• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 18 آذر 1400
کد مطلب : 147685
+
-

فرصت طلایی ایران در همسایگی جام‌جهانی قطر

فعالان صنعت گردشگری می‌گویند برای نخستین‌بار‌ اعزام گردشگر به جام‌جهانی بدون ارزبری ممکن می‌شود

فرصت طلایی ایران در همسایگی جام‌جهانی قطر


  محمد باریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم
گردشگری ایران در آستانه یک رویداد تاریخی ایستاده است. برای نخستین‌بار قرار است در فاصله 2ساعته با ایران از مسیر دریایی و در فاصله نیم‌ساعته از مرز هوایی جنوب کشور مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان ‌ در کشور قطر، همسایه جنوبی ایران برگزار شود.
فعالان صنعت گردشگری می‌گویند برای نخستین‌بار است که شانس طلایی صنعت گردشگری ایران آن هم در کشور دوست و همسایه جنوبی یعنی قطر ایجاد شده است و اگر متولیان صنعت گردشگری کشور و وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت خارجه دست بجنبانند، ایرانی‌ها می‌توانند برای نخستین‌بار به‌راحتی آن هم با 10میلیون تومان هزینه، بازی‌های جام‌جهانی را با حرکت از مرزهای جنوبی کشور از نزدیک تماشا کنند و چند ساعت بعد هم به ایران بازگردند.
به گزارش همشهری، روابط ایران و قطر در تمام دوران گذشته به‌رغم تمام فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بسیار خوب و سازنده بوده و بر همین اساس نیز از 2 سال گذشته تجار و بازرگانان کیش نخستین گام برای آغاز گفت‌وگوها برای جذب گردشگران جام‌جهانی قطر به سمت جزایر جنوبی ایران را آغاز کردند. آنها تلاش داشتند تا همکاران خود در قطر را به‌دلیل وسعت کم این کشور راضی کنند تا گردشگران جام‌جهانی قطر را برای سفر به جزایر ایرانی و تماشای مسابقات فوتبال اعزام کنند.
روزنامه همشهری سال گذشته برای نخستین‌بار خبر داد که جامعه بازرگانان کیش در مذاکره با بخش‌های مختلف کشور قطر اقدام به معرفی ظرفیت‌ میزبانی از گردشگران جام‌جهانی قطر در جزایر کیش و قشم کرده‌ تا از این طریق امکان اسکان مسافران جام‌جهانی و گروه‌های ورزشی علاقه‌مند به بازی‌های تدارکاتی در کیش را فراهم کنند. همان زمان محسن قریب، مدیرعامل جامعه تجار کیش به همشهری خبر داده بود که شرایط میزبانی از گردشگران جام‌جهانی2022 قطر در جزیره کیش فراهم است و از آنجا که تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان جام‌جهانی2022 قطر بسیار زیاد است و آن کشور به‌دلیل وسعت کم امکان اسکان تمامی بازدیدکنندگان و حاضران را ندارد، ایران به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین کشورهای واقع در همسایگی قطر، توانایی میزبانی از گردشگران جام‌جهانی و حتی برپایی اردوهای تدارکاتی تیم‌های ورزشی را دارد و این موضوع را با بخش‌های مختلف در کشور قطر در میان گذاشته است.
یک‌سال از شروع این مذاکرات گذشت تا آنکه همین چند روز قبل کارگروه گردشگری جام‌جهانی قطر با حضور معاون گردشگری و نمایندگان وزارت خارجه، وزارت نیرو و سازمان بنادر و دریانوردی در تهران آن هم با هدف جذب گردشگران جام‌جهانی به ایران تشکیل شد. در این جلسه موضوع آسان و ارزان کردن صدور ویزای ایران، جذب کشتی‌های کروز در طول جام‌جهانی و پیشنهادهای قطر به ایران برای چگونگی جذب تماشاگران بررسی شد.
تمرکز رایزنی‌ها برای بهره‌برداری از شانس طلایی گردشگری ایران از رویداد جام‌جهانی قطر اما بر جذب گردشگران خارجی قطر برای اسکان و ماندگاری در ایران به‌ویژه اقامت در جزایر کیش و قشم است و متولیان صنعت گردشگری و کارگروه جذب گردشگران جام‌جهانی به ایران از ظرفیت علاقه‌مندان ایرانی در داخل کشور برای سفر کوتاه به کشور قطر و تماشای حتی یک بازی جام‌جهانی و بازگشت دوباره به ایران غفلت کرده‌اند. امیر شفیعی، عضو جامعه هتل‌داران کیش به همشهری می‌گوید: نگاه حاکم بر موضوع گردشگری جام‌جهانی تنها به جذب گردشگران از کشور قطر و اسکان آنها در ایران متمرکز است و ظرفیت بزرگ داخلی کشور در این رویداد بین‌المللی را نادیده گرفته است.
به‌گفته شفیعی، تماشای مسابقات جام‌جهانی در کشور روسیه با مشکلات بسیاری مواجه بود و پرواز طولانی و هزینه بسیار داشت، اما حالا یک فرصت استثنایی برای گردشگران ایرانی ایجاد شده است که بتوانند با قایق تندرو از کیش ظرف 2ساعت به قطر سفر کنند و پس از دیدن یک مسابقه به ایران بازگردند.
این فعال گردشگری با اشاره به این موضوع که احتمال ضعیفی برای جذب گسترده گردشگران جام‌جهانی به ایران وجود دارد، اعلام کرد: بهترین اقدام سرمایه‌گذاری برای ایجاد بستر حمل‌ونقل و کیفیت هتل‌ها و افزایش ظرفیت اتاق هتل‌ها برای اعزام یک جمعیت زیاد به قطر برای تماشای مسابقات جام‌جهانی است.
براساس ارزیابی‌های این فعال گردشگری سفر به قطر از ایران با قایق‌های تندرو و استفاده از ظرفیت کشتی‌هایی که توان جابه‌جایی 5هزار مسافر را دارند از جزایر جنوبی ایران به کشور قطر با امکان یک‌روز اقامت حدود 10میلیون تومان هزینه دارد.
بررسی‌های همشهری در جزیره کیش نیز مشخص کرد که کشتیرانی والفجر و کشتی سانی به‌عنوان یکی از کشتی‌های غول‌پیکر ایران قابلیت جابه‌جایی ده‌ها هزار مسافر را برای بازدید از مسابقات جام‌جهانی قطر دارند. کشتی سانی که اکنون سال‌هاست در آب‌های کیش متوقف شده یک کشتی مسافری است که با برخورداری اتاق‌های هتلی قادر به جابه‌جایی ده‌ها هزار گردشگر دریایی ‌ است.
از سوی دیگر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند با ورود فعال به موضوع جابه‌جایی مسافران ایرانی به قطر، وظیفه حمل‌ونقل هوایی مسافران را به‌خوبی انجام دهد. براساس آنچه امیر شفیعی به همشهری گفته است، تمرکز بر گردشگران ایرانی بازدید‌کننده از مسابقات جام‌جهانی قطر می‌تواند علاوه بر ایجاد گردش مالی ناشی از گردشگری خروجی در داخل کشور در گردش مالی ناشی از این رویداد در حمل‌ونقل با ناوگان دریایی و هوایی داخلی در جلوگیری از خروج ارز مؤثر باشد همچنین صرفه اقتصادی تماشای بازی‌های جام‌جهانی با ایجاد امکان اسکان تماشاگران جام‌جهانی در جزایر کیش و قشم حجم گردش مالی ناشی از این رویداد در چرخه گردشگری داخل کشور بیشتر است؛ ضمن آنکه درصورت موفقیت تلاش‌ها برای جذب گردشگران جام‌جهانی به کیش و قشم و ماندگاری آنها در این جزایر می‌توان علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از ایران به جذب درآمدهای ارزی از محل ورود گردشگران خارجی جام‌جهانی قطر به ایران اقدام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید