• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14828
+
-

مهاجرت کارگران از استان

یک نماینده: باید با اعمال مشوق‌ها بخشی از سختی‌های کار در خوزستان جبران شود تا کارگران میل به ماندن داشته باشند

کارگری
مهاجرت کارگران از استان




سیدعلی موسوی | اهواز- خبرنگار : 

استان خوزستان 900 هزار کارگر دارد. مسائلی همچون پرداخت نشدن حقوق کارگران و معوقاتشان آن‌ها را با مشکلات معیشتی بزرگی روبه‌رو کرده و گاه برای اعتراض مقابل فرمانداری‌ها و استانداری کشانده است.
فرقی نمی‌کند نی‌بران کشت و صنعت هفت تپه، گروه ملی فولاد ایران، پتروشیمی ماهشهر، دکل حفاری، عمودسازان خوزستان، سیمان خوزستان و 2020 مخابرات خوزستان همه نادارند و بیکار. نرخ بیکاری در خوزستان 7/12 درصد اعلام شده است. در این میان، کارگران از دولت می‌خواهند شرایط را سامان ببخشد. دولت قدم‌های مهمی برداشته است، اما تا نقطه مطلوب راه زیادی باقی مانده است. 


حمایت از کارگران

انتظار کارگران از نمایندگان مردم در مجلس شورای از همه بیشتر است تا زبان گویای مشکلات آن‌ها باشند. «علی ساری» نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با تقسیم کارگران به دو گروه شاغل در شرکت‌ها و موسسات و همچنین کارگران آزاد می‌گوید: کارگرانی که در شرکت‌ها و موسسات مشغول هستند حق و حقوقشان مطابق با شاخصه‌های موجود رعایت نمی‌شود. برای نمونه گروه ملی فولاد اهواز (ایران) که شرکت توسط بانک ملی با شرایط  نامناسب واگذار می‌شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره وضعیت کارگران آزاد نیز می‌گوید: نکته دوم در مورد کارگرانی است که به شکل آزاد مشغول به کار هستند، مانند کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی که تحت عناوین مختلف قرار شد بیمه شوند. البته برای مدتی بیمه آن‌ها را برقرار کردند، ولی اکنون مدت زیادی است که از بیمه این گروه از کارگران خبری نیست و این مسئله جای تامل دارد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که کارگران روزمزد نیز در هر دو دسته قرار دارند توضیح می‌دهد: این کارگران برای این‌که بعدها ادعایی نداشته باشند به شکل روزمزد جذب شرکت‌ها می‌شوند و حتی بدتر از آن با آن‌ها قرارداد موقت می‌بندند و بعد حقوقشان را نمی‌دهند. البته وی یادآور می‌شود که در جلسات کمیسیون‌های مربوطه مشکلات هر دو بخش کارگری در دست بررسی و ساماندهی است.


کار طولانی و بدون تعطیلی

کارگران خدمات شهری شهرداری اهواز از جمله گروه‌هایی هستند که در شرایط بسیار نامطلوبی کار می‌کنند، به گونه‌ای که ناچارند ساعت کار طولانی و بدون تعطیلی را تحمل کنند، اما حقوق،‌ دستمزد و سایر مزایای آن‌ها با تاخیر پرداخت می‌شود. نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در این باره نیز می‌گوید: در شهرداری عده‌ای از افراد تحویل پیمانکار داده شده‌اند و پیمانکار نیز حقوق آن‌ها را به‌موقع نمی‌دهد و گاهی نیز کارگران را بیمه نمی‌کند و در پاسخ به کارگران معترض می‌گویند کسی که با این شرایط نمی‌تواند کار کند جایگزین برای او وجود دارد.

وی با انتقاد از این رویکرد و سیاست پیمانکاران شهرداری اظهار می‌کند: کارگران شهرداری، گروه ملی فولاد و سایر شرکت‌ها مشکلات فراوانی دارند، اما این‌ها فقط نمونه‌هایی از دیگر گروه‌ها و شرکت‌ها هستند.
ساری به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قشر کارگر سرمایه ما هستند اشاره می‌کند و می‌گوید: بهترین کار برای امن کردن کشور حمایت از کارگر، ایجاد امنیت و رضایت‌ در این قشر است که می‌تواند بهترین سرمایه را برای کشور داشته باشد.


‌کارگران شعار نمی‌خواهند

«بر اساس تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده باید ۱۰ درصد از مالیات کشور در قالب تسهیلات و خدمات در اختیار جامعه کارگری قرار داده‌ شود.» این مطلب را نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه به همشهری می‌گوید.
به گفته «علی گلمرادی»، زحمات بسیار خوبی در حوزه کار و کارگری در کشور کشیده شده، اما براساس گزارش‌ها و شکایات که از این حوزه به سمت مجلس ارائه شده، باید تلاش فراوانی برای رفع محرومیت کارگران انجام شود.عضو فراکسیون کار و کارگری مجلس می‌افزاید: در منطقه ما با توجه به شرایط آب‌وهوا و مولفه‌های کاری صنعت که در منطقه حاکم شده، کار کارگران سخت و طاقت‌فرسا شده است. امروز تبعیض در رفتار با کارگران برای همه مشهود شده و در زمینه حقوق و مزایا در حق کارگران اجحاف شده است.

وی می‌گوید: مسئولان نباید در پرداخت حقوق و مزایا بخیل باشند. گفته‌ها و شعارها در این زمینه زیاد بوده و عمل کم است. در سال‌های اخیر شورای اشتغال شهرستان پویا شده و همه اعضای شورا دغدغه رفع مشکلات کارگران را داشته‌اند، اما عملی ملموس در زمینه احقاق حقوق کارگران نداشته‌ایم.
گلمرادی عنوان می‌کند: نمایندگان مردم در خانه ملت باید با کمک مسئولان اجرایی انتظارات و خواسته‌های کارگران را در قالب پیش‌نویس و طرح ارائه دهند تا از طریق راهکارها برطرف شوند. در فراکسیون کار و کارگری طرح‌های خوبی برای رفع دغدغه‌های کارگران ارائه شده که نیاز است با همکاری مدیران صنعتی اجرا و مشکلات کارگران حل شود.


حفظ کارگران در استان

از نظر «مجید ناصری‌نژاد» نماینده شادگان در مجلس، مشکلات کارگران خوزستان دو برابر سایر استان‌ها است. او می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات پایین بودن سطح حقوق و مزایا و هزینه‌های به‌نسبت بالای زندگی در استان است که زندگی را برای آنان سخت کرده است. عضو کمیسیون قضایی مجلس با بیان این‌که تعداد بسیار زیادی از کارگران خوزستانی در حال مهاجرت به خارج از استان هستند می‌گوید: باید با مشوق‌هایی مانند افزایش حقوق و مزایا بخشی از سختی‌های کار در خوزستان جبران شود تا کارگران به ماندن تمایل داشته باشند.

ناصری‌نژاد می‌افزاید: خوزستان به دلیل وجود کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ، یکی از بزرگ‌ترین مراکز کارگری کشور است، اما آمار بیکاری در این استان از میانگین کشوری بالاتر است. بنابراین از دولتمردان درخواست می‌کنیم به کارگران خوزستان توجه جدی کنند. آن‌ها در شرایطی مانند گرمای شدید هوا، تاثیرات ناشی از جنگ و معضلات زیست‌محیطی فعالیت می‌کنند و نیاز به حمایت جدی دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید