• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 22 آذر 1400
کد مطلب : 148004
+
-

جهان/روز سرنوشت

بعدازظهر امروز تکلیف مسابقات مرحله یک‌هشتم پایانی مسابقات اروپایی مشخص می‌شود

جهان/روز سرنوشت

از ساعت14:30 امروز قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا در مرحله یک‌هشتم و سپس مرحله حذفی لیگ اروپا در یک‌شانزدهم و همچنین لیگ کنفرانس در شهر نیون سوئیس برگزار می‌شود که از لحاظ جذابیت و اضطراب چیزی از خود مسابقات اروپایی کم ندارد. سیدبندی قرعه‌‌کشی دور یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان به این شرح است.

  سید ۱: منچسترسیتی، لیورپول، آژاکس، رئال‌مادرید، بایرن مونیخ، منچستریونایتد، لیل و یوونتوس

  سید ۲: پاری‌سن‌ژرمن، اتلتیکومادرید، اسپورتینگ لیسبون، اینتر، بنفیکا، ویارئال، سالزبورگ و چلسی

  هرکدام از تیم‌های سید اول که در گروه‌های هشت‌گانه صدرنشین شده‌اند، به تیم‌های سید دوم که در گروه‌های خود دوم شده‌اند، برخورد می‌کنند؛ غیر از برخورد 2تیم از یک لیگ. یعنی امکان ندارد که مثلا رئال‌مادرید با اتلتیکو یا ویارئال روبه‌رو شود یا چلسی به منچسترها بخورد.
  ترسناک‌ترین وضعیت از آن پاری‌سن‌ژرمن است که در گروه خود دوم شده و بین تیم‌های سید اول تنها یک‌گزینه مناسب به نام لیل وجود دارد که آن‌هم فرانسوی است و طبق قانون 2تیم فرانسوی در این مرحله نمی‌توانند با هم رودررو شوند.
  خود پاری‌سن‌ژرمن کابوسی خواهد بود برای همه تیم‌های سید یک غیر از لیل. بین تیم‌های سید2 جدا از پاریس، 3‌گزینه سخت دیگر هم حضور دارند؛ چلسی که مدافع عنوان قهرمانی است، اینتر که روزهای عالی را می‌گذراند و اتلتیکو مادرید که موی دماغ همه بزرگان است، به‌خاطر سبک خشن و دفاعی‌اش تیم‌های بزرگ از رویارویی با آن فراری‌اند.
  سخت‌ترین قرعه ممکن برای رئال‌مادرید خوردن به چلسی یا پاری‌سن‌ژرمن است. جذاب‌ترین قرعه برای این تیم رویارویی با پاریس است تا 2تیم که بر سر امباپه به مشکل خورده‌اند با هم تسویه‌حساب کنند و مسی هم بار دیگر با رئال روبه‌رو شود.
  خسته‌کننده‌ترین قرعه هم می‌تواند برخورد لیل با اسپورتینگ باشد.
 سالزبورگ و اسپورتینگ بهترین قرعه برای تیم‌های سید یک به شمار می‌روند. تیم‌های سید2 آرزو می‌کنند با لیل روبه‌رو شوند.
 دور رفت رقابت‌های مرحله یک‌هشتم نهایی در روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن و ۳ و ۴ اسفند انجام خواهد شد. دور برگشت این رقابت‌ها نیز در روزهای ۱۷، ۱۸، ۲۴ و ۲۵ اسفند برگزار می‌شود.


در انتظار قرعه بارسا
قرعه‌کشی مرحله یک‌شانزدهم لیگ اروپا هم بعد از قرعه‌کشی لیگ قهرمانان انجام می‌شود؛ جایی که هواداران بارسلونا حواس‌شان به آن خواهد بود. از میان تیم‌های حاضر در این مرحله لیگ اروپا، سه‌ویا با 6قهرمانی در لیگ اروپا یا جام یوفا، پادشاه این رقابت‌ها محسوب می‌شود. بارسلونا که در کنار دورتموند و سه‌ویا دارای بیشترین شانس قهرمانی است تاکنون موفق به حضور در فینال این رقابت‌ها هم نشده و تنها 4‌بار به نیمه‌نهایی راه یافته است. تیم‌های پورتو (2)، ناپولی، و زنیت سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها را دارند.
  تیم‌های بارسلونا، دورتموند، سوسیداد، سه‌ویا، پورتو، زنیت، لایپزیش، آتالانتا و شریف که با سوم‌شدن در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به لیگ اروپا تبعید شده‌اند، به یکی از تیم‌هایی که در گروه‌های هشتگانه در مرحله گروهی لیگ اروپا دوم شده‌اند برخورد می‌کنند؛ شامل رئال سوسیداد، لاتزیو، ناپولی، رنجرز، المپیاکوس، براگا، بتیس و دینامو زاگرب. بارسا به سوسیداد و بتیس نمی‌خورد چون در یک لیگ داخلی بازی می‌کنند.
  تیم‌های لسترسیتی، اسپارتاپراگ، آیندهوون، فنرباغچه، مارسی، میتلند، سلتیک و راپیدوین که در گروه‌های خود سوم شدند به لیگ کنفرانس سقوط کردند.
  تیم‌های صدرنشین گروه‌های هشتگانه لیگ اروپا شامل لیون، موناکو، گالاتاسرای، اسپارتاک مسکو، اینتراخت فرانکفورت، ستاره سرخ بلگراد، بایر لورکوزن و وستهم به‌طور خودکار به مرحله یک‌هشتم لیگ اروپا صعود می‌کنند و منتظر می‌مانند تیم‌های حاضر در مرحله یک‌شانزدهم تکلیف‌شان روشن شود و حریف آنها در دور بعدی شوند. بنابراین صدرنشینان مرحله گروهی لیگ اروپا در این مرحله استراحت خواهند داشت.


پایان قانون گل زده در خانه حریف
امسال برای اولین‌بار قانون گل زده در خانه حریف در مراحل حذفی مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد؛ یعنی اگر تیمی در دیدار رفت در خانه حریف 2 بر یک برده باشد و در بازی برگشت در خانه خودش یک بر صفر ببرد و در مجموع با حریف 2-2 کند، برخلاف همه ادوار قبلی گل زده‌اش در خانه حریف دوبرابر محسوب نمی‌شود. در این‌صورت بازی به‌وقت اضافه و پنالتی می‌رود. اگر این قانون در فصل قبل اجرا می‌شد، بایرن‌مونیخ مقابل پاری‌سن‌ژرمن حذف نمی‌شد و وقت اضافه و سپس پنالتی تعیین می‌کرد کدام تیم به مرحله نیمه‌نهایی صعود کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید