• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14830
+
-

پویشی برای حمایت از تولیدکنندگان استان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان: با استفاده از توان فن‌بازار منطقه‌ای ظرفیت‌های تولید و تکنولوژی صنایع استان را افزایش می‌دهیم

تولید
پویشی برای حمایت از تولیدکنندگان استان



مریم جباری| اراک- خبرنگار: 

چند ماه است که پویشی با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» در فضای مجازی و کشور به راه افتاده و مردم و مسئولان سعی دارند با این پویش به تولیدات داخلی جانی دوباره ببخشند و تولیدکنندگان و صنایع کوچک را که نقش موثری در اشتغال و اقتصاد هر منطقه دارند، از نابودی نجات دهند. این پویش در مرکزی نیز که صدها شرکت و تولیدکننده خرد و کلان دارد، مورد توجه قرار گرفته و به گفته مسئولان تا حدود زیادی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و تولیدات استان تأثیرگذار بوده است.


بومی‌سازی و ارتقای تکنولوژی واحدهای تولیدی 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان به همشهری می‌گوید: پویش «حمایت از کالای ایرانی» به منظور حمایت از کالای تولید داخل از اسفندماه سال گذشته و با توجه به اینکه حدود 30 درصد خریدها در این ماه انجام می‌شده است، آغاز شد. امسال نیز این روند با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 97 ادامه داشته که خوشبختانه در حمایت از کالای ایرانی بی‌تأثیر نبوده است.

«مصطفی آمره» بیان می‌کند: این پویش در استان صرفاً به خرید کالای ایرانی خلاصه نمی‌شود، بلکه در زمینه تولید کالای باکیفیت در حوزه معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی نیز اقدامات گسترده‌ای انجام شده است تا بتوانیم با کمک واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی محصولی باکیفیت و با قیمت تمام‌شده مناسب را تولید کنیم و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم. خوشبختانه در این راه و به منظور حمایت از تولیدکنندگان استان تاکنون اقدامات خوبی انجام شده، اما برای در دست گرفتن بازارهای داخلی و خارجی برنامه‌هایی داریم تا بتوانیم سال متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌افزاید: در برخی از حوزه‌ها، با توجه به مساعد بودن تکنولوژی، توان تولید محصولات باکیفیت وجود دارد. اما در برخی از حوزه‌ها این‌گونه نیست و به منظور ارتقای تکنولوژی در این واحدهای تولیدی، سازمان تفاهم‌نامه‌هایی را بین صنایع کوچک کره جنوبی در حوزه تبادل فناوری منعقد کرده است.

آمره اظهار می‌کند: با توجه به تمامی اقدامات انجام‌شده، یکی از مشکلات اصلی نبود تجهیزات و تکنولوژی‌های روز است که راه حل این موضوع بومی‌سازی و ارتقای تکنولوژی از طریق ظرفیت‌های داخلی به حساب می‌آید. این مساله با استفاده از ظرفیت فن‌بازار منطقه‌ای استان امکان‌پذیر خواهد بود. با توجه به اینکه فن‌بازار منطقه‌ای استان سامانه‌ای را طراحی کرده که در آن بحث عرضه و تقاضای فناوری ثبت می‌شود، متقاضیان فناوری می‌توانند درخواست خود را ثبت و مشخصات تکنولوژی‌ای را که نیاز دارند، اعلام کنند. از سوی دیگر عرضه‌کنندگان تکنولوژی نیز می‌توانند تکنولوژی و فناوری‌های روز را که ایجاد کرده‌اند در این سامانه به متقاضیان ارائه دهند و بر همین اساس به دنبال تکنولوژی‌ها و ساخت ماشین‌آلات جدید باشند.

آمره در پایان می‌افزاید: پویش «حمایت از کالای ایرانی» یکی از اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذار به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی است و به عنوان یک ضرورت باید با جدیت و برنامه‌ریزی در این زمینه اقدام شود.


پیشرفت اقتصاد استان با حمایت از کالای ایرانی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری نیز به همشهری می‌گوید: شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده است در تمامی بخش‌های اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین مساله کشور هم‌اکنون مساله اقتصادی است. در این زمینه تمامی دستگاه‌ها و مسئولان استانی باید با جدیت در جهت تحقق شعار امسال گام بردارند.
سعید فرخی بیان می‌کند: در زمینه تحقق شعار سال 97 تمامی بخش‌ها از جمله مردم، تولیدکنندگان و مسئولان وظیفه‌ دارند که در این راه گام بردارند. وظیفه مردم در این بخش در اولویت قرار دادن خرید کالای ایرانی است و باید تا حد ممکن از خرید کالاهای مشابه خارجی پرهیز کنند تا گامی تأثیرگذار به منظور رشد و شکوفایی اقتصادی کشور و استان برداشته  شود.

وی ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان نیز باید تولیدات باکیفیت، رقابت‌پذیر و با قیمت مناسب را مورد توجه قرار دهند و در تولید و عرضه به نیازهای مصرف‌کنندگان توجه داشته باشند تا مردم به استفاده از کالاهای تولیدی رغبت نشان دهند. در این زمینه حمایت دولت از تولیدکنندگان، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و توجه به افزایش کیفیت و به ویژه کم کردن قیمت می‌تواند در جذب مردم به منظور خرید کالای ایرانی
 موثر باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری می‌افزاید: دستگاه‌های اجرایی و ادارات دولتی استان نیز باید سعی کنند خرید کالاهای ایرانی را به منظور حمایت از تولید در دستور کار بگذارند و خرید کالای داخلی باکیفیت را بر خرید کالای مشابه خارجی ترجیح دهند.

فرخی با اشاره به اینکه باید برای ایجاد بازارهای جدید تلاش کنیم، اظهار می‌کند: این بازارها باید بتوانند باعث فروش بیشتر کالای ایرانی شوند. علاوه بر آن، به منظور تولید کالاهای باکیفیت نیاز به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی جدید در میان شرکت‌های استان داریم که باید در این بخش نیز برنامه‌ریزی و برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار تلاش کنیم و در تسهیل قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری بکوشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید