• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148384
+
-

هزینه‌های غیرضروری برای‌مولتی ویتامین‌های گران

محققان می‌گویند به جای خوردن قرص‌های رنگارنگ و گران‌قیمت مولتی ویتامین، رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی بهترین راه ارتقای سلامت بدن است

به سوی آینده
هزینه‌های غیرضروری برای‌مولتی ویتامین‌های گران

زهرا خلجی - خبرنگار

 بحران کرونا طی ۲ سال گذشته، به وضوح تأثیر خودش را در جوامع مختلف گذاشته است و نتایج آن روی زندگی همه انسان‌ها قابل مشاهده است. مصرف بی‌رویه مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های مواد معدنی یکی از روش‌هایی است که مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-19به آن پناه برده‌اند. بسیاری از این مصارف حتی بدون تجویز پزشک و خودسرانه اتفاق می‌افتد که می‌تواند حتی آسیب‌زا نیز باشد. به گزارش هاپکینز مدیسن، توصیه متخصصان برای کسانی که به تازگی وارد این بازی دائمی شده‌اند، این است که ابتدا به‌دنبال یک راه طبیعی‌تر برای افزایش چشمگیر مصرف ویتامین و مواد معدنی خود باشید. واضح‌ترین راه‌حل این است که مکملی دریافت کنید که تمام مواد مغذی ممکن را در یک قرص قرار دهد، درست است؟ 

دردسر بیشتر مولتی ویتامین‌ها
اول از همه، با انبوهی از مولتی‌ویتامین‌ها که در قفسه‌های داروخانه‌ها خودنمایی می‌کند شروع می‌کنیم. این قرص‌های رنگارنگ نسخه مصنوعی هستند که شامل فهرستی از ویتامین‌ها و مواد معدنی جدا شده هستند. این مولتی ویتامین‌ها ممکن است روی کاغذ خوب به‌نظر برسند اما عملکرد آنها در بدن شما ممکن است از واقعیت دور باشد.
موضوع این است که بدن نمی‌تواند به‌طور کامل چیزی را که نمی‌شناسد جذب کند. قراردادن انبوهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی آزمایشی جدا شده در کنار رنگ‌های مصنوعی، طعم دهنده‌ها، قندهای سرشار از گلایسمیک اصلا چیز خوبی برای بالا بردن سلامت شما نیست. مکمل‌های مصنوعی که در طبیعت یافت نمی‌شوند به‌طور چشمگیری جذب ضعیفی دارند و خیلی زود از طریق ادرار دفع می‌شوند.
طبق گفته مؤسسه مصرف‌کنندگان مواد ارگانیک، بدن انسان نه می‌تواند جذب ویتامین‌های مصنوعی را انجام دهد و نه می‌تواند سطوح آن را بهینه کند. آنها همچنین می‌گویند که ویتامین‌های مصنوعی مصرف شده و فرآوری شده شیمیایی، مسیرهای آنزیمی طبیعی بدن را دور می‌زنند و به بدن این سیگنال را می‌دهند که مخزن ویتامین آن کاملا پر شده است. به این ترتیب بدن گول می‌خورد تا باور کند نیازی به دریافت این مکمل از طریق غذا ندارد. اما این کار به‌طور بالقوه عملکرد طبیعی متابولیک بدن را مختل می‌کند و اغلب مانند سایر داروها با عوارض جانبی ویرانگر همراه است. اگر مصرف مولتی ویتامین‌های خود را به مواد مغذی که از منابع غذایی اصلی و کامل گرفته شده است ارتقا دهید که هیچ‌یک از مواد مصنوعی اشاره شده در بالا در آن وجود نداشته باشد، راه را درست رفته‌اید. با این حال، این مولتی ویتامین‌ها شامل مواد عذایی سینارژیک که در کل گیاه است نمی‌شود که این در نهایت قابلیت هضم و ارسالش به جریان خون جایی که آن مواد مغذی می‌تواند به استفاده درست برسد، را کاهش می‌دهد. بنابراین دوباره بخش زیادی از این ویتامین‌ها نیز از بدن دفع می‌شود.

راه بهینه برای دریافت ویتامین و املاح معدنی
البته که بهترین راه برای گرفتن ویتامین و مواد معدنی از غذاهای ارگانیک است که طیف وسیعی از مواد مغذی را ارائه می‌دهند. با این حال، ‌از آنجا که کمبود خفیف تا شدید مواد مغذی یک مشکل واقعی است، در کنار خطر سیستم گوارشی یک رژیم غذایی کامل برای رساندن میزان مکفی از مواد مغذی به بدن بسیار کند و سنگین باشد. برای همین است که روند گرفتن آبمیوه و سبزیجات محبوب شده است. این کار راهی فراهم می‌کند تا انبوهی از مواد مغذی که نمی‌توانید از طریق غذا در یک روز دریافت کند، به بدن برسانید.
نیمی از آمریکایی‌ها شامل 70درصد افراد بالای 65سال و بیشتر، به‌طور منظم مولتی‌ویتامین یا تک ویتامین و مواد مکمل معدنی مصرف می‌کنند. برای خرید این مولتی ویتامین‌ها هزینه‌های زیادی می‌شود که به اعتقاد متخصصان تغذیه جانز هاپکینز، ممکن است بهتر باشد آن را در مسیر خرید بسته‌های غذایی مغذی مانند میوه‌ها، ‌سبزیحات، غلات کامل و محصولات لبنیاتی کم‌چرب استفاده کنند.
در مقاله‌ای که در مجله سالانه پزشکی داخلی با عنوان «کافی است، هزینه کردن برای ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی را متوقف کنید» منتشر شده است، محققان جانز هاپکینز شواهدی درباره مکمل‌ها آورده‌اند. در این مطالعات، تجزیه و تحلیل‌ها روی 75هزار نفر نشان می‌دهد مولتی ویتامین‌ها ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را کاهش نمی‌دهد. محققان همچنین ارتباط عملکرد ذهنی و مولتی‌ویتامین‌ها را روی 5هزار و 947مرد در طول 12سال ردیابی کردند که نشان داد مولتی ویتامین‌ها ریسک کاهش شناختی مانند از دست دادن حافظه و پایین آمدن قدرت تمرکز را کم نکرده است.
یک مطالعه دیگر روی هزار و 708نفر از نجات‌یافتگان حملات قلبی که در طول 55‌ماه دوز بالایی از مولتی ویتامین و دارونما دریافت می‌کردند، شامل آمار زیادی از حمله‌های قلبی، جراحی‌های قلب و مرگ‌های مشابه در هر دو گروه بود. به این ترتیب، محققان دریافتند مولتی‌ویتامین‌ها خطر بیماری‌های قلبی، ‌سرطان، کاهش شناختی یا مرگ زودرس را کاهش نمی‌دهند. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که حتی ویتامین E و مکمل بتاکاروتن در دوز بالا خطرناک و آسیب زننده است.
تنها استثنا در این بین، مکمل فولیک‌اسید برای زنان باردار است چرا که مصرف این مکمل قبل و حین بارداری، از نقص لوله عصبی در نوزادان جلوگیری می‌کند.
 لاری اپل، مدیر تحقیقات کلینیکی جانز هاپکینز می‌گوید: قرص‌ها میانبر خوبی برای بهتر کردن شرایط سلامتی و جلوگیری از بیماری‌های مزمن نیستند. من هیچ مکملی را توصیه نمی‌کنم. شما اگر یک رژیم سالم را دنبال کنید می‌توانید همه ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را از طریق غذاها دریافت کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید