• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 28 آذر 1400
کد مطلب : 148546
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kR335
+
-

رئیس مجلس: درآمد نفتی پاسخگوی نیاز ما نیست

تجویزهای قالیباف برای 6 مشکل اصلی کشور

تجویزهای قالیباف برای 6 مشکل اصلی کشور

رئیس مجلس در سخنرانی خود در مرکز پژوهش‌های مجلس بر ضرورت «تغییر مسیر» ساختار اداری کشور و «اتصال بین حکمران و مردم» تأکید دوباره داشت. محمدباقر قالیباف اشکالات دولتی‌سازی، اقتصاد نفتی، مدیریت آب، بی‌توجهی به جمعیت و منابع انسانی، قوانین بدون قابلیت اجرا و تضعیف روابط حاکمیت با مردم را یادآور شد.
محمدباقرقالیباف در در جمع پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کشور در اجرا و تصمیم‌گیری دچار مسئله است و در هیچ‌کدام از بودجه‌ها به یک نقطه موفق نرسیده، گفت: امروز این سؤال مطرح است که آیا باید این مسیر را ادامه داد‌ و آیا نباید آن را تغییر داد؟ مشخص است که ما در حوزه حل مسئله و تشخیص آن دچار چالش‌هایی هستیم و تصور می‌کنم مرکز پژوهش‌ها باید به این موضوع ورود کند.
قالیباف اخیرا در جمع روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه ضمن اشاره به اجرا نشدن برخی قوانین مصوب مجلس گفته بود: «امروز نظام اجرایی کشور یک اسب سرکش شده است که هیچ‌کس حریف آن نیست و یک قوه قدرتمندتری بالاتر از 3 قوه ایجاد شده است که هیچ‌کس نمی‌تواند حریف آن شود و از لایه‌های آن عبور کند.»
رئیس مجلس 10آذرماه نیز در نشست مشترک دولت و مجلس که به بهانه روز مجلس برگزار شد، درباره نتایج جلسات سران قوا گفته بود: «مردم از ما سؤال دارند، حتی خود نمایندگان از ما سؤال دارند؛ می‌گویند روسای قوا هر هفته که کنار هم می‌نشینند، به هم چه می‌گویند و چکار می‌کنند و چه موضوعی را دارند حل می‌کنند؟ چه تصمیم مهمی را می‌خواهند بگیرند؟ این جلسه حتما مهم‌ترین جلسه در تصمیم‌گیری برای اداره کشور است، ولی من به‌عنوان یک عضو از آن 3عضو عرض می‌کنم اگر جمع شما نمایندگان دنبال نکنید، ما 3نفر هم نمی‌توانیم آنجا کاری کنیم. هم نمایندگان باید بدانند ما داریم آنجا چه می‌کنیم و همه مردم باید با همه وجود بدانند ما می‌خواهیم به چه سمتی حرکت کنیم. ما باید تصمیم‌های سخت و شجاعانه بگیریم و با قوت تصمیم بگیریم. اگر تصمیم نگیریم همه‌‌چیز در خدمت به مردم زیر سؤال می‌رود. مردم هر تصمیم عاقلانه و عادلانه ما را که هر تصمیم عاقلانه و عادلانه حتما تصمیم انقلابی هم هست، هزینه‌اش را می‌دهند ولی می‌خواهند مطمئن باشند این تصمیم در طراحی و اجرا درست است. من این نکته را می‌گویم که طرح‌های خوبی در کشور بود ولی در اجرا قربانی شد
 و بد اجرا شد.»

دچار روزمرگی شده‌ایم
رئیس مجلس روز شنبه نیز با انتقاد از ساختار اداری و مدیریت دولتی و روزمرگی در کشور گفت: اگر امروز اقتصاد ما به گل نشسته و دچار بحران شده، علت،‌ این است که پیش از تحریم، دچار مشکل دولتی‌سازی شده‌ایم و شاهدیم شرکتی مثل ایران خودرو درحالی‌که تنها ۶ درصد از سهام آن برای دولت است، همه مدیران آن را دولت تعیین می‌کند و چون مدیران را دولت مشخص می‌کند، بدهی کلانی دارد. به استناد صحبت‌های وزیر صمت می‌گویم که بدهی‌های خودروسازان به روایتی به ۸۵هزار میلیارد تومان رسیده و به تحلیل دیگری به ۱۸۵هزار میلیارد تومان رسیده است و این طبیعی است که وقتی مدیریت از جیب خود خرج نمی‌کند و فقط مدیریت می‌کند برای بیت‌المال بدهی ایجاد خواهد کرد. قالیباف با تأکید بر اینکه در شرایط بدون تحریم، اقتصاد نفتی هیچ مشکلی از مسائل امروز کشور را حل نمی‌کند، عنوان کرد: درآمدهای نفتی پاسخگوی نیازهای ما نیست و معلوم است که مسیر بودجه مبتنی بر نفت مسیر درستی برای ما نیست و مسیر صحیح، مسیر مبتنی بر علم، فناوری و دانش‌بنیان است.

از نسل امروز چه استفاده‌ای کردیم؟
قالیباف در صحبت‌های خودش اشاره‌ای به طرح‌های مجلس درباره افزایش جمعیت هم داشت و گفت: به واسطه موضوع موالید برای ۲۰سال آینده نگرانی‌هایی وجود دارد. امروز در اوج ظرفیت منابع انسانی و در جوان‌ترین شرایط و باسوادترین شرایط هستیم، اما از همین لحظه نیز استفاده نمی‌کنیم و در غم شرایط جمعیتی ۲۰سال آینده هستیم. البته این نگرانی درباره جمعیت بجاست، اما آیا نباید از شرایط و فرصت‌های امروز استفاده کنیم؟ ما همین امروز نیز باید از ظرفیت بزرگ جوانان خلاقی که می‌توانند برای ما تولید ثروت کنند، استفاده کنیم و به جای حل مشکل فروش نفت، برای استفاده از ظرفیت منابع انسانی که اساسی‌ترین ظرفیت تولید ثروت است، وقت صرف نمی‌کنیم. براساس گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف با بیان اینکه ما تا به یک فهم مشترک در اهداف سیاستگذاری و حکمرانی و اولویت‌های امروز کشور نرسیم، نمی‌توانیم گام محکمی در اداره کشور برداریم، گفت: یکی از مشکلات امروز ما تدوین قوانینی است که قابلیت اجرا ندارد. اگر قانونی بنویسیم که امکان اجرای آن نباشد، نخستین قانون‌شکن خود ما هستیم و اگر چنین کاری رخ دهد، بدتر از آن قانونی است که امکان اجرا دارد و سایر قوا آن را اجرا نمی‌کنند. لذا کمک به تنظیم قوانینی که قابلیت اجرا دارد، با مرکز پژوهش‌هاست و من بستر این کار را برای پژوهشگران و متخصصان مرکز پژوهش‌ها فراهم کرده‌ام و باید از این فرصت استفاده کرد تا این مرکز بروز و ظهور پیدا کند.

مکث
از مردم فاصله گرفته‌ایم

رئیس مجلس با بیان اینکه باید سرنوشت تک تک مردم، ایران و انقلاب را مدنظر قرار دهیم و همه وجود خود را در این راه صرف کنیم تا این سرنوشت، ختم به خیر شود، تصریح کرد: اولویت اصلی کشور موضوعات آب، جمعیت به معنی موالید و اختلاف طبقاتی و مهاجرت و اقتصاد است. موضوع اقتصاد، موضوع کوتاه‌مدت و میان‌مدت ماست و مسئله آب و جمعیت موضوع تمدنی و درازمدت است و برای رسیدن به آن باید برنامه‌ریزی طولانی‌تری داشته باشیم که نقش مرکز پژوهش‌ها در این زمینه برای رسیدن به فهم مشترک در سیاستگذاری بسیار مهم است. محمدباقر قالیباف از یک چالش بزرگ در کشور هم نام برد و گفت: یک چالش بزرگ داریم و آن هم جدا کردن حکمرانی از مردمی‌سازی‌ است و حکمرانان ما در همه موضوعات یعنی اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و مسائل سیاسی از مردم فاصله گرفته‌اند و اگر در مسائل سیاسی نیز با مردم هستیم تنها در بزنگاه‌های انتخابات با آنها هستیم و پس از آن مردم دوباره حذف می‌شوند. یک بخش مهم حکمرانی که اتصال بین حکمران و مردم است، مورد غفلت قرار گرفته؛ درحالی‌که در فلسفه نظام اسلامی این موضوع مورد تأکید بوده و از اوجب واجبات است. منهای همه باورهای ما از فرهنگ قرآن و اهل‌بیت، تجربه‌ای که از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن از ۱۵خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲بهمن داشتیم، می‌بینیم که نقش این مردم در انقلاب پررنگ بوده است و مرکز پژوهش‌ها می‌تواند در ایجاد رابطه بین حکمرانی و مردم اثربخش شود. به‌عبارتی دیگر مرکز پژوهش‌ها باید چرخ دنده‌ای شود بین مردم و حکمرانی و اگر این چرخ‌دنده فعال شد، رویکرد مردمی‌سازی‌ به وقوع می‌پیوندد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید