• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147762
+
-

تشخیص آلزایمر؛۶ ماه سریع‌تر

با استفاده از یک روش جدید، محققان می‌توانند علائم زوال عقل را چندین ‌ماه زودتر از گذشته تشخیص دهند و روش‌های درمانی را شروع کنند

دانش
تشخیص آلزایمر؛۶ ماه سریع‌تر

مطالعه‌ای که به تازگی درباره شناخت زودهنگام علائم زوال عقل بالقوه منتشر شده، نشان می‌دهد که انجام آزمایش‌های خوداظهاری که توسط فرد انجام می‌شود، علائم بیماری‌های شناختی از جمله آلزایمر را حداقل 6‌ماه زودتر از روش تست استاندارد شناسایی نشان می‌دهد. به این ترتیب می‌توان گفت؛ این آزمایش ممکن است به پزشکان در تشخیص سریع‌تر بیماران کمک کند.
به گزارش هیل، براساس تحقیقی که در مجلهAlzheimer's esearch & Therapy منتشر شده ، آزمون معاینه شناختی SAGE علائم اختلال شناختی را در بین بیماران، ماه‌ها زودتر از معاینه وضعیت ذهنی کوچک MMSE نشان داد.

تشخیص زودهنگام بیماری
این مطالعه شامل بیش از 600 شرکت‌کننده بود که طی 8 سال به مرکز اختلالات شناختی و حافظه دانشگاه ایالتی اوهایو مراجعه می‌کردند و حداقل 2 بار با فاصله 6‌ماه از یکدیگر معاینه و هر دو تست SAGE و MMSE را انجام می‌دادند.
محققان تشخیص داده اند در میان افرادی که در طول دوره مطالعه، دچار زوال عقل شده اند، نخستین کاهش قابل توجه در نمرات SAGE به‌طور متوسط 14.4‌ماه پس از نخستین انجام آزمایش ها رخ داده است. از سوی دیگر، در تحقیق روی نمرات MMSE برای کسانی که در نهایت مبتلا به آلزایمر شدند، نخستین کاهش قابل توجه را در میانگین 20.4‌ماه پس از آزمایش‌های اولیه مشاهده کردند. در میان افرادی که بعدا به شکل دیگری دچار زوال عقل تشخیص داده شدند، آزمایش استاندارد، کاهش نمره را به‌طور متوسط 32.9‌ماه پس از نخستین آزمایش تشخیص داد. کسانی که در هنگام انجام نخستین آزمایش ها آلزایمر داشتند، نخستین کاهش عمده نمره خود را در حدود 8.3‌ماه نسبت به آزمایش اولیه SAGE در مقایسه با 14.4‌ماه در نتایج MMSE داشتند.
داگلاس‌شار، نویسنده اصلی این تحقیق و مدیر بخش عصب‌شناسی  در دانشگاه ایالتی اوهایو، معتقد است که به‌دلیل ناامیدی اش از دیدن بیمارانی با شرایطی که در سال‌های اخیر بدتر شده بود، به توسعه آزمایش SAGE کمک کرده است. شار گفت: برخی از بیمارانی که به زوال عقل دچار شده‌اند، خیلی دیر به من مراجعه کرده بودند و من فکر کردم که ما به مورد بهتری برای تشخیص زودتر بیماری نیاز داریم، چیزی که دقیق اما کاربردی‌تر باشد. در نهایت به این نتیجه رسیدم که آزمایش‌هایی که توسط خود بیماری انجام می‌شود، راهبردی‌تر است.
او افزود: بیماری تا زمانی که برای همه مشخص شود، معمولا بیشتر از آنچه ما تصور می‌کنیم، پیشرفت کرده است، پس حال که درمان‌های بالقوه بیماری در دسترس مان هست، نیاز به شناسایی زودتر افراد واقعا حیاتی است.

   تست خوداظهاری و داروی آلزایمر
تست SAGE قصد دارد فرایندهای تفکر بیماران را ردیابی کند و علائم اختلال شناختی را فراتر از پیری طبیعی تشخیص دهد. اما این آزمایش به‌خودی خود تشخیصی نیست و نمی‌تواند تعیین کند که آیا بیمار به آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل مبتلا می‌شود. برای همین دانشمندان به بیماران توصیه می‌کنند این آزمایش را برای تجزیه و تحلیل در مطب پزشک خود انجام دهند. از طرفی بیمارانی که دچار اختلال شناختی خفیف می‌شوند، به‌طور خودکار به آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل مبتلا نمی‌شوند.
به‌گفته شار، اگر نمره بیمار در عرض 12تا 18‌ماه 2یا 3امتیاز کاهش یابد، آزمایش SAGE نشان‌دهنده کاهش قابل توجه شناختی است. آزمایش SAGE به‌عنوان یک آزمایش خود ساخته می‌تواند در هر مکانی ازجمله در خانه یا اتاق انتظار انجام شود و بنابراین وقت پزشک را نمی‌گیرد.
تحقیقات روی تست SAGE پس از آن صورت گرفت که سازمان غذا و داروی آمریکا به نخستین داروی آلزایمر پس از تقریبا 20سال در تصمیمی بحث‌برانگیز مجوز داد. داروی بایوژن Aduhelm برای افرادی با اختلالات شناختی خفیف طراحی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید