• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147763
+
-

پایان کامل هدفون‌های سیم‌دار

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ظرف 2تا 3سال آینده، جک 5/ 3میلی‌متری هندزفری از همه گوشی‌های هوشمند حذف می‌شود

فناوری
پایان کامل هدفون‌های سیم‌دار

 آنچه همه از آن می‌ترسیدیم، نزدیک است؛ پایان جک 5/ 3میلی‌متری هندزفری در گوشی‌های هوشمند. این اتفاق نه فقط برای پرچمداران گران‌قیمت که برای همه گوشی‌های هوشمند رخ خواهد داد. این اتفاق حداقل از سال 2016، یعنی زمانی که اپل برای حذف جک از آیفون 7شجاعت به خرج داد، تقریبا برای گوشی‌های دیگر دور از ذهن بود. با وجود واکنش منفی مشتریان به این موضوع، سامسونگ درنهایت با گلکسی نوت 10در سال2019با این اتفاق همراهی کرد.
در واقع، حذف جک زودتر از اینها اتفاق افتاده بود. نخستین گوشی که جک 5/ 3میلی‌متری را حذف کرد، گوشی اپوفایندر در سال 2012بود. این کار در آن زمان واقعا شتابزده بود، چرا که هندزفری‌های جایگزین در آن زمان بسیار کم بودند و شرکت سازنده هم نفوذ چندانی در بازار نداشت. اپل و سامسونگ نه‌تنها ایربادزهای خود را آماده کرده بودند بلکه برای انجام چنین کاری از نفوذ کافی هم در بازار برخوردار بودند. از آن زمان تاکنون، ایرپادهای اپل به‌شدت موفق بوده‌اند و گلکسی بادزهای سامسونگ هم طرفداران زیادی دارد.
وب سایت اندرویدآتوریتی در گزارشی نوشته است، اگر پایان جک 5/ 3میلی‌متری نزدیک شده باشد، احتمالا صدای ناقوس مرگ آن را با جزئیات فاش شده از Samsung Galaxy A53 و Google Pixel 6a خواهیم شنید. گلکسی سری A، میان‌رده محبوب شرکت سامسونگ در جهان به‌شمار می‌آید. این در حالی است که سری گلکسی S و گوشی‌های تاشوی این شرکت، هدفشان خریدارانی است که پول بیشتری برای گوشی هزینه می‌کنند. گوشی پیکسل a محبوبیت کمتری دارد اما با وجود این به‌عنوان تنها پیشنهاد میان رده گوگل از جایگاه خاصی برخوردار است.

رجحان هندزفری بی‌سیم
گزینه‌های سیمی در گوشی‌های هوشمند به‌طور کلی در حال کاهش است، زیرا حتی هندزفری‌های USB-C نیز نتوانسته‌اند جایگاه خود را به‌دست آورند. در سال 2019، مدل‌های جدید در نمایشگاه Consumer Electronics غایب بودند، چراکه نه‌تنها از رشد فناوری بی‌سیم عقب ماندند بلکه به‌خاطر استانداردهای متناقض شکست خوردند. مردم متوجه شدند که برخی از کابل‌های USB غیرفعال هستند و حتی تضمینی وجود نداشت که هندزفری شما با هر دستگاهی کار ‌کند. برای مثال، بولت‌های Type-C منسوخ شده گوشی OnePlus با Google Pixel 3XL کار نمی‌کنند.
اکنون که مشکلات مربوط به تأخیر، باتری و اتصال مطمئن رفع شده‌اند، نمی‌توان مزایای حرکت به سمت فناوری بی‌سیم را نادیده گرفت. هندزفری‌های بلوتوث قبل از اینکه روی سر قرار بگیرند معمولاً سریع‌تر و به‌طور خودکار متصل می‌شوند. برخی می‌توانند به چندین دستگاه متصل شوند و به دلخواه کاربر سوئیچ شوند. هیچ کابل گره خورده‌ای در کیف یا جیب وجود ندارد و مهم‌تر از همه، راحت‌تر هستند و آزادی حرکت را ممکن می‌کنند.
سیم‌ها در برخی بازارهای منطقه‌ای بسته به گرانی گوشی یا قوانین موجود بیشتر از بقیه دوام دارند. با این حال، حتی فرانسه هم آماده می‌شود تا نیاز به اکسسوری‌های سیمی را که پیش از این، روشی برای کمتر قرار گرفتن در معرض تشعشعات الکترومغناطیسی به‌شمار می‌آمد، از جعبه گوشی‌ها کنار بگذارد. علم مخالف این دیدگاه است و هم فرانسه و هم اتحادیه اروپا به‌طور کلی با زباله‌های الکترونیکی غیرضروری مانند کابل‌های لایتنینگ اختصاصی اپل مخالفت کرده‌اند.

زمان پایان جک 5/ 3میلی‌متری
میخ نهایی به تابوت هندزفری‌های سیم‌دار زمانی باید کوبیده شود که هندزفری‌های بی‌سیم به اندازه کافی ارزان باشند و در‌عین‌حال، عمر باتری و کیفیت صدای قابل‌قبولی ارائه دهند.
 به‌نظر می‌رسد این اتفاق دور از دسترس نیست. به‌عنوان مثال، برای Wyze Buds  باید 44دلار هزینه کنید. در واقع، جایگزین‌های زیادی با ویژگی‌های AirPods با قیمت کمتر از 100دلار وجود دارد. البته تمایل سازندگان گوشی‌های هوشمند این است که اصلاً هدفونی ارائه ندهند، اما در جایی که احساس وظیفه می‌کنند، به اسم حذف پورت‌ها، گزینه بی‌سیم را ارائه خواهند کرد.
سوق دادن ما به‌سوی آینده‌ای بدون پورت، سیاستی ثابت در همه شرکت‌هاست؛ حاشیه سود. حذف تدریجی پورت‌ها هزینه قطعات را کاهش می‌دهد و در عین حال فضایی در بدنه گوشی برای ویژگی‌های جذاب‌تر ایجاد می‌کند که شرکت‌ها مایلند بیشتر برای آنها هزینه کنند؛ مانند تراشه‌های قدرتمند و باتری‌های بزرگ‌تر. به این ترتیب، ممکن است 2تا 3سال طول بکشد تا جک‌های 5/ 3میلی‌متری در همه گوشی‌ها، حتی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه، منقرض شوند. به‌طور طبیعی، تولیدکننده‌ها تا زمانی که از نظر مالی معقول باشد، به تقاضای جک 5/ 3میلی‌متری پاسخ خواهند داد، اما اکنون ما در مرحله‌ای هستیم که حذف جک 5/ 3میلی‌متری سودآورترین هدف نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید