راه تو را نمیخواند
فاطمه عباسی
همین چند روز پیش بود که تونل مشا یا همان تونل امامزاده هاشم جاده هراز برای مردم دردسرهایی درست کرد و تعداد زیادی از ماشینهایی که از این تونل عبور میکردند پنچر و مجبور به تعویض لاستیک خودروشان شدند. ماجرا از این قرار بود که چاله بزرگی در این تونل ایجاد شده و بهخاطر میلگردهایی که در این چاله وجود داشت، خودروها با عبور از آن پنچر شدند و صف طویلی برای پنچرگیری خارج از تونل ایجاد شد. این اتفاق نمونهای از هزاران اتفاقی است که روزانه در جادههای کشور میافتد و حتی باعث تصادفات مرگبار میشود. با اینکه نوک پیکان انتقادات همیشه بهسوی رانندگان است و مسئولان همواره عوامل انسانی و بیاحتیاطی رانندگان را موجب حوادث جادهای میدانند، اما واقعیت این است که به جز عوامل انسانی، آسفالتهای ناسالم، پیچهای خطرناک، عرض کم جادهها و شانههای خاکی غیراستاندارد نیز از مهمترین مشکلات راههای کشور است که موجب حوادث مختلف میشود. مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در همین زمینه گفته است که جادههای کشور درشأن مردم نیست و عنوان کرده که: «نمیگویم جادههای کشور همه خوب هستند یا مشکلی ندارند. چرا که مشکلات مالی سبب شده تا کیفیتی که مطلوب ما و درشأن مردم ایران است، نباشد. این ایراد در جادههای کشور به دلایلی مانند قیمت بالای قیر وجود دارد و نمیتوانیم همه اینها را نگهداری کنیم.» حالا که این مسئول سازمان راهداری، آب پاکی را روی دستمان ریخته است و میدانیم که قرار نیست به این زودیها مشکلات جادهای رفع شود و چالهها و خرابیهای آسفالت به قوت خود باقی است، بهتر است خودمان مشکلاتی راکه مربوط به عوامل انسانی است یادآوری کنیم تا اندکی از بار حوادث جادهای کاسته شود. بهویژه حالا که سفرها بهخاطر فروکش کردن کرونا بیشتر شده، رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی مانند بستن زنجیر چرخ در جادههای برفی، رعایت سرعت مطمئنه، هوشیاری در هنگام رانندگی و... میتواند نجاتدهنده باشد.