• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 17 آذر 1400
کد مطلب : 147610
+
-

رئیسی: دولت را نقد کنید!

فضای روز دانشجو در نخستین سال حضور رئیس دولت سیزدهم با موج اعتراضات سال‌های اخیر فاصله گرفته بود

دولت
رئیسی: دولت را نقد کنید!

رئیس دولت سیزدهم در نخستین سال حضور خود در مراسم روز دانشجو، کار به‌مراتب راحت‌تری در مقایسه با رئیس‌جمهور سابق داشت. سیدابراهیم رئیسی به میزبانی بسیج دانشجویی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف حاضر شده بود و پاسخگوی سؤالات این تشکل دانشجویی در کنار جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، تحکیم وحدت و انجمن اسلامی این دانشگاه بود. سیل مطالبات و انتقادات دانشجویی با پایان دولت حسن روحانی جای خود را به ارزیابی‌هایی متناسب با ۱۰۰روز ابتدایی دولت رئیسی داده بود. لحن دانشجویان بیشتر ملایم بود و مبنای میزبانی سال اول حضور رئیسی در دانشگاه را استقبال خوش از او قرار داده بودند.
روحانی در مجموع ۸سال دولت خود دانشگاه‌های مختلفی را برای مراسم روز دانشجو انتخاب کرده بود. او جز سال آخر (۱۳۹۹) در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ به‌ترتیب در مراسم روز دانشجوی دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دانشگاه فرهنگیان حضور پیدا کرده بود. روحانی در سال۱۳۹۹ با شیوع بیماری کرونا به یک بیانیه کوتاه چندبندی در روز دانشجو اکتفا کرده بود. محقق‌نشدن وعده‌های دولت تدبیروامید مهم‌ترین گلایه‌ها و اعتراض دانشجویان در سال‌های آخر دولت روحانی بود. نماد کلید حل مشکلات روحانی کنایه ثابت مراسم روز دانشجویی در بازنشدن قفل مشکلات کشور شده بود.
سیدابراهیم رئیسی در ابتدای راه دولت سیزدهم و در دانشگاه شریف رویکرد کلی خود به مراسم روز دانشجو را با طرح این عبارت مطرح کرد که «دانشجویان و استادان نباید بیان دغدغه‌های خود را صرفا به روزهایی مانند ۱۶آذر اختصاص دهند، بلکه باید در متن جامعه و زندگی مردم قرار گرفته و برای مشکلات موجود راهکار ارائه دهند».
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سخنان خود را در ابتدای جلسه مطرح کرده بودند و رئیسی در سخنرانی خود پاسخ آنها را هم می‌داد. او با اشاره به دغدغه مطرح‌شده درخصوص انتخاب اعضای کابینه، گفت: هیچ‌گونه وابستگی به حزب، گروه، دسته و جریان سیاسی نداریم و در انتخاب همکاران خود تلاش کردیم کارآمدی و برخورداری از روحیه جهادی ملاک باشد؛ ضمن اینکه اکثر آنها عضو هیأت علمی دانشگاه‌های کشور هستند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تخریب دولت بر مبنای اتهامات بی‌اساس ازجمله انتصابات فامیلی گفت: برای روشن‌شدن این مطلب می‌توان دولت‌های ۳دهه گذشته را با این دولت مقایسه کرد. البته کسانی که چنین اتهاماتی را مطرح می‌کنند به نادرستی آن نیز اذعان دارند؛ منتها این موضوع اسم رمزی برای تخریب دولت شده تا اقدامات دولت را تحت‌الشعاع آن قرار دهند.

افشاگری رئیسی درباره نوسانات ارزی
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با اشاره به تلاش عده‌ای برای ربط‌دادن مذاکرات عزتمندانه کشور به قیمت ارز یادآور شد: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند. برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به‌دنبال بالابردن قیمت ارز هستند. منابع ارزی کشور نگران‌کننده نیست و با وجود تحریم و تهدید ثابت کردیم که می‌توانیم صادرات نفت و میعانات را بیشتر از قبل انجام دهیم. اقتصاد، نان و سفره مردم را هرگز به مذاکرات گره نخواهیم زد و برخلاف عده‌ای که تلاش می‌کنند آینده را تاریک نشان دهند، شدیدا به آینده روشن کشور امیدوار هستم.
او درباره واکنش دولت نسبت به مخالفت‌ها با دولت گفت: دولت به هیچ عنوان با حرف‌های حاشیه‌ای جا نخواهد خورد و رسالت اصلی خود را در خدمت صادقانه به مردم انجام خواهد داد. دولت، خود را نیازمند انتقاد و نقدپذیری را زمینه رشد کشور می‌داند و هر کسی می‌تواند اعتراض داشته باشد. اما شخصا بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائل هستم؛ همچنان که جرم سیاسی و جرم امنیتی متفاوت است.

اقتصاد نیازمند جراحی است
رئیسی همچنین با بیان اینکه اقتصاد کشور نیازمند جراحی‌های جدی است، گفت: سرمایه جدی برای انجام این جراحی آبرو است و ما حاضریم برای اصلاح و سروسامان گرفتن اقتصاد کشور از آبروی خود بگذریم. رئیس‌جمهور افزود: متأسفانه برخی اقداماتی که طبق قانون باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد، در زمان خود انجام نشده و دولت مصمم است اینگونه مسائل را حل و فصل کرده و به زندگی مردم سروسامان دهد. بی‌تردید با اقداماتی که در حال انجام است شاهد آرامش در جامعه خواهیم بود.

 انتقادات دانشجویی از ایده‌ها و انتصابات کابینه
تشکل‌های دانشجویی روز سه‌شنبه در حضور رئیس‌جمهور از دریچه‌های مختلفی با او گفت‌وگو کردند. محمدحسین کاظمی، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست به رئیسی گفت: «حضرتعالی با توجه به مولفه‌های اقتصادی کشور به دشواری‌ها و ناهمواری‌های مسیر واقف بودید و با وجود این برای گره‌گشایی از مشکلات مردم، بهبود وضعیت اقتصادی و سروسامان دادن به بازار سرمایه و ارز، وعده‌هایی را داده‌اید. پس آقای رئیسی مردم از شما تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱هزار تومانی را برنمی‌تابند.» در بخشی از طرح مواضع این تشکل دانشجویی آمده بود: «آقای رئیسی! مردمی بودن و بودن در جمع اقشار مختلف مردم خوب است و باعث تقویت سرمایه اجتماعی نظام می‌شود، اما وعده‌های بدون کارشناسی و تعیین زمان برای تحقق‌وعده‌ها در بین مردم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان تحقق ندارد، چیزی جز عصبانی‌تر شدن مردم و ناامیدی آنان و نابود شدن سرمایه اجتماعی نظام را در بر نخواهد داشت.» متین فارابی، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در ۳محور انتقاد از حقوق‌های نجومی، انتصاب افراد ناکارآمد و نداشتن برنامه مدون در اقتصاد و سیاست داخلی، گفت: «در حوزه انتصابات ابتدا باید بگوییم که دولت در برخی انتصابات امیدآفرین و رو به جلو بوده، لکن بررسی کلیت انتصاب‌های صورت گرفته حکایت از تعداد بالای مدیران کم‌توان و کار نابلد دارد.» زینب شوندی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به رئیسی مسائل اقتصادی را یادآور شد و گفت: «متأسفانه با وجود گذشت 100روز از آغاز به‌کار دولت، هنوز افکار عمومی دریافت روشنی از ایده دولت برای اداره اقتصاد کشور ندارد و از سوی دیگر نوعی پراکندگی در ترکیب تیم اقتصادی دولت دیده می‌شود و حضور افرادی با نگرش‌های متفاوت نگرانی‌های جدی را درخصوص آینده مدیریت اقتصادی کشور ایجاد کرده است.» براساس گزارش تسنیم، محمدرضا ضیایی، نماینده بسیج دانشجویی نیز در نشست روز دانشجوی دانشگاه شریف ناهمخوانی تیم اقتصادی دولت رئیسی را تذکر داد و گفت: «از روزهای آغازین شروع به‌کار شما و با مشخص‌شدن اعضای تیم اقتصادی دولت، به روشنی فقدان یک ذهنیت مشخص و یک چارچوب روشن در تفکرات اعضای این ترکیب احساس می‌شود. اینکه ایده‌ها و نظرات اقتصادی شما در انتخابات چطور قرار است با نگاه‌های خاص و منحصر به فرد برخی وزرای پرحاشیه شما جمع‌ شود؟ شنیده‌نشدن یک صدای واحد از مدیران اقتصادی شما در کلان‌مسائل اقتصادی کشور، جلوه دیگری از سردرگمی دولت در زمینه‌ مسائل اقتصادی است. ما دانشجویان به‌خوبی می‌دانیم شرایط امروز اقتصاد ما، نیازمند گرفتن تصمیمات سخت است که هزینه‌های اجتماعی زیادی در پی خواهد داشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید