60درصد جادههای شریانی قزوین، نیازمند مرمت
استان قزوین یکی از شاهراههای مواصلاتی کشور به حساب میآید که به طور میانگین روزانه 600 تا 700هزار تردد در بزرگراهها و آزادراههایش اتفاق میافتد
پرنیان سلطانی- خبرنگار
قزوین در حوزه حملونقل جادهای یکی از استانهای استراتژیک کشور به حساب میآید. ثبت روزانه 600 تا 700هزار تردد که در روزهای پیک و ایام نوروز به یکمیلیون مورد هم میرسد، قزوین را در زمره 3 استان پرتردد کشور قرار دادهاست.
واقعیت این است که قزوین با 1370کیلومتر راه شریانی و اصلی بهتنهایی بار ترافیک 11 استان را پوشش میدهد و راه ارتباطی تهران و کرج با شهرهای شمال، شمال غرب و همچنین مرکز است. حالا در چنین شرایطی از اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای قزوین خبر میرسد 60درصد جادههای شریانی این استان خراب یا در معرض تخریب هستند و بازسازی آنها به 1500میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
ایمنی بالاتر از سایر استانها
«وضعیت بزرگراهها و آزادراههای استان نسبت به سایر استانهای کشور از نظر ایمنی بالاتر است اما هنوز تا وضعیت مطلوب و دستیابی به استانداردها راه زیادی در پیش داریم.»؛ این جملهای است که رئیس پلیس راه قزوین در ابتدای صحبتهایش به همشهری میگوید و ادامه میدهد: البته مشکلاتی وجود دارد که با رفع آنها، ایمنی رانندگانی که از محورهای آزادراهی استان تردد میکنند بیشتر خواهد شد. یکی از این مشکلات ورودیها و خروجیهای بسیار در محور مواصلاتی آزادراه قزوین است، زیرا از آبیک تا خود قزوین، روستاها و شرکتهای فراوانی دسترسی به آزادراه دارند و اینکه افرادی بتوانند هر لحظه وارد آزادراه شوند موجب به خطر افتادن ایمنی رانندگان عبوری میشود. با تجمیع این دسترسیها و استانداردسازی ورودیها و خروجیهای این محور مهم، بسیاری از مشکلات این حوزه رفع میشود. فرهاد ذاکریمنش با اشاره به آزادراه غدیر که به این آزادراه اضافه شده و تنها آزادراه ایران است که از آن تریلر، کامیون، تانکر و دیگر وسایل نقلیه سنگین ترددمیکنند، میافزاید: به همین دلیل حساسیت این محدوده در بحث حمل و نقل جادهای بسیار بالاست و ما هم باید متناسب با این حساسیت، تلاشمان را برای بالا بردن ایمنی رانندگان عبوری بیش از پیش کنیم.
شناسایی نقاط پرخطر
رئیس پلیس راه قزوین در حالی از بالا بودن ایمنی بزرگراهها و آزادراههای قزوین نسبت به سایر استانهای کشور میگوید که از نقص راه یعنی آسفالت نامناسب و وجود دستانداز و چاله به عنوان یکی از موضوعات خطرآفرین در جادهها نام میبرد.
ذاکریمنش میگوید: هر مشکلی که در روسازی راه وجود داشته باشد موجب تغییر مسیر رانندگان عبوری میشود و خطرآفرین است. به همین دلیل با بازدیدهای مستمری که از وضعیت جادههایمان داریم و همچنین با کار کارشناسی که روی تصادفها انجام میدهیم، نقاط خطرآفرین را شناسایی و موضوع را به اداره راهداری منعکس میکنیم تا آنها براساس بودجهای که در اختیار دارند به اولویتبندی بپردازند و نواقص راهها را رفع کنند. راهداری استان هم در این باره تمام تلاش خود را بهکار گرفته و تا حد امکان به رفع مشکلات روسازی راهها اقدام کرده اما به هر حال بودجه محدود است و تا نقطه مطلوب، هنوز فاصله داریم.
وضعیت خوب 40درصد جادههای شریانی
همانطور که گفته شد، قزوین یک محور مواصلاتی بسیار مهم است و در آزادراهها و بزرگراههایش روزانه حدود 600 تا 700هزار تردد ثبت میشود. این در حالی است که به دلیل کم شدن بار ترافیک در آزادراه کرج – قزوین نسبت به بزرگراه تهران – کرج سرعت اتومبیلها در محدوده این استان به 110 و 120کیلومتر در ساعت میرسد.
به همین دلیل زیرساخت جادههای این استان دارای اهمیت بسیاری است، اما متاسفانه جادههای شریانی قزوین حال خوبی ندارند و اینطور که جواد حقلطفی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای قزوین در نشست خبریاش با اصحاب رسانه گفته است فقط 40درصد از 1370کیلومتر راه شریانی و اصلی استان وضعیت خوبی دارند و 60درصد دیگر خراب یا در معرض تخریب هستند.
1500میلیارد تومان، بودجه بازسازی جادهها
با توجه به اهمیت قزوین در حوزه حمل و نقل جادهای و آماری که بهتازگی از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای این استان درباره وضعیت جادههای شریانی ارائه شده باید هر چه سریعتر فکری به حال راههای خراب یا در معرض تخریب قزوین شود. اما حقلطفی در این باره میگوید: مرمت و بازسازی جادههای شریانی در معرض تخریب استان قزوین 1500میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که اگر این عدد را با بودجه لازم برای احیای راههای روستاییمان جمع بزنیم به عددی بیشتر از 3300میلیارد تومان میرسیم ؛ حالی که کل بودجه امسال اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین 177میلیارد تومان بوده است.
حذف 56 نقطه خطرآفرین
حالا که به نظر میرسد مرمت و بازسازی جادههای شریانی دارای مشکل در قزوین به این زودیها امکانپذیر نیست، بهترین راهکار برای رفع خطر در این جادهها، شناسایی نقاط حادثهخیز و رفع نقطه به نقطه آنهاست. کاری که به گفته رئیس پلیس راه استان قزوین، به طور جد در دستور کار پلیس و راهداری استان قرار گرفته است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین هم میگوید که 72نقطه حادثهخیز در محورهای مواصلاتی استان قزوین شناسایی شده که تا امروز 56نقطه حذف
شده است. یعنی با اقدامات صورت گرفته این نقاط رفع نقص شده و دیگر خطری برای رانندگان عبوری ندارند اما هنوز در آزادراهها و بزرگراههای این استان 16نقطه خطرآفرین وجود دارد که برای اصطلاح هندسی آنها به حداقل 33میلیارد تومان اعتبار نیاز است. قرار است به ترتیب اولویت و به تناسب اعتباری که در اختیار اداره راهداری قرار میگیرد، هر چه سریعتر به ایمنسازی این 16نقطه نیز اقدام شود.