• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147287
+
-

شاخص پیش‌نگر سیگنال مثبت ارسال کرد

کاهش 14درصدی تورم نقطه‌ای تولید

تورم
کاهش 14درصدی تورم نقطه‌ای تولید

مرکز آمار ایران از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه بخش تولید ایران به میزان 14واحد درصد در تابستان گذشته خبر داد اما در عین حال اعلام کرد: قیمت تمام‌شده تولید در تابستان، نسبت به بهار امسال، 1.6درصد و در یک سال منتهی به پایان تابستان امسال، نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، 4.6درصد افزایش داشته است.
به گزارش همشهری، بالا‌بودن نرخ تورم تولید به‌عنوان شاخص پیش‌نگر، روند نرخ تورم کالاهای تولیدی در بخش مصرف را به تصویر می‌کشد، حالا باید دید آیا روند کاهش محسوس هزینه تولید در فصل تابستان در فصل‌های بعدی تکرار خواهد شد؟ و آیا تورم تولید به کانال پایین‌تر حرکت می‌کند؟ داده‌های جدید مرکز آمار ایران نشان می‌‌دهد شاخص قیمت تولیدکننده در فصل تابستان امسال به 58.9درصد رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته به میزان 73درصد، کاهش 14.1درصدی را نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد تورم تولید در تابستان امسال نسبت به بهار امسال با رشدی 1.6درصدی به 11.7درصد رسیده که کمترین نرخ تورم مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق به میزان یک‌دهم درصد و بالاترین نرخ تورم هم مربوط به بخش کشاورزی به میزان 21.7درصد بوده است.
به گزارش مرکز آمار، بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه تولید در تابستان امسال را بازهم بخش تولید و انتقال و توزیع برق به میزان 19درصد تجربه کرده و در مقابل هزینه تولید در بخش معدن در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 101.6درصد رشد کرده است. افزون بر این نرخ تورم سالانه در چهار فصل منتهی به تابستان امسال در بخش تولید ایران به 64.6درصد رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 4.6درصد قد کشیده که بازهم کمترین رشد هزینه تولید به بخش تولید، انتقال و توزیع برق به میزان 37.7درصد اختصاص داشته درحالی‌که فعالان بخش معدن ایران شاهد رشد 116درصدی هزینه‌های خود بوده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید