• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148238
+
-

امتحان، کرونا و هوای آلوده

شما قهرمان امتحان‌ها هستید!

شما قهرمان امتحان‌ها هستید!

در این روزهای کرونا و آلودگی هوا، مثل قهرمانان اسطوره‌ای می‌شویم! اول باید با کرونا بجنگیم که شبیه دیو‌های افسانه‌ای است. بعد آلودگی هوا سرو‌کله‌اش پیدا می‌شود که یک اژدهای ترسناک است. بعد هم باید از گذرگاه امتحانات بگذریم. حتماً بر همه‌ی آن‌ها پیروز خواهیم شد؛ البته  درباره‌ی امتحان باید بگویم با برنامه‌ریزی، تمرکز روی درس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان سربلند شد.
چند روز دیگر دی‌ماه از راه می‌رسد،  ماه امتحان‌های نیم‌سال اول. امسال مثل سال‌های قبل، کرونا برنامه‌های مدرسه‌ها را کمی به‌هم ریخت. اما خیلی از مدرسه‌ها از دانش‌آموزان خواستند که به مدرسه بیایند و دیدارها با دوستان و مدرسه و معلم‌ها تازه شد و فرصتی شد تا دانش‌آموزان، درس‌ها را به‌صورت حضوری بیاموزند. حالا شهرها یکی‌یکی آبی می‌شوند و امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رنگ آبی شهرها، نارنجی و قرمز نشود.

چند توصیه برای امتحان
«نازنین جعفری»، مشاور آموزشی یکی از دبیرستان‌های تهران، به نوجوانانی که هنگام امتحان دچار استرس می‌شوند، چند توصیه دارد و می‌گوید: «دور بودن دانش‌آموزان از فضاهای آموزش در دو سال گذشته، ترس از کرونا، اضطراب امتحانات را افزایش داده است. اما اگر خوب درس خوانده‌ایم، اصلاً نباید نگران باشیم.»
او درباره‌ی پاسخ‌دهی در ورقه‌ی امتحان‌ می‌گوید: «بهترین روش این است که اول سؤال‌هایی را پاسخ بدهیم که خوب بلدیم و وقت خود را برای سؤال‌هایی که شک داریم، تلف نکنیم.
دوم این‌که تنفس، در کاهش اضطراب امتحان به ما کمک خواهد کرد. پس تا می‌توانیم آرام از بینی نفس بکشیم، چند ثانیه نفس را نگه داریم و بعد آرام بیرون بدهیم. تمرین تنفس در زمان امتحان بسیار کمک‌کننده است. »او به تغذیه اشاره می‌کند و می‌گوید: «نوشیدن آب کافی هم می‌تواند کمک ‌کند. برخلاف تصور عموم، خوردن شکلات و نوشابه‌های گازدار شیرین برای امتحان‌ها مناسب نیست. به‌جای این‌ها، مواد پرتئینی سبک، میوه و سبزی‌ها یا کشمش و خرما می‌توانند مفید باشند. غذاهای سرخ‌کردنی که با روغن فراوان تهیه می‌شوند هم برای امتحان مناسب نیستند، چون هضم آن‌ها سخت و دشوار خواهد بود. »

امتحان‌های حضوری
سارا یکی از دانش‌آموزان کلاس هفتم است. او می‌گوید: «کاش مثل سال گذشته، امتحان‌ها غیرحضوری بود. به‌نظرم رفتن به مدرسه باعث می‌شود کرونا بیش‌تر شود.»
اما روزبه 15ساله می‌گوید: «امتحانات غیرحضوری به‌ضرر دانش‌آموزان درس‌خوان است و فرصتی پیش می‌آید که دانش‌آموزانی که درس نخوانده‌اند، با تقلب نمره‌ی بهتری بگیرند. کاش همیشه امتحانات حضوری باشند!»
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «علیرضا کمرئی» سخن‌گوی وزارت آموزش و پرورش گفت: «امتحانات نیم‌سال اول در مدارس سراسر کشور حضوری برگزار می‌شود.»
کمرئی با بیان این‌که هم‌اکنون مدارس باز هستند و با تلفیق آموزش حضوری و غیرحضوری، مشغول امر آموزش هستند، گفت: «همه‌ی مدارس، مجاز به فعالیت حضوری هستند، بنابراین همه‌ی امتحانات باید به‌صورت حضوری برگزار شوند.»

حذف مطالب کتاب
بحث حذف بخش‌هایی از کتاب در امتحان هم مطرح بود که «حسن ملکی»، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این‌باره  گفت: «آموزش و پرورش، به‌جای حذف مطالب از کتاب‌های درسی، برنامه‌ای باعنوان برنامه‌ی ترکیبی درسی، تهیه و به مدارس ابلاغ کرده است.»
او گفت: «حذف مطالبی از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال گذشته، مشکلاتی را برای دانش‌آموزان در امتحانات مدارس و کنکور ایجاد کرد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «دراین برنامه سعی کردیم مفاهیم، مهارت‌ها و ارزش‌های اساسی کتاب‌های درسی متناسب با شرایط کرونایی باشد.»
او در ادامه گفت: «دراین برنامه، هیچ ابهامی درباره‌ی تدریس و نحوه‌ی برگزاری امتحانات نداریم و همه‌ی محتوای کتاب‌های درسی برای امتحان مدنظر خواهد بود و هیچ بخشی از کتاب‌های درسی برای امتحان حذف نمی‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید