• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 آذر 1400
کد مطلب : 148003
+
-

آماده بازی با بزرگان دنیا هستیم

وحید هاشمیان، مربی تیم ملی ایران معتقد است اسکوچیچ در تیم ملی موفق عمل کرده و انتقادها از او عقلانی نیست

آماده بازی با بزرگان دنیا هستیم

امیرحسین اعظمی

وحید هاشمیان بعد از پشت سر گذاشتن کلاس‌های حرفه‌ای مربیگری در کشور آلمان، حالا به‌عنوان یک مهره تعیین‌کننده در کادر فنی تیم‌ملی کنار دراگان اسکوچیچ حضور دارد. او مثل دوران بازیگری‌اش همچنان بدون حاشیه است و همیشه در تلاش بوده تا وظایفش را با بهترین کیفیت ممکن انجام دهد. با مربی تیم ملی درخصوص شرایط این روزهای فوتبال ایران، عملکرد تیم ملی و مسائل مختلف دیگر صحبت کردیم که او به سؤالات همشهری ورزشی پاسخ داد. هاشمیان در قسمت مهمی از این گفت‌وگو به لزوم یک برنامه‌ریزی منظم برای تیم ملی تأکید داشت. او معتقد است تیم ملی ایران آمادگی تقابل با تیم‌های سرشناس و بزرگ در فوتبال دنیا را دارد و البته این مهم است که برای تیم ملی یک برنامه‌ریزی مناسب درنظر گرفته شود.

  با تعطیلی بازی‌های ملی، به‌نظر می‌رسد اعضای کادر فنی بیشتر تمرکزشان را روی تماشای بازی‌های لیگ گذاشته‌اند. در این مورد صحبت می‌کنید؟
تا جایی که امکان داشته باشد بازی‌ها را دنبال می‌کنیم و البته شیوع بیماری کرونا هم محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است. با این حال به اصفهان، تبریز و چند شهر دیگر رفتیم و در تهران هم بازی‌ها را دنبال می‌کنیم. اگر هم برای تماشای بعضی از بازی‌ها امکان رفتن به ورزشگاه فراهم نباشد، فیلم بازی‌ها را فردای مسابقات می‌بینیم. آقای اسکوچیچ معمولا بازی‌ها را بین مربیان پخش می‌کند. ما در 2 بخش کار می‌کنیم که یک بخش مربوط به بررسی شرایط ملی‌پوشان شاغل در لیگ برتر است و بخش دیگر هم شرایط بازیکنانی است که پتانسیل دعوت شدن به تیم ملی را دارند. البته شرایط لژیونرها را هم زیرنظر داریم، همینطور آنالیز و بررسی حریفان تیم ملی.

  برخی معتقدند کیفیت فنی بازی‌های لیگ برتر پایین است. نظر شما چیست؟
اگر به کشورهای آسیایی نگاه کنیم، ایران کشوری است که بیشترین لژیونر را دارد. بازیکنان ما در چند کشور اروپایی بازی می‌کنند و برخی بازیکنان هم در قطر و امارات هستند که این نفرات از همین لیگ ایران راهی اروپا شدند. مسئله مهم این است که ما یک برنامه‌ریزی خوب در فوتبال پایه داشته باشیم تا در بحث بازیکن‌سازی پیشرفت کنیم. این برنامه‌ریزی یک یا دو ساله نیست و باید یک برنامه طولانی را درنظر بگیریم. فوتبال ایران پتانسیل بالایی دارد، این درست است که فوتبال ما امکانات کشوری مثل قطر را ندارد ولی از لحاظ در اختیار داشتن بازیکنان سطح بالا شرایط خوبی داریم. اگر روی فوتبال پایه بیشتر برنامه‌ریزی کنیم قطعا فوتبالیست‌های باکیفیت زیادی خواهیم داشت و این موضوع می‌تواند در کیفیت فنی بازی‌های لیگ هم تأثیر مثبت بگذارد.

  چرا بازی‌های لیگ ایران کم‌گل است؟
این موضوع دلایل مختلفی دارد. خیلی از مربیان به سرعت تیم عوض می‌کنند و جابه‌جایی‌ها در این زمینه زیاد است یا برخی مربیان این فرصت را نداشته‌اند تا بازیکنان مورد نظرشان را خودشان جذب کنند. فکر می‌کنم در ادامه وضعیت بهتر شود و امیدوارم مثل بازی تراکتور و مس رفسنجان بازی‌های پرگلی را ببینیم.
 
چرا مربیان در لیگ برتر بیشتر تفکرات دفاعی دارند و بیشتر دنبال نباختن هستند؟
این موضوع بیشتر از اینکه به تفکرات مربیان مربوط باشد به نگرش مدیران ربط دارد. اگر مدیری به یک مربی اعتقاد دارد و انتخابش می‌کند پس باید به مربی زمان بدهد. اصلا باشگاه باید دنبال کسی برود که سبک مربیگری‌اش با خواسته‌ها یا تفکرات باشگاه همخوانی داشته باشد. برکناری زودهنگام مربیان چالش‌هایی را ایجاد می‌کند و این اتفاق روی تفکرات مربیان هم تأثیر منفی می‌گذارد. آنها برای پیاده کردن هدف‌هایشان نیاز به 2یا 3سال زمان دارند ولی وقتی تفکر مدیریت، تغییر زودهنگام مربی باشد، ناخودآگاه مربیان هم با شیوه‌های متفاوتی کار می‌کنند. این موضوع حتی بحث بازی دادن به جوان‌ها و استعدادهای فوتبال را هم با خطر مواجه می‌کند. ما باید به مربیان امنیت شغلی بدهیم تا آنها جدا از در اختیار داشتن زمان کافی برای پیاده کردن تفکرات‌شان، از بازیکنان جوان و رده پایه هم استفاده کنند. متأسفانه در فوتبال ایران مربیان همیشه بابت نتیجه گرفتن تحت فشار هستند که این رویه باید درست شود. البته در مورد سؤال شما باید بگویم که من به فوتبال صرفا هجومی اعتقاد ندارم. در فوتبال براساس بازی تیم حریف یا پتانسیل تیم خودتان، باید در دفاع و حمله موفق باشید و با عقل و منطق فوتبال بازی کنید.

 محرم نویدکیا بعد از بازی با صنعت‌نفت گفت ترجیح می‌دهد تیمش 4گل بخورد ولی بازی صفر-صفر مساوی نشود!
من در این مورد نظری ندارم. بهتر است با خودش در این زمینه صحبت کنید.

  فکر می‌کنید در لیگ امسال کدام تیم مدعی اول قهرمانی باشد؟
ما در لیگ برتر طرفدار همه تیم‌ها هستیم. دوست داریم همه تیم‌ها از لحاظ تاکتیکی خوب بازی کنند و رشد فنی داشته باشند چون این موضوع به بالا بردن کیفیت لیگ کمک می‌کند. امیدوارم هر تیمی که لیاقت و شایستگی‌اش را دارد قهرمان شود.

  در مورد شرایط تیم ملی چه صحبتی دارید؟ به‌نظر می‌رسد صعودمان به جام جهانی قطعی شده است.
در فوتبال امکان وقوع هر اتفاقی وجود دارد و هر وقت صعود ایران قطعی شد می‌توانیم در این مورد صحبت کنیم. ما بازیکنان بسیار خوبی داریم و یقین دارم که اگر امکانات خوبی در اختیار تیم ملی قرار بگیرد و برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم، جدا از صعود به جام جهانی می‌توانیم در این تورنمنت معتبر هم بازی‌های خوبی انجام دهیم. این موضوع اما نیاز به حمایت و پشتیبانی فدراسیون فوتبال و دیگر نهادها دارد.

  فکر می‌کنید برای نخستین بار در جام جهانی بتوانیم از گروه خودمان صعود کنیم؟
این بستگی دارد به برنامه‌ریزی ما و حمایتی که از تیم ملی می‌شود. تیم ملی آلمان در یک دوره در مرحله گروهی اوت می‌شود و در یک دوره دیگر قهرمان می‌شود. برخی تیم‌ها حتی ممکن است با وجود یک برنامه خوب هم در مقاطعی دچار مشکل شوند ولی مطمئنا یک برنامه‌ریزی خوب می‌تواند شانس موفقیت تیم ملی را بیشتر کند.

  بعد از حضور اسکوچیچ در تیم ملی، ایران نتایج بسیار خوبی گرفت و نمی‌توان سهم مربیان تیم ملی را در این زمینه نادیده گرفت. با این حال برخی در ایران همچنان از اسکوچیچ انتقاد می‌کنند و معتقدند یک مربی نامدارتر باید هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد. نظر شما در مورد این انتقادها چیست؟
این مسائل نه‌ تنها در فوتبال ایران بلکه در همه کشورها دیده می‌شود. ما یک تیم خوب و متحد هستیم و تلاش کردیم تا بهترین نتایج را بگیریم. من معتقدم نباید اجازه بدهیم برخی انتقادها باعث ایجاد آشفتگی و به‌هم‌ریختگی در تیم ملی شود. شما درنظر بگیرید که در سال‌های گذشته وقتی به جام جهانی صعود نمی‌کردیم چه تأثیری در فوتبال ما و حتی رسانه‌ها می‌گذاشت و مردم هم ناراحت می‌شدند. من طرفدار این نیستم که فقط دنبال تعریف و خوب گفتن باشیم، قطعا انتقادهای سازنده مهم است ولی انتقادهای مغرضانه از تیم ملی عقلانی نیست.

  تیم‌ملی مقابل تیم‌های بزرگ و پرقدرت فوتبال دنیا بازی دوستانه انجام نمی‌دهد. فکر نمی‌کنید این رویه باید تغییر کند؟
اگر به جام‌جهانی صعود کنیم قطعا انجام بازی با تیم‌های پرقدرت دنیا می‌تواند در روند آماده‌سازی تیم ملی به ما کمک کند. ما می‌توانیم بعد از قرعه‌کشی جام‌جهانی و مشخص شدن حریفان تیم ملی، چند بازی دوستانه با تیم‌های مختلف در قاره‌های مختلف انجام دهیم.

  از بین تیم‌های سرشناس و پرقدرت دنیا، دوست دارید در جام‌جهانی با کدام تیم همگروه شویم؟
هنوز که تکلیف همه تیم‌ها روشن نشده و حتی ممکن است ایتالیا و پرتغال هم حذف شوند. ما این آمادگی و اعتماد به نفس را داریم تا مقابل تیم‌های بزرگ دنیا هم خودمان را نشان دهیم.

  گفته می‌شود اختلاف مهدی طارمی و اسکوچیچ برطرف شده. فکر می‌کنید طارمی در اردوی بعدی دعوت شود؟
طارمی بازیکن بزرگی است که برای تیم ملی زحمت کشیده است. ما نباید اجازه بدهیم هر اتفاقی باعث تضعیف تیم ملی ایران شود و بهتر است از تمام پتانسیل‌هایمان استفاده کنیم. اسکوچیچ هم انسان باتجربه و بادرایتی است. امیدواریم توسط سرمربی تیم ملی و فدراسیون فوتبال اتفاقات خوبی رخ دهد و طارمی هم به تیم ملی برگردد. ما برای موفقیت در بازی‌های آینده و موفقیت در جام‌جهانی باید از تمام پتانسیلی که داریم استفاده کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید