• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 آذر 1400
کد مطلب : 147452
+
-

زیر حلقه/ کلینیک تهاجمی

افشین رضاپور- کارشناس بسکتبال

مدت‌ها بود از تیم ملی بسکتبال، بازی تهاجمی و پرگل ندیده بودیم. تیم ملی با هدایت مصطفی هاشمی، سرمربی جدید خود طی 2بازی با بحرین در پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی بسکتبال 182امتیاز گرفت؛ بازی رفت 82امتیاز و دیدار برگشت در منامه 100امتیاز. این ماشین گلزنی سبب شد تا فیبا به تغییرات روی نیمکت تیم ملی با رویکرد مثبتی نگاه و از بازی ایران به‌عنوان «کلینیک تهاجمی» یاد کند. حتی در یکی دیگر از گزارش‌های فیبا خواندیم: «ایران به روزهای ناراحت‌کننده پایان داد». منظور فیبا از روزهای ناراحت‌کننده، بازی‌های تیم ملی در مقدماتی کاپ آسیاست که 2بار عربستان را به زحمت بردیم و بعد از 18سال به سوریه باختیم.

مربی خارجی
سرمربی یکی از تیم‌های باشگاهی بسکتبال زنان که تیمش بیشترین بازیکن ملی‌پوش را در اختیار دارد از استخدام 2بازیکن خارجی رضایت دارد و گفته است: «بازیکنان خارجی باعث پیشرفت بسکتبال زنان می‌شوند». همزمان در یکی از سایت‌ها خواندیم فدراسیون والیبال برای تیم ملی زنان مربی ایتالیایی استخدام می‌کند. به‌نظر می‌رسد بسکتبال زنان با نتایجی که در دسته2آسیا گرفت (4بازی 4باخت) بیش از بازیکنان خارجی به مربی خارجی نیاز دارد. از حضور بازیکنان خارجی در لیگ نزدیک به 2دهه می‌گذرد. حتی فصل پیش بازیکنان چند تیم باکیفیت بودند اما نتایج بین‌المللی نشان می‌دهد بسکتبال برای ارتقای سطح و دانش روز به مربی یا مدرس خارجی نیاز دارد نه بازیکن.

آسیا و ایران
بعد از اردوی تیم ملی و مسابقه در پنجره اول انتخابی، محمد جمشیدی با 36امتیاز به لیگ برگشت. ملی‌پوش شهرکردی بسکتبال در دیدار شهرداری گرگان با نظم‌آوران سیرجان روند ثابت گلزنی داشت. او درحال‌حاضر بهترین شوتزن «میدرنج» ایران است. همین دوشنبه شب 62درصد پرتاب‌های 2امتیازی جمشیدی به سبد نشست. در 2بازی پنجره اول انتخابی، بسکتبالیست‌های تیم ملی ما با به‌دست آوردن امتیازات دورقمی جلب توجه کردند اما هدایت آنان در هر دو بازی را محمد جمشیدی با میانگین 18.5(بیشترین امتیاز) برعهده داشت. جمشیدی به همراه بهنام یخچالی تا اینجای نخستین پنجره فیبا در ترکیب 5بازیکن برتر تهاجمی آسیا قرار گرفت.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید