده که تیم‌های بزرگ هم در همان مرحله گروهی حذف شده‌اند. به هر حال شرایط جام‌جهانی با همه مسابقات متفاوت است. در تیم ما هم بیشتر از همه، بیشتر از سرمربی تیم ملی و رسانه‌ها، بازیکنان هستند که دوست دارند تیم صعود کند. درست است که شادی این صعود برای مردم است ولی بیشترین سود آن نصیب بازیکنان می‌شود. ما تلاش می‌کنیم از مرحله گروهی بالا برویم و توانش را هم داریم. در جام‌جهانی قبلی این توان را نشان دادیم و همه دیدند که لیاقت داریم چیزهای خیلی بیشتری به‌دست بیاوریم. اما اینکه از حالا بگوییم صد درصد صعود می‌کنیم، شاید درست نباشد.

خیلی از نقدها را قبول ندارم
انتقاد از تیم ملی؟ انتقاد همیشه هست و حتی از تیم‌های بزرگ هم انتقاد می‌شود؛ از تیم ملی بلژیک، ایتالیا و... هر کسی می‌تواند نظرش را بگوید ولی من خیلی از این نقدها را قبول ندارم. چطور می‌شود یک تیم 2ماه یک‌بار 2روز در اردو باشد و بازیکنان بتوانند با هم هماهنگ شوند؟ یک تیم باشگاهی بعد از 2ماه تمرین و 20بازی دوستانه، در هفته دهم لیگ تازه راه می‌افتد و به ارنج درست می‌رسد. نزدیک به 3ماه است که تیم ملی اردو و بازی ندارد و بعد یک دفعه باید یک بازی انجام بدهد. به بازیکنان و مربیان حق بدهیم که شرایط برایشان سخت است. با این حال ما بد بازی نکرده‌ایم. اگر بد بازی می‌‌کردیم 12بازی را نمی‌بردیم. چند بازی را می‌توانی شانسی ببری، نه همه را.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید