• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 29 آذر 1400
کد مطلب : 148656
+
-

تحقق شرط‌های ایران برای نصب دوربین‌های آژانس

اقدام داوطلبانه ایران در پذیرش نصب دوربین در مجتمع تسا، گره روابط با آژانس را باز کرد

هسته‌ای
تحقق شرط‌های ایران برای نصب دوربین‌های آژانس

توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده در مجتمع تسای کرج اقدام داوطلبانه‌ دیگری از سوی جمهوری‌اسلامی درمسیر رفع ابهام‌های این نهاد بین‌المللی بود که به اذعان کارشناسان می‌تواند نقش ویژه‌ای در پیشبرد مذاکرات احیای برجام در وین داشته باشد؛ اقدامی که اکنون سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از آغاز بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج خبر می‌دهد.
پیش از این آژانس بارها با ابراز نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، از محدودیت‌های به‌وجود آمده برای بازرسان این نهاد بین‌المللی گلایه داشت و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی در جریان 2 سفر اخیر خود به تهران کوشید مقام‌های کشورمان را برای افزایش همکاری‌ها با این نهاد مجاب کند؛ موضوعی که با توجه به بدعهدی‌های صورت گرفته درقبال اجرای برجام و همچنین رفع تحریم‌ها و البته خرابکاری‌های هسته‌ای اخیر از سوی رژیم صهیونیستی، با پاسخ سرد ایران مواجه شد و افزایش همکاری‌ها به برداشتن گام‌های عملی از سوی طرف مقابل در زمینه لغو تحریم‌ها منوط شد.
برهمین اساس هم بود که گروسی در گزارش اخیر خود به اعضای شورای حکام عنوان کرد که با وجود تلاش‌هایی که انجام داده‌، مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقیمانده ایران بی‌نتیجه بوده ‌است. پس‌از این اظهارات، تروئیکای اروپایی و ایالات‌متحده از ابراز نگرانی‌های آژانس به‌عنوان اهرم فشاری بر ایران با هدف محدودسازی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان استفاده و تلاش کردند با مقصرنمایی جمهوری ‌اسلامی ایران، مسئولیت شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین را متوجه ایران بدانند.
این رویه غربی‌ها درقبال فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان درحالی بود که مقام‌های جمهوری ‌اسلامی، حتی پس‌از برداشتن گام‌های محدودساز در واکنش به خروج آمریکا از برجام، همواره اعلام کرده‌اند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همواره در چارچوب پادمان‌های آژانس بوده‌است.
با وجود این مقام‌های ایرانی افزایش همکاری‌ها با آژانس را مشروط به انجام اقدام‌هایی از سوی این نهاد بین‌المللی کردند.
بر این اساس هم بود که تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده در مجتمع تسا به تحقق 3شرط ایران مشروط شد؛ شرط‌هایی که در نشست اخیر شورای‌ حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی تا حدودی محقق شد و در مقابل، ایران هم پذیرفت این دوربین‌ها تعویض شود.

تحقق 3شرط ایران
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها انجام بررسی‌های قضایی و امنیتی درباره ابعاد خرابکاری‌های هسته‌ای اخیر، محکومیت آنها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش ‌از نصب را به‌عنوان 3شرطی اعلام کرد که ایران صدور اجازه برای تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده را در کرج به تحقق آنها منوط کرده‌است.
بهروز کمالوندی دراین گفت‌وگو به خرابکاری هسته‌ای تیرماه امسال در ساختمانی وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران در حومه کرج اشاره کرده ‌است که در آن مقطع علی ربیعی، سخنگوی دولت، اعلام کرد طی آن «آسیب مختصری به سقف یکی از سوله‌ها وارد شده‌ است».
وی همچنین اظهارکرده ‌است که اقدام داوطلبانه ایران در زمینه صدور مجوز تعویض این دوربین‌ها و نصب دوربین‌های جدید، نه در قالب یک توافق جدید که پس از حصول 3پیش‌شرط ایران صورت گرفت. کمالوندی معتقد است که با وجود عدم‌ارتباط مستقیم میان گفت‌وگوهای ایران و آژانس با مذاکرات وین، به‌نظر می‌رسد این اقدام توانسته‌ دست مذاکره‌کنندگان کشورمان را پرتر کند و این موضوع در نشست کمیسیون مشترک برجام در عصرجمعه مشهود بود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین انجام این اقدام داوطلبانه از سوی ایران تحت فشار را رد و اظهار می‌کند که گفت‌وگوهای ایران و آژانس میان رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی ارتباطی به مذاکرات نداشته و به‌صورت عادی در قالب موضوع‌های جاری طرفین درحال انجام بوده‌است؛ بنابراین «این ادعا که ما زیرفشار این اقدام را انجام داده‌ایم، صحت ندارد».
به گزارش ایسنا، کمالوندی همچنین با انتقاد از برخی تلاش‌ها برای سیاسی کردن همکاری‌های ایران و آژانس، معتقد است سازمان انرژی اتمی به‌عنوان یک نهاد تخصصی و فنی، تعاملات مستمری در چارچوب پادمان با آژانس دارد و این تعاملات نباید شکل سیاسی به‌ خود بگیرد.
وی همچنین ارتباط‌دادن این همکاری‌ها با مذاکرات وین را به نوعی تلاش برای سیاسی کردن یک فرایند فنی-حقوقی می‌داند که «متأسفانه تمایلاتی نیز در این زمینه در آژانس وجود دارد»؛ موضوعی که با فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی رسانه‌های غربی و صهیونیستی نیز همراه شده، اما تأکید ایران «جدا شدن موضوع‌های فنی-حقوقی از مسائل سیاسی» است.

این خبر را به اشتراک بگذارید